הסכם מו״פ חדש נחתם בין רשות החדשנות לבין הרשות הלאומית לפיתוח טכנולוגי בקזחסטן (NATD -National Authority for Technological Development) ההסכם נחתם במהלך ביקורו היסטורי של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ונשיא קזחסטן, נורסולטאן נזרבייב בשבוע שעבר.

כלכלת קזחסטן היא השנייה בגודלה אחרי רוסיה בקרב מדינית אירו-אסיה. בשנים האחרונות כלכלת המדינה נמצאת בהאטה כתוצאה מירידת מחירי הנפט והמשבר הכלכלי ברוסיה. בשנת 2015 תמ״ג המדינה הסתכם בכ-190 מיליארד דולר עם צמיחה של כ-1.5%, בעוד בשנים 2012-2014 עמד שיעור הצמיחה על 5% בממוצע.

במהלך הביקור התקיים פורום עסקי במעמד ראש ממשלת ישראל, נתניהו, וראש ממשלת קזחסטן, מר Bakytzhan Sagintayev. בפורום השתתפו כ-70 חברות ישראליות מתחומי החקלאות, מים, בריאות, HLS, אנרגיה ופיננסים, אשר הצטרפו לביקור הרשמי.

במהלך הפורום נשא רה״מ נתניהו דברים ואמר כי ״אנו גאים בהיותנו מדינת החדשנות. עלינו להמשיך במגמה הזאת, אבל אנו יכולים לעשות זאת גם באמצעות שותפות אתכם ואתם יכולים להרוויח ולאחוז בעתיד באמצעות שותפות איתנו״.

יו״ר רשות החדשנות, מר אבי חסון ציין: "הממשל הקזחי מבין כי עליו לגוון את התחומים עליהם נסמכת הכלכלה, הם רואים את מנוע הצמיחה הטכנולוגי של ישראל כמודל ויש להם עניין רב בקידום השת״פ הטכנולוגי בין המדינות. ההסכם שנחתם מהווה תשתית ממשלתית שזו בדיוק מטרתה - קידום היחסים הכלכליים ועידוד שיתופי פעולה טכנולוגיים באמצעות בניית תשתית ממשלתית לפעילות. השוק הקזחי מהווה פוטנציאל להזדמנויות עסקיות, לא רק בקזחסטן אלא כשער לשוק הרוסי והשוק הסיני, ואנו מקווים כי הביקור הזה והמפגש בין חברות מישראל ומקזחסטן יהווה יריית פתיחה לשיתופי פעולה פורים במרחב המרכז-אסייתי".