דברי השר ישראל כץ היום במסיבת עיתונאים בנמל אשדוד - מי שילך בדרכו של אלון חסן ימצא את עצמו ציבורית בדיוק באותו מקום - אם ההסתדרות תנהג באופן ציני ותדחוף לשביתה מיותרת בנמלים בשל שיקולים פוליטיים פנימיים, תוך פגיעה חמורה במשק - אנחנו נגיב בהתאם. מי שישבור את כללי העבודה יקבל תגובה הולמת.

כלים
שר התחבורה ישראל כץ
שר התחבורה ישראל כץ

בשנת 2013 הוצאתי לדרך , בגיבוי רוה״מ בנימין נתניהו ושר האוצר דאז יאיר לפיד , את הרפורמה בנמלים, שבמרכזה בניית שני נמלי ים חדשים בחיפה ובאשדוד שיתחרו בנמלים הקיימים ויביאו לשיפור השרות והוזלת יוקר המחייה ויהפכו את ישראל למרכז בין לאומי של תובלה ימית .

התוצאות עלו על כל הציפיות והתחזיות השחורות התבדו. לאחר מאבק אירגוני ומשפטי החלה בניית שני הנמלים החדשים ונבחרו חברות זוכות מהמובילות בעולם להפעלת הנמלים החדשים בזיכיון ל 25 שנה . כפי שהתחייבתי עלויות ההקמה בסך של כ 10 מיליארד שקלים לא יילקחו מתקציב המדינה, אלא מגיוס הון והשקעות זרות. הבהרתי מראש כי הנמלים החדשים יקומו ויפעלו ללא כל מגבלות , או זיקה כלשהי לנמלים הקיימים וכך אכן היה .

כמו כן הבהרתי שבכוונתי לאפשר את שדרוג הנמלים הקיימים בהעמקת רציפים וציוד שיאפשר עגינת ספינות הענק ותחרות הוגנת בין הנמלים. נדונה גם האפשרות של הענקת רשת בטחון מותנית לעובדים במידה וסך הפעילות המשקית לא תגיע לרף המתוכנן( אני משוכנע שתגיע) .

במו״מ שהתנהל עם נציגי העובדים באשדוד ובחיפה וההסתדרות סוכמו הדברים עם נציגות נמל אשדוד וההסתדרות ואף התקיים טקס חגיגי במשרד התחבורה בירושלים , בהשתתפות ראשי הוועדים בנמל ויו״ר ההסתדרות ,להשקת ההסכם ( פרטי ההסכם מצורפים). עם עובדי חיפה סוכמו העקרונות , אולם לאחר שחזרו בהם לא גובשו לכלל הסכם - ובימים אלה מתנהלים דיונים מתוך מטרה להגיע להסכם.

ההסתדרות הכללית ויו״ר ההסתדרות מחויבים באופן אישי להסכמים מן העבר (שנת 2005) ולהסכם שגובש בתקופה זו. הנורמה של ניסיון להפר הסכמים בשל אינטרסים פוליטיים ואילוצים פנימיים פסולה ובלתי קבילה לחלוטין. לא נכנעתי בעבר ולא אכנע גם כעת. המדינה גילתה תום לב ועמדה בכל ההתחייבות שלקחה על עצמה וכך תעשה גם בעתיד.

אני משוכנע שהרפורמה תרחיב את סך פעילות הנמלים במשק הישראלי ותוסיף עובדים רבים לסך מעגלי התעסוקה במקום להביא לצמצומם. כך היה בכל תחום בו הובלתי לרפורמות ותחרות כמו במהפכת התשתיות, רפורמת השמיים הפתוחים וגם ברכבת ישראל. הרחבת פעילות , התייעלות, הוזלת מחירים( בתחומים תחרותיים) ותוספת עובדים.

אני משוכנע שכך יהיה גם בכלל הנמלים וכך הנחיתי את הנהלות הנמלים בחיפה ובאשדוד להיערך בהתאם ולנצל את השנים הקרובות להתרחבות והתחזקות- ואני מתכוון לפקח באופן אישי על הנושא. ״אם ההסתדרות תנהג באופן ציני ותדחוף לשביתה מיותרת בנמלים בשל שיקולים פוליטיים פנימיים, תוך פגיעה חמורה במשק - אנחנו נגיב בהתאם .

מי שישבור את כללי העבודה יקבל תשובה הולמת״ (חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים הונח בכנסת ע״י ח״כ שרן השכל ואם לא תהיה ברירה - נקדם אותו להצבעה מהירה). מי שילך בדרכו של אלון חסן ימצא את עצמו ציבורית בדיוק באותו המקום. לעומת זאת הימנעות משביתות והמשך המגעים יאפשר הסדרת כל הנושאים ויצירת מציאות של תחרות הוגנת בין הנמלים , שתביא כאמור להרחבת משמעותית של הפעילות בנמלי ישראל , תוספת עובדים במעגלים השונים ( המקיפים את פעילות הנמלים ) ולהוזלת יוקר המחייה וקידום הצמיחה במשק.