משרד העבודה והרווחה פתח באמצעות עמותת "אנוש" שני מרכזי סיוע למשפחות שחוו אובדנות בתל אביב ובחיפה. בישראל מתים כ-550 בני אדם בשנה כתוצאה מאובדנות, נתון המשקף אלפי בני משפחה – הורים, בני זוג, אחים וילדים המצטרפים מידי שנה למעגל המשפחות שחוו מקרה אובדנות. כחלק מהתוכנית הלאומית למניעת אובדנות בהובלת משרד הבריאות, משרד הרווחה הקים ופיתח את תכנית "מיתרים", באמצעות עמותת "אנוש", המפעילה שני מרכזי סיוע אזוריים בתל אביב ובחיפה

כלים

אובדן של אדם קרוב מפר את דפוסי החיים היומיומיים. מוות פתאומי ובלתי צפוי מערער את שיווי המשקל המשפחתי ומחולל מצב משברי לכל בני המשפחה. בעוד הפרידה הפיזית היא מידית תהליך העיבוד הרגשי הוא ממושך וכואב. כשאדם יקר ואהוב בוחר לסיים את חייו, המשפחה חווה משבר ושבר עמוק עם מאפיינים ייחודיים. בני המשפחה נאלצים להתמודד עם רגשות של צער, געגועים, רגשות אשם, בושה וכעס. משפחות רבות נושאות את הכאב לבד, חוששות להכביד על הסביבה הקרובה עם הכאב הפרטי, מתרחקות ממעגלי תמיכה וכך במקרים רבים נוצרת תחושת בדידות קשה.

לצד האובדן, החיים ממשיכים ועל בן המשפחה מוטלת המשימה הלא פשוטה לשקם את עצמו וללמוד מחדש לחיות עם החסר. יש מגוון דרכים להתמודד עם האובדן והאבל ולכל אחד יש את דרכו הייחודית. עיבוד האבל הוא הכרחי על מנת להסתגל למציאות החדשה ולמציאת משמעות ותקווה להווה והעתיד.

מרכזי "מיתרים" הוקמו לאחרונה על ידי משרד העבודה והרווחה באמצעות עמותת אנוש על מנת להעניק סיוע לאנשים אשר חוו מקרה אובדנות של קרוב משפחה מדרגה ראשונה. השירותים הניתנים במיתרים הינם מידע והכוונה סביב זכויות המשפחה, הפנייה לייעוץ וטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי הניתן במסגרת התחנות לטיפול משפחתי ברשויות המקומיות. כמו כן, מתקיימות קבוצות תמיכה טיפוליות בשיתוף עמותת "בשביל החיים". במרכזי "מיתרים" צוותים מקצועיים המבינים את המצב הייחודי ומתמחים בדרכי טיפול המקלים על ההתמודדות.

סילביה אזולאי, מנהלת תכנית מיתרים: "מעל 500 אנשים מתאבדים מדי שנה. המשמעות היא שאלפי בני משפחה מתמודדים עם האובדן, הכאב, האשמה, הכעס והסטיגמה החברתית סביב תופעת ההתאבדות, שלא מספיק מדוברת. משפחות חוות משבר ושבר עמוק הגורם פעמים רבות להתרחקות ממעגלי התמיכה ולתחושת בדידות קשה. תוכנית מיתרים באה לענות על צורך זה באמצעות ליווי ותמיכה במשפחות על ידי צוות מקצועי ומיומן בתחום השכול, בין אם בימים הראשוניים לאחר ההתאבדות ובין אם במרחק של כמה חודשים ושנים"

התאבדויות בישראל ובעולם

מנתוני ארגון הבריאות העולמי ניתן ללמוד כי בכל שנה מתאבדים בעולם כמיליון אנשים (אך כאמור המספרים יותר גבוהים). בטווח הגילאים 15-24 נמצאת ההתאבדות כסיבת המוות השלישית בעולם. בקרב החוקרים רווחת הדעה כי כמות המתאבדים גדולה מהמדווח, וההימנעות מדיווח - מקורה בחשש של בני המשפחה מהדימוי השלילי והסטיגמה החברתית השלילית המיוחסת להתאבדות.

באשר לנתונים בישראל, המגיעים מהמכון הפתולוגי ומהמשטרה, במהלך עשרים השנים האחרונות מספר המתאבדים בישראל הוא כ-550 אנשים בשנה. שבעים וחמישה אחוזים מהמתאבדים הם גברים, עשרים אחוזים מהם מתחת לגיל 24 (אובדנות בישראל, 2011).

ליצירת קשר עם מרכזי מיתרים: ת"א – 03-6538888 חיפה- 04-6191049