פרויקט שיקוע הרכבת בחיפה עלול להוביל לפגיעה קשה בנגישות תושבי הגליל, כתוצאה מהשבתת תנועת הרכבות למשך שנים. כדי לוודא שזה לא יקרה נרתם שלמה בוחבוט לנושא

כלים
שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא ויו"ר אשכול גליל מערבי. צילום: אריק בלטינסטר
שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא ויו"ר אשכול גליל מערבי. צילום: אריק בלטינסטר

בשנים האחרונות, עו"ד דביר לנגר ניהל מאבק עיקש מול הוועדות לתכנון ובניה בנושא פרויקט שיקוע הרכבת בחיפה, פרויקט אשר ביצועו יפגע בתושבי הצפון וינתק אותם מהמרכז. במקום לשקע את המסילה בתוואי הקיים, עו"ד לנגר הציעכי תיכרה מנהרה.

עם היוודע נרתם לנושא, שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא ויו"ר אשכול גליל מערבי, והחלו פניות לשר התחבורה ולמטה הדיור הלאומי, שכן פגיעה בנגישות לגליל, בעקבות הפסקת תנועת הרכבות לתקופה של שנים, תפגע בשיווקים של 20,000 יחידות דיור המתוכננות בגליל.

השבוע חלה נקודת מפנה משמעותית כאשר המועצה הארצית לתכנון ובניה, בישיבתה ביום 2.8.16, קבעה כי טרם שינוי כלשהו לתוואי המסילה, חייב להתבצע הליך סדור של בחינת חלופות לתוואי המסילה, לרבות באופן של מנהור המסילהבסביבת חיפה, כאשר בחירת החלופה המיטבית חייבת להיעשות "מתוך ראייה כוללת של תוואי המסילה באזור זה". בנוסף לכך, המועצה הארצית קבעה כי בכל מקרה לא תופסק הפעילות הסדירה של הרכבת ותושבי הגליל לא יפגעו כתוצאה מביצוע פרויקט השיקוע. בכך, המועצה הארצית למעשה הנחתה את עיריית חיפה להציג חלופה נוספת לשיקוע שתכננה בין "בית המכס" ל"ממגורות דגון", דבר שהיה גורם לנזק אנוש לתושבי הצפון.

הליך בחינת החלופות יבוצע במסגרת התכנית להכפלת מסילת החוף, תת"ל 65. הליך תכנוני זה יקבע את תוואי המסילה המועדף, מתוך מטרה ל"קרוב הפריפריה למטרופולין ת"א". המסילה החדשה המתוכננת תאפשר נסיעת רכבות במהירות של 250 קמ"ש.

עו"ד דביר לנגר, שייצג בהליכי בג"ץ נגד פרויקט שיקוע המסילה, מסר כך: "ציבור הצפוניים עתיד להמשיך להילחם כדי שתיכרה מנהרת שדרה מתחנת לב המפרץ לכיוון מסילת החוף בסביבת החותרים/מגדים, כך שזמני הנסיעה מנהריה וכרמיאל לת"א יהיו כ-50 דקות בלבד, ולא כשעה ו-40 דקות להם התרגלנו; אנו זכאים לנסוע במהירות של 250 קמ"ש כבר מתחנת לב המפרץ בכיוון דרום, ואין לנו כל צורך לנסוע לכיוון איסטנבול בדרכנו לת"א ולירושלים, כפי שעיריית חיפה מתכננת לנו. אנו זוכים לתמיכת ראשי הרשויות בגליל המערבי, שלמה בוחבוט ויורם ישראלי, אשר הופיעו באופן אישי בישיבת המועצה הארצית והפעילו לחץ אישי בנושא. כמן כן, אשכול רשויות גליל מערבי, בהובלת המנכ"לית יעל רון, עומד מאחורינו ופועל באופן נמרץ בנושא. לבסוף, אבקש להודות לעמותת שלוש השקמים שעתרה לבג"ץ כנגד שיקוע המסילה".

שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא הדגיש כי: "לא נעמוד מנגד ונחכה ליום שבו יתחילו העבודות על המסילה בחיפה וקטע הרכבת מלב המפרץ לחוף הכרמל יושבת למשך 4 שנים ותושבינו יהיו מנותקים ממרכז הארץ. נאבק, עד שימצא פתרון הולם. אני חושב שצריך להמשיך ולחזק את חיפה, אך אל למהר עם תכניות שיפגעו קשות בתושבי הגליל ונגישותם לאורך שנים. אני שמח על החלטת המועצה הארצית השבוע – מדובר בהישג משמעותי. ב-23.8 ניפגש עם שר התחבורה, ישראל כץ, ונוודה שהפרויקט יצא לדרך, רק כאשר תוגש חלופה ראויה לתוואי הרכבת, כך שלא יפגעו תושבי הצפון ושיובטח כי תנועת הרכבות תימשך כסדרה".