ערב עיון בליווי קברט מוסיקלי של מכון ליאו בק ירושלים בנושא יהדות ליברלית אז והיום יום חמישי, 22 בדצמבר בשעה 19:00 במכון ירושלים לחקר ישראל - מכון ליאו בק ירושלים בשיתוף בית טרזין וארגון יוצאי מרכז אירופה יקיימו ערב עיון בנושא יהדות ליברלית – אז והיום, לציון 60 שנה לפטירתו של הרב ד"ר ליאו בק.

כלים
ערב עיון בליווי קברט מוסיקלי של מכון ליאו בק ירושלים בנושא יהדות ליברלית אז והיום
ערב עיון בליווי קברט מוסיקלי של מכון ליאו בק ירושלים בנושא יהדות ליברלית אז והיום

הדיון יעסוק בשאלה מה מאפיין את המורשת הליברלית ביהדות, שהרב ליאו בק היה אחד מנציגיה האחרונים ערב השואה, ממקורותיה בגרמניה של המאה ה-19 ועד היום; מה הם האתגרים העומדים היום בפני היהדות הליברלית.

האוזן הישראלית הממוצעת רגילה לשמוע את המושג 'יהדות ליברלית' ככינוי לזרמים ביהדות התפוצות שאין להם אחיזה עמוקה בחברה הישראלית. ד"ר הלל בן ששון אומר כי המונח הזה- יהדות ליברלית - נשמע בהקשר של מאבקים סימבוליים כגון מאבקן של נשות הכותל על תפילה שוויונית ברחבת הכותל המערבי, ולא סביב סוגיות שנוגעות ללב הדיון הפוליטי והציבורי העכשווי. הממשק בין יהדות לליברליזם אינו רק רלוונטי מתמיד, אלא העיסוק בו הוא צו השעה הדחוף.

לדברי פרופ' שמואל פיינר הרב ליאו בק היה משוקע בדת כל חייו, אך במבט שלנו הוא מצטייר כרב מזן שבקושי מוכר לנו היום. הדת שאותה קיים ושעליה כתב והרצה ללא הרף הייתה דת הלב של האדם המוסרי. כל ימיו התאמץ לפענח את היהדות בכלים שחיברו בין מדע היהדות, פילוסופיה והטקסטים המכוננים של הדת. הסנטימנט הליברלי היה גם המצפון שלו כרב וגם הפריזמה שדרכה פירש והבין את היהדות.

המשתתפים בדיון מייצגים כיוונים שונים ביהדות הליברלית היום, הן בתחומי המחקר והן בתחומי העשייה.

תוכנית ערב העיון: ברכות: סגנית שגריר גרמניה בישראל, הגב' מוניקה איברסן, ד"ר גבריאל אלכסנדר, ארגון יוצאי מרכז אירופה. דברי פתיחה – פרופ' שמואל פיינר, יו"ר מכון ליאו בק ירושלים. משתתפים בדיון: פרופ' משה הלברטל, ד"ר הלל בן ששון, מר רני יגר, פרופ' רוחמה וייס, הרב גבי דגן

ד"ר מרגלית שלאין: הרב ד"ר ליאו בק בטרייזנשטאט.

ליווי מוסיקלי: מוסיקת קברט ומוסיקה פופולארית מגטו טרייזנשטאט בביצוע בוגרי סמינר היסטוריה, מוזיקה וזיכרון 2015 שהתקיים בבית טרזין. זמרה: עדן חדאד, נעמה גלברט, עינת בירון ומאיה ספירו-טאיין, פסנתר: דניאל טלמור, כלי הקשה: אסף מרקוביץ.

מכון ליאו בק ירושלים הוא מכון מחקר אקדמי בינלאומי שמטרתו לטפח את חקר יהדות גרמניה ומרכז אירופה בעידן המודרני. המכון מקיים במהלך השנה אירועי תרבות ואירועים אקדמיים לקהל הרחב וכן כנסים, סמינרים, סדנאות וקבוצות לימוד של חוקרים מובילים מהארץ ומהעולם.

בית טרזין הוקם בקיבוץ גבעת חיים איחוד על ידי עמותה של ניצולי גטו טרזיינשטאט להנצחת זכרם של אסירי הגטו שנספו בשואה. תערוכות המוזיאון מציגות את סיפורו המיוחד של גטו טרזיינשטאט. בבית טרזין ארכיון ומרכז חינוכי המקיים פעילות לתלמידים, חיילים ומבוגרים.

יום חמישי, 22 בדצמבר 2016, כ"ב כסלו תשע"ז בשעה 19:00 במכון ירושלים לחקר ישראל, רחוב רד"ק 20, ירושלים.

אנחנו מזמינים את הציבור לקחת חלק בדיון אקטואלי זה.

הכניסה חופשית. להרשמה מראש ופרטים: 02-5633790