בעקבות חשיפת הראיות לשימוש בנשק כימי נגד אזרחים בחבל דארפור שבסודן, השיקה תנועת זכויות האדם הגדולה והוותיקה בעולם את הפלטפורמה האינטראקטיבית "לפענח את דארפור" שבעזרתה יוכלו תומכי/ות אמנסטי אינטרנשיונל לנתח צילומי לוויין של אלפי קמ"ר מהאזורים הנידחים ביותר של חבל דארפור שבסודן בעזרת הסלולרי, הטאבלט או המחשב האישי, ולסייע בזיהוי ראיות נוספות לפגיעה החמורה בזכויות האדם באזור

כלים
מתוך הפלטפורמה האינטראקטיבית "לפענח את דארפור"
מתוך הפלטפורמה האינטראקטיבית "לפענח את דארפור"

אמנסטי אינטרנשיונל בונה רשת של התנדבות דיגיטלית למען סיוע בחשיפת הפרות של זכויות אדם ופשעי מלחמה בחבל דארפור שבסודן, כחלק מפרויקט אינטראקטיבי מהפכני שהושק היום (ד') בכתובת http://decodedarfur.org

הפלטפורמה האינטראקטיבית של פרויקט "לפענח את דארפור" תאפשר למתנדבים ולמתנדבות לנתח צילומי לווין של אלפי קילומטרים רבועים אשר צולמו באזורים הנידחים ביותר של חבל דארפור, שבהם לפי החשד בוצעו מתקפות באמצעות נשק כימי. הפלטפורמה האינטרנאקטיבית נגישה בסלולרי, בטאבלט ובמחשב האישי.

"זה פרוייקט שאפתני ומהפכני, שמסמן שינוי משמעותי ביותר בדרך שבה אנו רואים את תחום המחקר של זכויות האדם - והוא מספק לכל אדם עם גישה לאינטרנט אפשרות לעזור בחשיפת חלק מהעוולות החמורות ביותר בעולם", אמרה מילנה מארין, המנהלת הבכירה של הקמפיין באמנסטי אינטרנשיונל.

"יש חלקי ארץ נרחבים ביותר בדארפור שהמידע שבידינו מראה שבשטחם אירעו מקרים חמורים הפרת זכויות האדם, אבל תהליך הניתוח של המידע הזה הוא מטלה ארוכה ומורכבת. זו הסיבה שאנחנו רותמים לעזרתנו את הכוח האדיר של רשת התומכים הנרחבת שלנו", הוסיפה מארין.

קשה מאוד להשיג מידע אמין ומאומת על ההשפעות הנרחבות של האלימות המתמשכת על האוכלוסיה האזרחית בג'בל מארה. ממשלת סודן מטילה מגבלות חמורות על הגישה לאזור ולא מאפשרת בשנים האחרונות לעיתונאים, לארגוני זכויות אדם או לארגונים הומניטריים להיכנס לאזור ולבצע הערכות כלשהן.

למרות המגבלות הללו, הצליחה אמנסטי אינטרנשיונל לפרסם בשבוע שעבר תחקיר שחושף ראיות מזוויעות לשימוש חוזר ונשנה במה שנראה כנשק כימי נגד אוכלוסיה אזרחית, שבה גם ילדים, על ידי כוחות ממשלת סודן, באחד האזורים הנידחים ביותר של חבל דארפור שבסודן בשמונת החודשים האחרונים.

אלפי שעות עבודה לניתוח ותיעוד השפעות המתקפות באמצעות צילומי לוויין, ראיונות עומק עם 184 ניצולים וניתוחי מומחים של עשרות תמונות קשות ביותר שבהן גם תינוקות וילדים רכים עם פציעות חמורות, התחקיר מצביע על 32 מקרים של תקיפות שבהן סבירות גבוהה לשימוש בנשק כימי, באזור ג'בל מארה שבחבל דארפור, מאז ינואר 2016. המתקפה האחרונה שכלולה בתחקיר זה התרחשה ב-9 בספטמבר 2016. ממצאי התחקיר מפורטים בדו"ח: "אדמה חרוכה, אוויר מורעל: הכוחות של ממשלת סודן מחריבים את ג'בל מארה".

"אף על פי שאין באפשרותנו להיכנס לדארפור ולאסוף שם ראיות, יש לנו יכולת להשיג תצלומי לוויין מתאריכים שונים ולהשוות ביניהם כדי לקבוע אם היו שינויים כלשהם בשטח. כאן נכנסת הפלטפורמה האינטרארקטיבית של פרויקט 'לפענח את דארפור'", הסבירה מיקה פארפור, מומחית לחישה מרחוק באמנסטי אינטרנשיונל. לדבריה, נדרשות אלפי שעות עבודה לניתוח כל המידע המקיף שהשיגה אמנסטי אינטרנשיונל, כדי לגבות את העדויות והראיות שהושגו עד כה.

הפרויקט עצמו יפעל בתחילה בשני שלבים: בששת השבועות הראשונים המשתתפים/ות יסייעו במיפוי אזורים נרחבים, צחיחים ברובם, במטרה לאתר כפרים ויישובים שעשויים להיות חשופים למתקפה באזור מזרח ג'בל מארה שבחבל דארפור. בשלב השני, יערכו המשתתפים/ות השוואה של צילומי הלווין לפני ואחרי מועדים שונים ויאתרו את השינויים שאירעו בכפרים - ואת ההרס שגרמו המתקפות. בטרם יחלו להשתתף בפרויקט, יעברו המשתתפים/ות הדרכה קצרה לגבי הדברים שעליהם/ן לחפש.

למען האמינות של הפרויקט, כל תצלום יעבור בדיקה וניתוח של כמה מהמשתתפים/ות ויועבר למעמד של ראיה אמינה רק לאחר שהמשתתפים/ות יסכימו על השינויים שנראים בתמונות. חוקרים מקצועיים של אמנסטי אינטרנשיונל יערכו גם בדיקות פתע אקראיות לבחינת המידע, כדי להבטיח את איכותו ואמינותו.

"עבודת המתנדבים והמתנדבות לא תחליף את עבודת הצוות המקצועי של המומחים שלנו", אמר סקוט אדוארדס, אנליסט בכיר בצוות המחקר והניתוח של אמנסטי אינטרנשיונל: "אבל זו דרך מצויינת לתמוך בעבודה שלנו באמצעות עיבוד הררי המידע הבלתי מסודר והמפוזר לכדי ראיות של ממש להפרת זכויות אדם".

פרויקט "לפענח את דארפור" הוא הפרויקט השני בקמפיין "מפענחי/ות אמנסטי" אשר בונה את רשת המתנדבים/ות העולמית שמסייעת במחקר בתחום זכויות האדם. בפרויקט הראשון, שבמסגרתו המשתתפים/ות סייעו בתיעוד פעולות דחופות של אמנסטי ברחבי העולם, השתתפו יותר מ-8,000 בני אדם ב-150 מדינות.