המדינה מסתירה סיוע בשווי אלפי שקלים בשנה מקשישים נזקקים החיים מתחת לקו העוני - ביוזמתה של ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) התקיים היום יום ב' דיון מהיר בוועדת הכלכלה בנושא אי מיצוי זכויות אזרחים ותיקים בקבלת הטבות ממשרד הבינוי והשיכון - ח"כ מלינובסקי: "המחדל שבו ישנו חוסר בשקיפות והסתרה של מידע מעיניי הציבור על תכנית קיימת לסיוע לקשישים בהחזרי המשכנתא של משרד הבינוי והשיכון , גורמים לכך שקשישים שרובם נמצאים מתחת לקו העוני אינם מקבלים את ההטבות והזכויות המגיעות להם"

כלים
איפה הכסף שמגיע להם? קשישים נזקקים החיים מתחת לקו העוני. צילום: אילוסטרציה
איפה הכסף שמגיע להם? קשישים נזקקים החיים מתחת לקו העוני. צילום: אילוסטרציה

בעקבות שתי החלטות ממשלה בנושא מתן סיוע לקשישים נזקקים בהחזרי המשכנתא, החל משנת 2008 מפעיל משרד הבינוי והשיכון תכנית המעניקה סיוע לקשישים מעל גיל 70החיים מקצבת זקנה והבטחת הכנסה בהחזרי המשכנתא. התכנית שתוקצבה לאורך השנים במיליוני שקלים מידי שנה, אינה מנוצלת ומיושמת כמתבקש ולראייה, כספים רבים אינם נוצלו והוחזרו כעודפים תקציביים למשרד האוצר. נתונים של המועצה הלאומית לכלכלה ממחישים כי התכנית סובלת מתת ביצוע מהיום שיצאה לפועל, אז תוקצבה בכ- 70 מיליון ₪בשנה, בעוד שתקציבה לשנת 2015 עמד על כ- 10.8 מיליון ₪. מתוך הסכום הנמוך ממילא, נוצלו באותו השנה בסה״כ 3.8 מיליון ₪ שהועברו לסיוע במשכנתא לקשישים נזקקים.כיום, לפי נתוני משרד הבינוי והשיכון, מקבלים סיוע במסגרת התכנית כ-1,400 משקי בית בלבד, בסכומים הנעים מ-150 עד 300 שקלים לחודש בהתאם לקריטריונים השונים.

נתוני הלמ"ס שנותחו על ידי המועצה הלאומית לכלכלה מצביעים כי בפועל ישנם לא פחות מעשרת אלפים משקי בית העומדים בקריטריונים לזכאות לסיוע בהחזרי משכנתא במסגרת התכנית. מכון המחקר והמידע של הכנסת בדק מול משרד הבינוי והשיכון מדוע לא כל הקשישים העומדים בקריטריונים מקבלים את הסיוע המגיע להם ותשובת המשרד הייתה כי הבנקים הם אלו שאינם מעבירים את המידע על הזכאים לסיוע במשכנתאות כפי שהתבקשו. בנוסף, התייחס המשרד לסוגיית הלווים שלא אותרו וציין כי הם יכלו לפנות עצמאית אל המשרד ולבקש את השתתפותם בתכנית. האבסורד הוא כי באתר האינטרנט של משרד הבינוי והשיכון כתוב במפורש שהאזרחים נדרשים שלא לתבוע את זכויותיהם לעזרה במשכנתא משום שהסיוע יגיע באופן אוטומטי לזכאים. במקביל, משרד הבינוי והשיכון לא דאג לקיים מנגנון פיקוח ובקרה המוודא כי אזרחים ותיקים אלו אכן מקבלים את הטבת הסיוע במשכנתא והמשרד אינו ביצע כל פעולה אקטיבית לאורך השנים על מנת לאתר את הזכאים להטבה. מאז אישורה של התכנית, המשרד פרסם הודעה אחת בלבד לעיתונות אודותיה ומעבר לכך לא פעל לפרסומה בקרב הציבור הרחב. Yulia malinovsky havrat kneset 0e9a2

ח"כ יוליה מלינובסקי (צילום: ישראל ביתנו): "אחת מההטבות שמעניק משרד הבינוי והשיכון לקשישים הנמצאים מתחת לקו העוני היא סיוע בהחזרי המשכנתא. לרוב מדובר על סיועלאזרחים שעבדו ושילמו מיסים למדינה אך לא הספיקו לצבור פנסיות ראויות לגיל הפרישה. קשישים רבים, וביניהם עולים שעלו לארץ בגיל מבוגר, אינם מודעים לזכויותיהם כלל ומתקשים במגעים עם הרשויות. הקושי מתגבר כשגורמים דוגמת משרד הבינוי והשיכון והבנקים נוהגים בחוסר שקיפות ובמקרה זה, הסתרת מידע על תכנית קיימת לסיועלקשישים בהחזרי המשכנתא.

מצב זה גורם לכך שקשישים רבים, שרובם נמצאים מתחת לקו העוני וכל שקל חשוב עבורם, אינם מקבלים את ההטבות והזכויות המגיעות להם. משנת 2008 קיימת תכנית סיוע עבורם ואף אחד לא טרח להודיע וליידע אותם על זכויותיהם. סיוע שנע בין 150 ל- 300 ₪ לחודש לקשישים שהכנסתם הממוצעת כולה עומדת על כ- 3000 ₪ עלולה להיות קריטית עבורם. רוב הקשישים חיים בדירות ממוצעות ופשוטות ואין מדובר על דירות להשקעה או דירות יוקרה. בשל כך, לא ייתכן שקשישים הזכאים לסיוע במשכנתא, אינם מקבלים אותו שלא באשמתם ובמקרים מסוימים עלולים אף למצוא את עצמם מפונים מדירותיהם עקב פיגורי תשלומים בהלוואות המשכנתא שלקחו. במידה והיה לאותם הקשישים חוב בהלוואות המשכנתא, הבנקים ומשרד הבינוי והשיכון היו יודעים לאתר אותם במהירות. אולם, כאשר מדובר בזכויות שעל הבנקים ומשרד הבינוי והשיכון להעניק, ישנה הסתרה מכוונת של מידע. התכנית לסיוע לקשישים בהחזרי המשכנתא של משרד הבינוי והשיכון נכשלת מכל הבחינות. גיל הפרישה לגברים הוא 67 ולנשים הוא 62, בגילאים אלו האזרחים הוותיקים המתקשים בהחזרי המשכנתא לא זכאים לשום סיוע במסגרת התכנית הקיימת המגבילה את הסיוע לגילאי 700 ומעלה.

כמו כן, הסכומים אותם מקבלים הקשישים לא התעדכנו במשך עשור וכידוע יוקר המחייה רק הולך ועולה. על הציבור להכיר את זכויותיו ולממשן ולכן אני קוראת לכל מי שעומד בקריטריונים המפורסמים באתר של משרד הבינוי והשיכון לבדוק אם מגיע לכם או למישהו ממשפחתכם סיוע ואף סיוע רטרואקטיבי החל משנת 2008 בהחזרי המשכנתא. אני פונה למשרד הבינוי והשיכון, לבנק ישראל ולבנקים- תנהגו בשקיפות, תשתפו פעולה ותפעלו להנגשת המידע לציבור. הצורך בפתרון מהיר, בייחוד כשמדובר באזרחים בגילאים מבוגרים הוא הכרחי. קיימתי פגישה עם השר גלנט ובה סוכם כי עד חודש מאי השנה ישלחו הודעות בדואר לכל הזכאים הפוטנציאלים לקבלת הסיוע. בנוסף, ועדת הכלכלה דרשה בתום הדיון שמשרד הבינוי והשיכון יגבש יחד איתי תכנית פעולה לצורך תיקון הליקויים שממנה סובלת התכנית מאז תחילתה. כמו כן, הוסכם כי חייבים להביא לידיעתו של הציבור הרחב את התכנית לסיוע לקשישים.

עד שהנושא יוסדר, אני קוראת לאזרחים לפנות באופן עצמאי למוקד משרד הבינוי והשיכון בטלפון 1-800-800-214 (סיומת 213 לדוברי רוסית) ולבנקים שלכם כדי לבדוק את זכאותכם לקבלת ההטבות והזכויות המגיעות לכם."

הסיוע בהחזרי המשכנתא לקשישים מותנה בעמידה בכל התנאים שלהלן כפי שמופיע באתר האינטרנט של משרד הבינוי והשיכון:

- קיבלו משכנתא עד תאריך 4.11.2007.

- המשכנתא ניתנה לצורכי דיור בלבד.

- מחיר הדירה (המשוערך) נכון ליום 4.11.2007 נמוך יותר מן הסכומים האלה: 860,000 ₪ למי שרכש דירה למשפחתו בלבד; 1,000,000 ₪ למי שרכש דירה יחד עם קרוב משפחתו מדרגה ראשונה בתוכנית צירופי זכאויות.

- ההחזר החודשי של ההלוואה בגין חודש נובמבר 2007 גבוה יותר מן הסכומים האלה: 500 ₪ אם הדירה באזור עדיפות לאומית או 800 ₪ בשאר היישובים.

- מתקיים/ים מקצבת זקנה כולל השלמת הכנסה ו/או קצבת נפגעי נאצים עד 49% נכות וסוג נזק 1,2,3.

- לפחות אחד מבני הזוג בן 70 ומעלה.

* קיימת אפשרות להחזר רטרואקטיבי לזכאים החל משנת 2008.