הורים רבים חושבים שיועצת שינה עוסקת בנושא השינה בלבד. אכן העיסוק הוא שינה, אבל כדי לעזור לתינוקות וילדים בנושא השינה על יועצת השינה להכיר את כל ההיבטים המשפיעים על השינה כמו תזונה, התפתחות וכדומה. בכתבה הבאה אתייחס לפן ההתפתחותי והשפעתו על השינה.

כלים

תינוק מגיח לעולם לאחר שחווה תנאים אופטימאליים ברחם כמו טמפרטורה, חושך, ציפה ותנועה, אוכל מתי שרק רצה ועוד. לאחר שיצא אל העולם הוא תלוי בנו ההורים, ארבעת החודשים הראשונים לאחר הלידה ובכלל החצי שנה הראשונה התינוק זקוק להמון מגע וחום. מחקרים מראים שתינוקות שלא חיבקו אותם ברגע שנולדו, לא שרדו. לכן חשוב, להרים הרבה את התינוק, לחבק ולתת מגע. המגע תורם להפרשת הורמונים, להתפתחות של קשרים במוח, בשינה הוא מחזיר לרחם ומעניק את הגבולות שהיו כאשר היה בבטן.

יועצת שינה – גיל ארבעה חודשים

בסביבות גיל ארבעה חודשים התינוק עובר שינוי. המונח המקובל בקרב ההורים היום הוא "משבר גיל 4 חודשים". התינוק בעצם עובר "שדרוג מערכות", כל החושים שלו מתחדדים, חוש הריח, חוש השמיעה שכבר היה מפותח מתחדד, חוש הראייה, חוש הטעם וכדומה. בעקבות השדרוג, לעיתים התינוק מקצר את מחזורי השינה שלו, ישן פחות ביום, מתעורר יותר בלילה. התינוק בעצם עושה עיבוד של היום בלילה, הסקרנות גוברת, מתחיל להיות יותר פעיל. המודעות לסביבה גדלה ואיתה גם חרדת זרים, התינוק מבין שהוא חלק נפרד מההורים שלו. קפיצת הגדילה שמתרחשת בגיל ארבעה חודשים משפיעה באופן ישיר על הלילה, עלינו לאתר אותה ולהבין שזאת הסיבה להתעוררויות ולהגיב בהתאם.

מגיל ארבעה חודשים מתרחשים דברים נפלאים לתינוק שלנו. התהפכויות, זחילה, ישיבה, עמידה והליכה. כל השלבים האלה קורים עד גיל שנה וחצי לרוב, בהנחה שהכל תקין. כל אחד מהשלבים האלה יכול להשפיע על הלילה, למשל לפני זחילה תינוק יכול באמצע הלילה להתעורר ולעמוד על שש. כאשר התינוק מתחיל לעמוד, לעיתים יש קושי בהרדמה מאחר והתינוק כל הזמן מנסה לעמוד במיטה. יכול להיות שהשינויים ההתפתחותיים הללו ייגרמו לכך שהתינוק התעורר יותר מוקדם מהרגיל כדי לבצע את מה שלמד.

לאחר מכן תינוקות כבר הופכים לילדים וכאשר הם מתחילים להגיד את מילותיהם הראשונות, ניתן לשמוע אותם מתוך שינה מדברים, לעיתים בוכים. לפעמים נשמע לנו שממש כואב להם משהו, אך לא מדובר בכאב אלא בהתפתחות השפה שבאה לידי ביטוי בשינה.

חוויות התינוק בשינה

בסביבות גיל שלוש – ארבע אנחנו רואים שינוי בשינה שבא לידי ביטוי בפחדים, חלומות לא טובים. בגיל שלוש – ארבע חל שינוי התפתחותי בו הילד מערבב את המציאות עם הדמיון. אנו רואים קשיים לפעמים בכניסה לשינה, הגעה למיטת ההורים והתעוררויות באמצע הלילה בבכי ובהלה.

תינוקות וילדים חווים כל כך הרבה שינויים התפתחותיים כפי שציינתי על קצה המזלג, יש לנו גם את השיניים, שינויים של מעבר לגן, שינויים בבית כמו אח חדש ועוד. עלינו להיות קשובים לילד על מנת להבין מה סיבת ההתעוררות האמיתית באמצע הלילה ולתת עליה את המענה המתאים.

הורים פונים ליועצת שינה כאשר הם נתקלים בקשיים בשינה אצל ילדיהם. קיים מגוון רחב של קושי בהרגלי שינה אצל תינוקות ולכן קיים מגוון רחב של ייעוצי שינה לתינוקות. ישנם ייעוציים המצריכים תהליך משמעותי ומעמיק וישנם ייעוצי שינה נקודתיים במצריכים בשינוי קטן. הורים שזקוקים לגורם מקצועי שיוביל אותם יד ביד בתהליך ייעוץ שינה מקבלים הנחיות וכלים להתמודדות נכונה ויעילה. הקמתי מספר שירותים שיכולים להתאים לכל הורה על פי צרכיו.

שירי אוסטרובסקי יועצת שינה כתובת מייל: Shiri@Shiri-Sleep.co.il מספר טלפון: 050-7919871