תוך כדי סערת עמונה: מאחז חדש ולא חוקי קם בבקעת הירדן פעילות ארגון מחסום watch גילו מאחז חדש ולא חוקי שקבוצת מתנחלים בונה בתוך שמורת טבע בבקעה, הראשון שנבנה בשטחים הכבושים מאז סערת עמונה, חוק ההסדרה וההצבעה באו"ם על ההתנחלויות.

מאחז חדש ולא חוקי קם בבקעת הירדן לראשונה מאז סערת עמונה
מאחז חדש ולא חוקי קם בבקעת הירדן לראשונה מאז סערת עמונה

במאחז מסתובבים חיילים חמושים ומסייעים בבנייתו, לכאורה בניגוד לחוק, וקטינים נושאי נשק. הארגון הגיש תלונה לצה"ל ארגון מחסום watch – ארגון מתנדבות הפועל נגד הכיבוש בשטחי יהודה ושומרון הכבושים ונגד פגיעה בתושביו הפלסטינים – הגיש תלונה למינהל האזרחי נגד הקמת מאחז חדש ובלתי חוקי לחלוטין בשמורת הטבע אום-זוקא שבבקעת הירדן.

ככל הידוע, מדובר במאחז הראשון שהוקם בשטחים הכבושים מאז הדיון בממשלה ובכנסת על פינוי עמונה, העברת "חוק ההסדרה" וההחלטה במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות. לפני כשלושה חודשים קמו שני מאחזים נוספים בצפון בקעת הירדן, גם הם בלתי חוקיים בעליל.

לדברי דפנה בנאי, פעילת מחסום watch שחשפה את קיום המאחז: "נסענו לסיור שגרתי וגילינו לתדהמתנו שמתחת לאפו של צה"ל קם מאחז בלתי-חוקי. מדהים ומכעיס לגלות שחייל במדים משתתף בבניית המאחז - וצה"ל אינו מתערב ואינו מונע את האיוולת המסוכנת וחסרת האחריות".

המאחז החדש נמצא בשלבי בנייה. המאחז נמצא סמוך לכביש 5788 (נ.צ 32 מעלות 16' (N25.7. לפי נתוני מחסום watchמצאים בו 12 אנשים, ביניהם שלושה מבוגרים, שמונה נערים וחייל. הנערים, בני פחות מ-18 שנשרו מבתי ספר בהתנחלויות ותיקות ועובדים כיום כרועי צאן, נושאים נשק, ולא ברור אם יש להם רישיון לשאתו.

תושבים פלסטינים המתגוררים באזור סיפרו לפעילות מחסום watch כי יש להם בעלות על 30 דונמים משטח השמורה, אך צה"ל לא מאפשר להם להיכנס לשטחה. רועי צאן פלסטינים תושבי האזור סיפרו כי הנערים מהמאחז פלשו לשטחי המרעה שלהם וסילקו אותם מהם באיומי נשק.

בתלונה, ששלחו פעילות מחסום Watch למתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי ואלוף פיקוד מרכז, רוני נומה, נכתב: "בימים האחרונים צפינו בהקמתו של מאחז חדש בסמוך לבסיס צבאי ובתוך שמורת טבע המאופיינת על ידי מדרונות עשירים בחי וצומח וקניונים מרשימים...על פי חוק שמורות הטבע יש לנקוט בכל האמצעים לפינוי מחזיקים שלא כדין במקרקעין הכלולים בשטח השמורה ולהימנע מפעולות תכנוניות בתוך השמורה. כיצד מעלימים עין ממאחז חדש, הממוקם בשמורת הטבע, במרחק יריקה ממחנה צבאי? את המעשה הזה יש לחסל, עכשיו ומיד בעודו באיבו ".

"כרגע המאחז הבלתי חוקי בעליל עדין בחיתוליו", נכתב בתלונה, "אך רק לאחרונה למדנו שדי באנטנה אחת או קרוואן בודד בכדי להשתלט על קרקעות ולהקים מאחזים בלתי חוקיים שלהסרתם נדרשים דיונים אין סופיים בבתי המשפט".

מחסום watch היא תנועת נשים ישראליות, המתנגדת לכיבוש הישראלי בגדה המערבית ולשלילת זכותם של הפלסטינים תושבי השטחים לחיות ולנוע באופן חופשי על אדמתם. הארגון קם בינואר 2001 ומפעיל מאות פעילות הנמצאות מדי יום ברחבי השטחים ומתעדות את מראה עיניהן ומשמע אוזניהן בזמן אמת בדו"חות המתפרסמים באינטרנט וחושפים את המציאות הקשה והבלתי אנושית בשטחים הכבושים. הפעילות מנסות לסייע לפלסטינים, בגלוי ובמידת האפשר באמצעות תיעוד, הפצת מידע ופנייה לרשויות.