וועדת השרים החליטה לתמוך בהצעת החוק של חה"כ ילין: ישראלים שנפגעו בפיגועי טרור בחו"ל יוכרו כנפגעי פעולות איבה - הצעת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה (תיקון - הקמת ועדת חריגים לנפגעי פעולות איבה שהתרחשו בחו"ל), תשע"ז-2017

יוזם הצעת החוק: חבר הכנסת חיים ילין
יוזם הצעת החוק: חבר הכנסת חיים ילין

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה דרמטית במספר אירועי הטרור ברחבי העולם, אשר מבוצעים על ידי ארגוני טרור בינלאומיים שאינם בוחלים באמצעים ואשר מטרתם היא פגיעה בכל, לרבות כלפי יהודים בכלל ואזרחי ישראל בפרט.

למרבה הצער, על אף שפיגועים אלו אינם מכוונים ישירות כנגד מטרות ישראליות או יהודיות, לא פעם נהרגים ונפגעים תושבי מדינת ישראל בפעולות זוועה אלו. לראייה, רק בחודש האחרון נהרגו ליאן זאהר נאסר ז"ל בפיגוע הירי במועדון באיסטנבול ודליה אליקים ז"ל בפיגוע הדריסה בברלין.

כיום, פעולת איבה מוגדרת ככזאת רק אם היא כוונה נגד ישראל, שמטרתה המשנית הייתה נגד ישראל או שהיא כוונה כנגד העם היהודי. על כן, החוק לא מתייחס לאלו הנפגעים או הנהרגים מפעולות טרור בינלאומיות שלא ניתן להוכיח כי מטרתן העיקרית היא כקבועה בחוק הישראלי. עם זאת, למדינת ישראל יש מחויבות לעזור ולסייע למי שנמצא פגוע מההתקפות הרצחניות הללו, גם אם אלו התרחשו לא מהמניעים בחוק הקיים.

הצעת החוק מבקשת לתקן עוול זה ולהקים ועדת חריגים אשר תבחן הכרה בישראלים שנפצעו או נהרגו בחו"ל, לא במסגרת פעילות טרור כלפי מטרות יהודיות או ישראליות, כנפגעי פעולות איבה, על כל המשתמע מכך בחוק.

על מדינת ישראל לעמוד מאחורי כל אחד ואחת מאזרחיה, על אחת כמה וכמה שחוו אירוע טרור מחוץ למדינתם.