יו"ר הוועדה ח"כ אלי כהן: סגירת מרוצי הסוסים לא תהיה על חשבון פגיעה בתקציבי הספורט. בדיון שנערך היום (ד') , התייחס ח"כ אלי כהן, יו"ר ועדת הרפורמות: "המחויבות שלנו לתמיכה בספורט לא צריכה להיות על חשבון החלשים, אלא למענם. ההחלטה לסגירת מכונות המזל ומרוצי הסוסים חשובה והכרחית, אולם יש להבטיח מקורות אחרים כך שתקציב הספורט במדינת ישראל לא יפגע."

מרוצי סוסים. צילום: אילוסטרציה
מרוצי סוסים. צילום: אילוסטרציה

עיקר ההכנסות מהימורים מגיע מהשכבות החלשות וכאמור העלייה המשמעותית של הפיס והטוטו היא ב-28 לחודש, יום קבלת הקצבאות. ההחלטה על הגדלת הקצבאות שנעשתה על ידי המדינה במסגרת התקציב האחרון לא נועדה לקבל אותן בחזרה באמצעות הכנסות מהימורים, אלא במטרה שאנשים יוציאו את הכנסתם על חינוך, רווחה ותרבות ופחות על הימורים. כפי שסוכם בוועדה כל זאת לא צריך לבוא על חשבון הספורט ויש להשלים את המקורות הנדרשים מתקציב המדינה. כמו כן, יש לפעול לתת לזכיינים של הפיס והטוטו פיצוי הולם ומכבד על רקע החלטת הממשלה והכנסת לסגירת ההימורים".

הועדה אימצה את ההצעה כי לשר האוצר תינתן הסמכות לסגירת מרוצי הסוסים ולקבוע את גובה הפיצוי לחברה האנגלית שמפעילה את המרוצים. הסיכומים יובאו לאישור הועדה.

ח"כ דוד ביטן הפתיע ואמר "השתכנעתי מהטיעונים נגד ההימורים, ולכן אני מבקש להגיש הסתייגות לפיה, הטוטו ומפעל הפיס יסגרו וכי כל תקציבי הספורט ימומנו מקופת האוצר".

ח"כ יואל רזבוזוב אמר "אני חושש שענפי הספורט הקטנים יקרסו. במקביל, אני פונה למשטרה לפעול נגד ההימורים הלא חוקיים. שלא נסגור הימורים חוקיים ונגרום לפריחת הימורים לא חוקיים. בתקציב של-10 מיליון ₪ לג'ודו, הבאנו שתי מדליות.

ח"כ איציק שמולי אמר "פיצוי בסך 30,000 ₪ לזכיין, זה לא לעניין ולא רציני. צריך לפצות אותם כדי לא יגדע מטה לחמם של מאות משפחות. אני מצטרף להצעת ח"כ ביטן לבטל את כל ההימורים. אני מבקש ממשרד האוצר שיבואו לוועדה וידווחו על הסיכומים והפיצויים ורק אח"כ נדון בהצעת החוק".

ח"כ עודד פורר אמר "מדובר בכסף קטן במונחים של הרפורמה המוצעת. המדינה רק תרוויח מכך. יש מחיר לרפורמה אני מצפה שהמדינה תתנהג בהגינות כלפי הזכיינים. גם אני מצטרף להסתייגות של ביטן" אמר פורר.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באבד, אמר "הזכיינים אינם עבריינים הם פעלו עפ"י חוק. שר האוצר דיבר על כסף מזוהם לא חוקי ולא על בעלי התחנות החוקיות. אני מצטרף לדברי יו"ר הוועדה ואנו נבחן איך לפצות את הזכיינים. באבד טען כי ההסכם של הזכיינים מתחדש אחת לשנה ולא מתחדש באופן אוטומטי בשנה לאחר מכן. ההיתר הסתיים וזכותה המלאה של המדינה לשנות את התנאים כפי שקרה בשנים קודמות. אין התחייבות של המדינה לחדש את ההיתר בתום הזיכיון. מפעל הפיס היה צריך להודיע לזכיינים להיערך לקראת אפשרות שלך סגירת המכונות. אם המכתב היה יוצא, לא היינו מגיעים לפה. ולכן צריך לפצות את הזכיינים. נעשה טעות ע"י המנגנון ואנו נתקן."

בנושא גובה הפיצוי אמר באבד "צריך להעמיד את הזכיינים באותה נקודת זמן היערכות ראויה. הסכמנו לתת ל-208 תחנות בלעדיות למשחקי הקינו לתקופה מסיימת. באבד הודיע כי לא יהיה פיצוי של שנה. בנושא הצעת ח"כ ביטן אמר באבד אין ביכולתנו לסגור את כל ההימורים ולתקצב את הספורט." ח"כ איציק שמולי סנט במנכ"ל משרד האוצר ואמר "עיין ערך עמונה. כשהמדינה רוצה לפצות, יש הרבה כסף. באבד הציע שכל סכום שיוסכם עליו לרבות מקורות התקציב, יגיע לאישור הוועדה. ח"כ שמולי ורזבוזוב קיבלו את הצעתו.

נציג אגף התקציבים באוצר מר איתי טמקין טען כי החלטת הממשלה בדבר ביטול מכונות המזל פורסמה, ולמרות זאת מנכל משרד האוצר מוכן להעניק לזכיינים פיצוי בגובה הכנסה של שלושה חודשים בניכוי הוצאות של התחנות.

חיים טל, נציג הזכיינים אמר "הייתי צריך לקבל מכתב מסודר מהמדינה או ממפעל הפיס. לא מתקבל על הדעת שביום בהיר יורידו לי את השלטר. אנו גוף שמכניס למדינה כמיליארד ₪ בשנה. ההצעה מדברת על 30,000 ₪ פיצוי. מה זה נותן לי? מגיע לי פיצוי הולם כדי שאוכל לפתוח דף חדש בחיים.

נתן ברקאי מעפולה טען כי שוק ההימורים הלא חוקיים הושלש בחודש האחרון. ענף מכונות המזל בסמארטפון פורח. ברקאי סיפר כי הוא לא מוכר כרטיסים למכורים.

שלומי ברזאני "כאחד שתורם מזון לנזקקים, אתמול בכיתי כשאמרתי לאשתי שיתכן שבשנה הבאה אני אהיה נזקק. אני מתחנן תנו לנו פיצוי הוגן".