ועדת העבודה והרווחה אישרה היום את הצעת שר האוצר להעלאת קצבת הבטחת הכנסה לקשישים ואת תוספת הותק לקצבת זקנה: התוספת לזוג לקשישים מעל ל- 6,000 ₪ בשנה

כלים

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום את המתווה להעלאת קצבת הבטחת הכנסה לקשישים ואת תוספת הותק לקצבת זקנה כחלק מהתוכנית הכלכלית ותקציב המדינה לשנת 2017-2018. סך העלות – מעל למיליארד וחצי ש"ח שיכנסו לבסיס התקציב.

שר האוצר, משה כחלון: "מדובר בצעד נוסף ביישום דו"ח העוני ובמסגרת מדיניות הממשלה לצמצום הפערים החברתיים ואי השוויון במשק. התפקיד שלנו הוא להצמיח את המשק ולהעביר את הפירות למקומות הנכונים. חובתנו המוסרית כחברה לעזור לקשישים שלנו שאינם יכולים להתפרנס ושידם אינם משגת. כפי שעזרנו לחיילים, לקשישים, לחד הוריות ולעובדי הקבלן נמשיך לעזור גם לשאר האוכלוסיות המוחלשות בישראל."

זהו צעד נוסף לצמצום העוני בקרב קשישים ומצטרף לצעדים הקודמים שנעשו בתקציב הקודם וצעדים נוספים שנעשים בתקציב הנוכחי. על פי הערכת הביטוח הלאומי לאחר יישום המתווה ישופר משמעותית מצבם הכלכלי של קשישים מעוטי יכולת.

כמו כן, עולים חדשים ונשים שעד היום לא קיבלו את מלוא תוספת הותק מקצבת הזקנה שלהן יקבלו תוספת של עד 20% בחודש.

כיום בישראל מקבלים קצבת השלמת הכנסה סה"כ כ- 230 אלף איש (140 אלף יחידים, ו-45 אלף זוגות) – קשישים אשר מרביתם חיים מקבצה זו בלבד, שכן החלת פנסיה חובה בישראל קיימת רק בשנים האחרונות.

נוסף על הקצבה, זכאים אותם קשישים גם לקבלת סיוע בדיור (סיוע בשכר דירה או דיור ציבורי). הגדלת הקצבה מגיעה במקביל להמלצות הוועדה למלחמה בעוני בנושא זה. להלן סכומי הקצבה החודשיים והתוספת שתיכנס לתוקף בחודש הבא, בסכום כולל של למעלה מ 400 מיליון ₪ בשנה:

מבחינת תוספת הותק בקצבאות הזקנה - הקצבה הבסיסית של זקנה עומדת היום על 1531 ₪ ליחיד. כאשר מי שהיה מבוטח בביטוח לאומי מעל 10 שנים מקבל תוספת של 2% בשנה בעד כל שנת ביטוח עד ל-50% תוספת. כך שהקצבה המרבית יחד עם תוספת הותק הינה 2297 ₪ ליחיד.

כאמור, עד היום תוספת הותק ניתנה רק לאחר 10 שנות ביטוח. שיטה זו היותה פגיעה מסוימת בשתי אוכלוסיות מרכזיות, העולים החדשים ונשים נשואות שאינן עובדות. הצעה זו מתקנת את הפגיעה בכך שמזכה את הקשישים בתוספת ותק החל משנת הביטוח הראשונה.

העלות הכוללת של המהלך הינה מעל מיליארד ₪ ומגדילה את קצבת הזקנה בעד 300 ₪ בחודש.