עוד משחר ילדותנו שמענו את ההורים דוחפים ולוחצים בניסיונות לשכנע אותנו שמה שאנחנו באמת צריכים כדי להצליח בחיים – זה תואר אקדמי. הבעיה היא שלעיתים רבות לא פחות אנחנו מוצאים את עצמנו חסרי מוטיבציה בזמן התיכון, מתקשים להבין בשביל מה צריך להשקיע בבגרויות ומה ייצא לנו מפתרון משוואות בשני נעלמים. האסימון הזה נופל בדרך כלל אחרי הצבא, כשהחברים מתחילים ללמוד ולעבוד, ואנחנו מבינים שתואר אקדמי הוא באמת צעד חשוב. הבשורה הטובה היא שגם מי שמתעורר בשלב הזה עדיין יכול ללמוד כמעט כל תחום שירצה.

כלים

ללא תנאים מוקדמים

מוסדות לימוד רבים בישראל דורשים היום תעודת בגרות מלאה וציון פסיכומטרי, ולרוב נקבעות גם דרישות גבוהות שלא תמיד קשורות לסיכויי ההצלחה שלנו בלימודים. מצד שני ישנן גם מכללות ואוניברסיטאות שאליהן ניתן להירשם גם ללא תנאים מוקדמים, כמו האוניברסיטה הפתוחה למשל. מוסדות אלה פרושים היום ברחבי הארץ, כך שאין זה משנה מאיפה אתם מגיעים ולאן אתם הולכים, יש לכם תמיד פתרון נוח. הפתרון הזה הוא למעשה הרבה יותר מאשר "נוח", הוא גם חסכוני מאוד. זאת משום שאין לכם כל צורך בקורסי מכינה, בעלויות רישום או בהשלמת פסיכומטרי. כל מה שאתם צריכים כדי להתחיל ללמוד הוא פשוט להירשם, ולרוב תגלו שגם שכר הלימוד לא שונה בהרבה מהשכר המקובל בכל אוניברסיטה אחרת.

כל האפשרויות פתוחות

המיתוס הבא שכדאי שנפריך קשור למגוון האפשרויות שלכם. בעוד רבים אולי חושבים שלימודים ללא פסיכומטרי או תעודת בגרות יגבילו אותם, המציאות שונה לחלוטין. לימודי ניהול, חינוך, הנדסת תוכנה, כלכלה, פסיכולוגיה, מדעי המחשב, ראיית חשבון, תקשורת וגם יחסים בינלאומיים – כל האפשרויות פתוחות. לצעירים רבים שניצבים בפני פרשת דרכים ומנסים לגבש החלטות ביחס לעתידם המקצועי עשויים שלא לראות את זה. אולי זה משום שתמיד לימדו אותנו שרק עם ציוני בגרות גבוהים נגיע רחוק, ורק אם נקבל ציון מסוים במבחן הפסיכומטרי נתקדם. בפועל, כל מה שצריך כדי להצליח הוא למצוא את המקום שמאמין בכל סטודנט ובסיכויי ההצלחה שלו. אין כל סיבה לחשוב שהילד בן ה-16 שהעדיף ליהנות מתקופת הנעורים כמו שצריך לא יוכל לבנות לעצמו קריירה.

כך תבחרו את הדרך שלכם

אם כן, כל שנותר לכם כעת הוא לבחור את המסלול המתאים לכם. עכשיו, כשאתם מבינים שאין שום מכשול בדרך, וכשהאפשרויות פרושות בפניכם יותר מאי פעם, אתם יכולים להתחיל לקבל החלטות קצת יותר קונקרטיות. נסו לחשוב מה באמת מעניין אתכם ותרשו לעצמכם לחלום קצת יותר בגדול. אין ספק שהשפע האדיר שקיים היום נראה קצת מבלבל, אבל אפשר להתגבר גם על זה. שוטטו קצת באינטרנט, עיינו בידיעונים של מוסדות הלימוד הרלוונטיים והמתאימים לכם, ונסו להבין למה אתם מתחברים באמת. דמיינו את עצמכם בעוד כמה שנים וחשבו מה הייתם רוצים לעשות. בפשטות רבה כדאי שתשאלו את עצכמם, גם עכשיו ממרומי גילכם – מה תרצו להיות כשתהיו גדולים?