ח"כ איתן ברושי, יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ומי שמלווה את מאבק מגדלי הדגים מתחילתו, השתתף בהפגנה מול הכנסת בה נכחו עשרות מבוגרים, נערים וילדים. ברושי אמר למפגינים כי היכולת של שר האוצר להוריד מכסים ללא שום אישור מקדים פוגעת קשות בענף. כבן קיבוץ גשר אני יודע את התנאים הקשים באזורומבקש מכם לא להתפשר ולא להיכנע מול האוצר. המפגינים המשיכו בפעולות המחאה כנגד כוונת שר האוצר להוריד את המכסים על ייבוא אמנונים קפואים.

כלים
מגדלי הדגים הפגינו מול האוצר והכנסת
מגדלי הדגים הפגינו מול האוצר והכנסת

ח"כ ברושי: "ההחלטה להמשיך את הורדת המכסות על ייבוא הדגים הקפואים הייתה חפוזה וללא שיקול דעת. בעקבות לקחי פסח האחרון היה מתחייב לבצע תיקונים והבנות עם המגדלים ולא לחתום על צו הורדת מכס כאילו שלא התגלו כשלים במדיניות. להחלטה יש השפעה גורלית על אזור שלם. יש לעצור את ההחלטה ולחדש את ההדברות עם מגדלי הדגים, משרד החקלאות והדרגים המקצועיים המייצגים את החקלאים. צריך לקחת בחשבון בהחלטות גם את החקלאים והחקלאות ולהעדיף אותם ואת הצרכנים על פני הסוחרים והייבואנים."

בארגון מגדלי הדגים בישראל טוענים כי ממשלת סין פועלת באופן מתוכנן ומסבסדת לפי שעה את מפעלי הדגים הגדולים המייצאים לעולם ולישראל משיקוליה, אולם לאחר חיסול כושר הגידול של ענף המדגה בישראל ואובדן תשתיות הייצור המקומיות- הסבסוד הסיני יסתיים והמחיר יאמיר, דבר שיפגע בצרכן הישראלי.

בחודשים האחרונים מקדם משרד האוצר רפורמה בתחום החקלאות, הכוללת הורדת מכסים ופתיחת השוק לייבוא תוצרת חקלאית. רפורמה זו מאיימת לחסל כליל את ענף המדגה הישראלי, שמאז הקמתו בשנת 1938 ולאורך 78 שנים מספק לצרכן הישראלי דגים טריים באיכות גבוהה, מפרנס אלפי משפחות בעשרות יישובים. ענף המדגה הישראלי נוסד לפני כ- 80 שנה וכיום הוא מהווה נדבך מרכזי ביציבותם הכלכלית של חבלי ארץ שלמים בפריפריה, בהם לא קיימת חלופה תעסוקתית לעובדים.

הענף, הפרוש במספר רחב של יישובים, בעיקר באזורי הפריפריה: עמק המעיינות והגליל העליון, אך גם באזורים נוספים בארץ, מהווה מאז קום המדינה חלק חשוב בשימור עצמאותה הכלכלית של מדינת ישראל בכלל ושל הפריפריה הישראלית בפרט. ענף המדגה מבטיח רציפות של אספקת תוצרת טרייה ואיכותית בעתות שגרה, כמו גם בשעת חירום. בנוסף, בריכות הדגים, המשתרעות על פני כ- 27,000 דונם של נופים פתוחים ובתי גידול מימיים, מהוות עוגן אקולוגי בעל ערך נופי, תיירותי וסביבתי רב למדינה.

במשך עשרות שנים שימש המכס המוטל רק על סוגי דגים המתחרים בגידול המקומי מנגנון הגנה אפקטיבי במיוחד, שהבטיח את עתיד הענף ואת יציבותם הכלכלית של עשרות ישובים ומשקים לאורך גבולות המדינה ובאזורים המרוחקים מריכוזי התעסוקה והעסקים של ישראל.

הדגים המיובאים מגיעים כיום לשוק במחירי היצף ומבלי שיידרשו לביקורת איכות מקיפה לאורך כל תהליך הגידול והשיווק, כפי שמקובל בדגי הבריכות בארץ, הכפופים לתקנות הגידול בתנאים מבוקרים הנהוגים בישראל: וטרינריה, כשרות ובריאות הציבור. אלו הם תנאים שלמגדלים הישראלים אין כל דרך להתחרות בהם.