מרבית הציבור בישראל (82%) מקבלים בהבנה מנהלים שאינם מוכנים לקבל אוטיסטים לעבודה, עם זאת הרוב סבור שיש לאפשר לאוטיסטים לשרת בצבא או בשירות לאומי * רוב הציבור תומך בביצוע בדיקות גנטיות לזיהוי אוטיזם טרם הלידה - יום ההתרמה לילדים האוטיסטים 3 בינואר 2017 כמעט כל הציבור בישראל (מעל99%) מכיר את המונח אוטיזם אולם אינו מודע לממדי הלקות. כשני שלישים מהציבור (67%) מעריכים את השכיחות לאוטיזם כנמוכה מהשכיחות בפועל (1 ל-1000 או 1 ל-250 תינוקות יאובחן עם אוטיזם). זאת, בעוד ששיעור הילדים שנולדים עם אוטיזם כיום עומד בממוצע על 1 ל-100 ואף יותר מזה. בנוסף, כשליש מהאוכלוסייה אינו יודע לפרט עובדות לגבי אוטיזם, כגון: התסמינים המאפיינים את הלקות או הסיבות לאוטיזם.

כלים
יום התרמה משותף לילדי אלו"ט – אגודה לאומית לילדים ובוגרים אוטיסטים וילדי העמותה לילדים בסיכון, יתקיים ב- 3 בינואר 2017
יום התרמה משותף לילדי אלו"ט – אגודה לאומית לילדים ובוגרים אוטיסטים וילדי העמותה לילדים בסיכון, יתקיים ב- 3 בינואר 2017

כך עולה ממחקר עמדות הציבור - הראשון מסוגו בנושא אוטיזם בישראל - שערך מכון גיאורקטוגרפיה עבור אלו"ט, אגודה לאומית לילדים אוטיסטים והעמותה לילדים בסיכון. המחקר נעשה לקראת יום ההתרמה הארצי לילדים האוטיסטים, שיתקיים ב-3 בינואר 2017.

להלן ממצאים נוספים:

רוב האנשים (כ-82%) מקבלים בהבנה את אי-קבלתם של אוטיסטים לשוק העבודה, אם כי מרביתם באופן מסוייג. יצוין כי דווקא המבוגרים יקבלו את עמדת המעסיקים להימנע מקבלת אוטיסטים לעבודה. עם זאת, מרבית הציבור (%98) סבור כי יש לאפשר לאוטיסטים לשרת בצבא או בשירות לאומי. מתוכם, 86% חושבים שאוטיסטים יכולים להתנדב לשניהם, 10% סבורים שיש לאפשר לאוטיסטים להתנדב רק לשירות לאומי, ועוד 2% חשבו שהם יכולים להתנדב רק לצבא.

כשמדובר בשילוב במערכת החינוך הרגילה, מרבית הציבור בעד שילוב אוטיסטים בחינוך הרגיל, שכן הם מצהירים כי הם מסכימים שהילד שלהם ישב ליד ילד אוטיסט בכיתה (73% מהנשאלים). צעירים נוטים להסכים יותר מאשר מבוגרים, ונשים יותר מגברים, בנוסף עולה מידת ההסכמה עם העלייה בהשכלה.

מבין הנשאלים אשר כן פירטו לגבי תסמיני הלקות, השיעור הגבוה ביותר(85%) ציינו את הלקות התקשורתית, כלומר: קשיים בתקשורת מילולית ובלתי מילולית, ובאינטראקציה חברתית. יחד עם זאת, רבים מהנשאלים מייחסים לאוטיזם תופעות נוספות שאינן בהכרח מאפיינות דווקא אוטיזם, כגון: הפרעות מוטוריות, מוגבלות שכלית והפרעה נפשית. כ-67% ידעו לענות שלא ניתן לרפא אוטיזם, וכ-92% תומכים בביצוע בדיקות לזיהוי אוטיזם במהלך ההריון, לפחות בהריונות בסיכון (18.6% מתוכם). גם בציבור הדתי יש תמיכה גבוהה יחסית לבדיקות כאלה (83%). יצויין כי בדיקות כאלה אינן מתבצעות כיום, אך מחקר ישראלי פורץ דרך הציג לאחרונה את האפשרות שבעוד כחמש שנים ניתן יהיה לבצע בדיקה גנטית לאוטיזם עוד בטרם ההריון.

משתתפי הסקר התבקשו לענות מה יעשובמקרה והםפוגשים ילד בליווי הורה שמתנהג בצורה חריגה במרחב הציבורי (מסעדה, קניון, קולנוע, גינה). מחצית מהם (52%) הצהירו כי יבחרו להתעלם מהתנהגות חריגה במרחב הציבורי, אך יותר משליש (41%) אמרו שיבחרו לעזור לו. 6% נוספים אמרו שיתרחקו מהמקום או יעירו להורה.

כמחצית מהציבור (כ-52%) מכיר אנשים עם אוטיזם. אולם, למרות המודעות וההבנה עדיין מרבית הציבור (כ-89%) יכול להבין את הצורך של המשפחה להסתיר מהסביבה את העובדה כי יש להם ילד אוטיסט.

מעניין לציין שהרוב המוחלט (כ-97%) של הציבור מקבל באופן חיובי הימצאות שכן אוטיסט בבניין, ויותר משליש (כ-40%) אף הצהירו כי ינסו לעזור לו להשתלב בסביבה. עם זאת, כשליש מהאוכלוסייה ענו שהם יכולים להבין, במידה מסוימת, אנשים שמתנכלים לאוטיסטים, כאשר מדובר בהוסטל שמוקם בשכונה. ייתכן שכאשר מדובר בבודדים יש יותר הבנה.

איתן מזרחי, מנכ"ל אלו"ט: "זהו סקר ראשון שפותח צוהר להיכרות ולהבנת רחשי הלב של הציבור כלפי אנשים עם אוטיזם. מצד אחד זה מעודד שצעירים מגלים יחס חיובי לשילוב, מאידך אני בטוח שכאשר המעסיקים יכירו את מאפייני הלקות והתסמינים הם גם יכירו ביתרונות שמביאים איתם בוגרים עם אוטיזם לעבודה ולכלכלה".

יום התרמה משותף לילדי אלו"ט – אגודה לאומית לילדים ובוגרים אוטיסטים וילדי העמותה לילדים בסיכון, יתקיים ב- 3 בינואר 2017. עשרות אלפי תלמידים וחניכי תנועות הנוער יפקדו את בתי האב ובתי העסק ברחבי הארץ ויבקשו מהאנשים להרים תרומה למען הילדים האוטיסטים. במסגרת זו יוצאות שתי העמותות במסע הסברה להבנת האוטיזם, ולהגברת המודעות והרגישות בקרב הציבור.