הוגשה העתירה הגדולה בתולדות המדינה – 19,083 אזרחים דורשים מביהמ"ש להורות על חקירת נתניהו בפרשת כלי השיט, קשריו עם איש העסקים מימרן וחשיפת החשדות הפליליים הקיימים נגדו. לאחר קמפיין ציבורי ממושך ח"כ אראל מרגלית ואלדד יניב הגישו היום לביהמ"ש הגבוה לצדק את העתירה הגדולה ביותר בתולדות המדינה. בעתירה לבג"ץ דורשים העותרים להורות על פתיחת חקירה נגד רה"מ גם בפרשת כלי השיט, על קשריו עם ארנו מימרן וחשיפת החשדות הפליליים הקיימים בחקירה הנוכחית נגד נתניהו, זאת עקב הודעתו המעורפלת של היועמ"ש מנדלבליט מיום שני השבוע.

חה"כ אראל מרגלית
חה"כ אראל מרגלית

ח"כ מרגלית: "צריך להפסיק לשחק מחבואים. על רה"מ להיחקר בהקדם בפרשות שחיתות שחוסות תחת "בדיקה" בשל דחיפות העניין מבקשים העותרים להקדים המועד להגשת תשובת המדינה, שנקבעה ל-1.3.17 כבר לשבועיים הקרובים. כזכור, לפני כחודש יצאו ח"כ אראל מרגלית ואלדד יניב במחאה ציבורית ובדרישה לחקור את נתניהו בפרשות השונות שרובן הגדול נמצאות עדיין תחת ההגדרה המקלה של "בדיקה מקדימה". לצורך כך גייסו את הציבור ל"בג"ץ הגדול במדינה" וקראו להם הצטרף לעתירה.

היום הוגשה העתירה עם שמותיהם של 19,083 אזרחים ואזרחיות, לבית המשפט העליון, וזאת על אף הודעת היועץ על החקירה הנוכחית של רה"מ. לטענת העותרים, הודעתו המעורפלת של היועמ"ש מצביעה כי דווקא סביב החשדות הכבדים עדיין לא נפתחה חקירה פלילית. לטענתם, יש לפתוח בחקירה גם ב"פרשת כלי השיט", כאשר רק לאחרונה במסגרת ה"בדיקה" פשטה המשטרה על משרד הביטחון, נחקר סגן ראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי) והוצגו ראיות המצביעות על מעורבות ישירה של אנשי רה"מ בביטול המכרז.

בנוסף לכך, העביר ח"כ אראל מרגלית מידע על אודות מעורבות בכירים ישראלים בשינוי שם החברה של המספנה הגרמנית טרם העסקה, וכן מעורבות בעייתית של גורמים עוינים, כמו שר הביטחון הלבנוני ובכירי המשטר האיראני, בבעלוות התאגיד הגרמני והחברה הבונה לישראל את ספינות "סהר 6". עוד דורשים העותרים מבית המשפט שיורה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה בפרשות נוספות שחוסות עדיין תחת "בדיקה מקדימה", כגון פרשת ארנו מימרן והעברות הכספים לנתניהו באמצעות עורך דינו דוד שימרון, כספים שהוחזקו אצלו בנאמנות. במסגרת העתירה הגישו אף ראיות נוספות על קשריו של מימרן עם בא כוחו של נתניהו, עו"ד שימרון שאף פתח למימרן חברה בישראל. כזכור, ארנו מימרן הורשע בהלבנת 330 מיליון אירו ונשלח למאסר בצרפת ובמהלך עדותו טען שהעביר סכומי כסף גדולים לרה"מ נתניהו.

בנוסף דורשים העותרים לחשוף את החשדות הפליליים והפרשיות שבגינם נחקר רה"מ, זאת נוכח הודעתו המעורפלת של היועמ"ש מיום שני האחרון, שבה פירט שורה של נושאים שבהם התקיימה בדיקה, ובהם הוחלט שלא לעבור לחקירה פלילית ולא הוחלט על סגירתם, אך נמנע מלציין מהן העבירות שבהן נחשד רה"מ, והסתפק באמירות כלליות כגון "עבירות מתחום טוהר המידות", או "טובות הנאה".

אין כלוםאין כלום

חכ אראל מרגלית, מיוזמי העתירה: "לפי הודעת היועמ"ש, אין לדעת אילו פרשות נחקרו ואילו נסגרו. אי אפשר להמשיך במדיניות של "בדיקה מקדימה" כאשר אפילו הציבור נחשף לראיות שעברו את החשד הסביר ומחייבות חקירה או כאשר המשטרה פושטת על משרד הבטחון. העובדה שבדיקה אחת עברה לחקירה פלילית ומיד זימנו את רה"מ לחקירה באזהרה, מצביעה על מצב שבו החקירה לבשה מעטה של בדיקה. רהמ נגוע בקשרים מושחתים, והדבר מוסתר מהציבור. ".

מרגלית הוסיף ואמר כי "אי אפשר להשתמש בהליך הבדיקה המקדימה כהליך נפרד, בשונה ממקובל לגבי אזרחים מן השורה. לא ייתכן שתוך הסתמכות על הנחיה שאיננה בגדר חוק, תיווצר פרקטיקה שבה הולכים לבדיקה מקדימה למרות שיש חשד שהוא מעל הסביר".

בסיכום העתירה נכתב : "התנהלותו של היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, בניהול הבדיקה המקדימה, בנושא החשדות הפליליים בענייני רה"מ, היא התנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני, באופן היורד לשורשו של עניין. בנסיבות אלה, מתחייבת התערבות שיפוטית, בטרם יהיה מאוחר מדי." עוד נטען בעתירה, כי "התשתית הראייתית שנאספה במסגרת בדיקות מקדימות אלה, עברה בבירור את אף ה"חשד הסביר" לכך שרה"מ ביצע עבירות פליליות חמורות, ולכן מתחייבת הוראה מצד היועמ"ש לגורמי אכיפת החוק בחקירה פלילית מלאה נגד רה"מ – אף בנושאים שבהם היועמ"ש לא הורה לעת הזו על פתיחה בחקירה פלילית." בתקציר: העותרים דורשים חקירה פלילית של פרשת כלי השיט, חקירה פלילית על טובות ההנאה, ושקיפות ציבורית ודין וחשבון לציבור על החשדות נגד רהמ והפרשות בגינם נחקר. את ח"כ אראל מרגלית ועו"ד אלדד יניב, מייצגים עו"ד יובל יועז ועו"ד דורון ברקת.