דיון מיוחד עם יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, וראש השב"כ לשעבר, ח"כ יעקב פרי, במרכז בגין סאדאת למחקרים אסטרטגיים על מדיניות החוץ של ישראל בעידן של אחרי החלטת מועצת הביטחון: יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, וראש השב"כ לשעבר, ח"כ יעקב פרי, קיימו היום (5.1.16) דיון מיוחד עם שדרת החוקרים המרכזיים של מרכז בגין - סאדאת למחקרים אסטרטגיים על רקע החלטת מועצת הביטחון. בדיון הציגו המומחים סקירות על הקשר בין ישראל לארה"ב, בין ישראל לעולם הערבי, המשמעויות המדיניות והמשפטיות של ההחלטה ודרכי הפעולה בניהול יחסי החוץ של ישראל והתכנון הנדרש בעקבות החלטת מועצת הביטחון. במפגש השתתפו, מייסד מרכז בגין- סאדאת – פרופ' אפרים ענבר, סגן ראש המל"ל לשעבר- ד"ר ערן לרמן, אלוף במילואים- גרשון הכהן, פרופ' איתן גלבוע, פרופ' הלל פריש, ד"ר יונתן ריינהולד, פרופ' יהושוע טיטלבאום, מר עוזי רובין וחוקרים נוספים.

לפיד: מערך הבריתות האסטרטגיות שלנו לא מתפקד ברגעי האמת
לפיד: מערך הבריתות האסטרטגיות שלנו לא מתפקד ברגעי האמת

מייסד המכון, פרופ' אפרים ענבר, הודה בפתח הדיון ללפיד ופרי על שהגיעו לדיון במכון ואמר: אני שמח שמרכז בגין סאדאת מארח היום את חברי הכנסת יאיר לפיד ויעקב פרי. אנחנו שמחים לחלק את הידע שלנו שצברנו וצוברים בעבודת המכון עם אנשים מהמערכת הפוליטית ועם מקבלי ההחלטות. ברוכים הבאים. אנחנו שמחים לארח אתכם.

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד תקף בפתח הדיון את ההחלטה של מועצת הביטחון: "החלטת האו"ם 2334, שבה עוסק הדיון הזה, היא לא הוגנת, מבישה, מוכיחה אי הבנה עמוקה של המציאות בה אנו חיים, ומוטה באופן שצריך להכעיס כל אדם הגון בעולם.

היא מתעלמת מן העובדה שהפלשתינים הם סרבני שלום סידרתים. לא מבדילה בין ירושלים ליצהר. לא מבדילה בין אדמות מדינה לאדמות פרטיות. לא מכירה בשינויים שחלו בשטח ב-50 השנים האחרונות. בעיקר ההחלטה מוכיחה שוב שיש התעסקות אובססיבית של אומות העולם במצב בישראל. 400 אלף הרוגים בסוריה לא גרמו להם לפעול, אבל מזדעקים מול אזרחים שומרי חוק במעלה אדומים ובגוש עציון.

לפיד הדגיש את הצורך בחשיבה קדימה ובבחינת הדרכים בהם מתקנים את הכשלים ומגבשים מדיניות כדי למנוע התקפות עתידיות נגד ישראל ואמר: "אנחנו צריכים תמיד לשאול את עצמנו מה היינו יכולים לעשות אחרת. התברר שמערך הבריתות האסטרטגיות שלנו לא מתפקד ברגעי האמת. ישראל ניגשת למשבר הזה – ואנחנו להבנתי רק בתחילת המשבר – מתוך כשל מנהיגותי וארגוני חמור. את הכשל הזה צריך לתקן ביושר ובאומץ, ולשם כך נועד המפגש הזה." חוקר המכון, פרופ איתן גלבוע, מומחה לדיפלומטיה ציבורית אמר: "ההחלטה הזאת גרועה ואנחנו צריכים להמשיך ולתקוף אותה בכל מקום שאפשר. היא גרועה כי היא ממוטטת כל אפשרות למו"מ כאשר היא לוקחת את אחד הנושאים המרכזים בתהליך מו"מ ומבודדת אותו והיא מחזקת את ה-BDS. ואת הנזק הזה צריך להדגיש בעולם. כמו כן אנחנו צריכים לעשות הערכות ולהציג את ההיבטים המשפטיים של ההחלטה, ולהדגיש גם את הדרישות שיש מהפלסטינים בהחלטה אל מול העולם." סגן ראש המל"ל לשעבר, אלוף משנה במילואים ד"ר ערן לרמן: "בעקבות ההחלטה אנחנו צריכים לחזור לדיון גלוי על התנאים של ישראל לכל מו"מ עתידי כי הפלסטינים כבר רואים בהחלטה של מועצת הביטחון את התנאים שלהם וצריך להילחם בזה. כמו-כן, אנחנו צריכים להיערך למלחמה על י-ם, צריך לגייס את העולם היהודי ולהבהיר את מקומה של י-ם".

ד"ר ג'ונתן ריינהולד, מומחה ביחסי ישראל - ארה"ב, התייחס לצורך לבחון את השינויים המתרחשים בחברה האמריקאית ואמר כי יש לזכור כי יחסים אלו אינם מבוססים רק על אינטרסים משותפים אלא גם על תרבות ועל העוצמה של השדולה היהודית. ד"ר ריינהולד הבהיר: "יש מגמה בארה"ב שמשנה את המאזן ביחס של דמוקרטים לישראל. היא לא קשורה רק לישראל היא רחבה יותר. הדמוקרטים בוחנים את התמיכה לישראל על פי היותה מדינה דמוקרטית. כדי לדבר עם הדמוקרטים בענייני ישראל והביטחון שלנו אנחנו צריך להפריד בין עניינים דמוקרטים לצרכי הביטחון שלנו כדי להגביר את הקשב." האלוף במיל', גרשון הכהן אמר בדיון: במצב הזה שנוצר יש לנו במידה רבה אפשרות לסדר מחדש את מערכת האינטרסים שלנו אבל אנחנו צריכים לדעת מה אנחנו רוצים. אם הגישה היא בעד שתי מדינות צריך להגדיר מה בדיוק אנחנו רוצים. יש יכולת לסדר הסכמות מבחינת אינטרסים שלנו ומפת האינטרסים שלנו חייבת להיות מסודרת מחדש כדי שנדע על מה לעמוד.

ראש השב"כ לשעבר, ח״כ יעקב פרי, הוסיף בסיכומו של המפגש: ״ישנה אחדות דעים לגבי העובדה שהחלטה 2234 של מועצת הביטחון גרועה, מזיקה ונדרשים מאמצי הסברה והבהרה ישראליים שוטפים על מנת להסביר, במיוחד לידידותיה של ישראל, את ההשלכות הצפויות ואת העובדה שאין תחליף למשא ומתן ישיר. עם זאת, הועלו במהלך הפגישה אפשרויות שונות שיהוו תחליף למסלול הישראלי פלשתיני המסורתי שעד כה הוכח כי איננו נושא פרי״