הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת), קיימה היום (ב') דיון על אפליית שכר בקרב נשים חרדיות העובדות בהיי-טק. ח"כ טרכטנברג: "המעסיקים פועלים בשיטת הפרד ומשול"

כלים
ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני): "אין ספק שמתקיים פה ניצול לרעה".
ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני): "אין ספק שמתקיים פה ניצול לרעה".

יו"ר הוועדה פתחה את הדיון ואמרה: "הרעיון של שילוב נשים בחרדיות בהיי-טק גרם לי להתלהבות כאשר שמעתי עליו לראשונה, בעודי מחפשת פתרונות תעסוקה לנשים הערביות. כבר ב-2004 שמענו דיווחים על תנאים מפלים ומחפירים, ומצער לשמוע שעד היום, למרות החשיבות החברתית הרבה של המיזם, המדינה לא טרחה לקחת אחריות ולשפר את המצב".

איתן רגב, מרכז טאוב: "לא היו נתונים על נשים חרדיות בהיי טק, אז בדקנו והכנו את הנתונים. הצורך לצאת לשוק העבודה גובר ולכן רואים רעידת אדמה בשוק העבודה החרדי ובאקדמיה. כרבע מהגברים בוגרי תואר הולכים למקצועות מדעים ותחומים טכניים, אולם מעט נשים הולכות לתחומי ההיי-טק- 13%".

"השכר החודשי הממוצע של נשים חרדיות הוא 9,335 לעומת חילוניות 12,356. אם מדברים על יכולות נשים חרדיות לעומת חילוניות, המסקנה שעלתה במשרד הכלכלה היא שצריך לשפר את רמת האנגלית של נשים חרדיות".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "לא מעט מקומות לא רוצים לקבל נשים חרדיות. אבל מי שכבר מתקבלת - האפליה בשכר היא מוכחת וישנה התנהלות מתעמרת של דיכוי נשים חרדיות. אישה בחודש שמיני, שנתקעה במעלית 45 דקות, איבדה בגלל זה את הבונוס כי אמרו לה שלא עמדה במכסת השעות. אפשר למצוא בחברות גדולות מאוד במשק, אישה אחת מקבלת שכר גבוה ב30% מאישה שנייה. חלק מהחברות אף מקבלות סבסוד עבור העובדות, ועליהן להסביר את פערים".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "נושא ההפרדה, שמגיע לכאורה כדרישה של הנשים החרדיות או הרבנים, הפך לכלי מפורש לאפליה. מעסיק יכול לבצע הפרד ומשול כי העובדות לא יכולות לבצע השוואה של התנאים שלהן".

נופר משה, אשר ערכה את התחקיר בנושא ששודר בערוץ 10: "משרד הכלכלה אמור להכיר את פערי השכר, אך כשביקשנו מהם נתונים, אמרו כי אין להם שום פילוח. שוחחנו עם לא מעט נשים במהלך הכנת הכתבה והמשכורות שלהן נמוכות - מי שעובדת בשלוחה חרדית, יכולה לעבוד בחוץ בשכר הרבה יותר גבוה. המעסיקים אומרים 'מי שרוצה לעזוב שתעזוב', אך הן לא יכולות, כי רק שם יש להן את התנאים המתאימים לאורח החיים שלהן".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני): "אין ספק שמתקיים פה ניצול לרעה. אין שום סיבה שיראו בנשים האלו שבויות, בגלל מיעוט האלטרנטיבות שלהן, ולכן ינצלו זאת לפגיעה בתנאיהן".

ח"כ מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת): "מדוע לא להכניס למכרזים הממשלתיים, המעניקים את הסבסוד למעשה, תנאים וסנקציות כנגד אפליה? זה יעזור לכולנו ברדיפת הצדק".

ג'נט שלום, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה: " עמדתנו נוטה תמיד להכלה ושילוב לעומת הפרדה, אבל אנו מבינות את הצורך של הנשים בהפרדה. אם נגלה כי אותה עבודה מתבצעת בשכר שונה, אנו נפעל בנושא, אבל פונה שמפרטת את הבעיה, קשה לי להוכיח ולסתור את גרסת המעסיק".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומא-סלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה: "על הנציבות לראות כיצד היא מנגישה את שירותיה ודואגת לשוויון הזדמנויות, גם למי שלא יכול או אין לו כוח לפנות ולהתלונן. ייתכן שיש לשקול שינוי מדיניות בנושא הזה".

"הוועדה תעביר את עיקרי הדיון למשרד הכלכלה, שנציגיו הוזמנו, אבל לא נוכחים בדיון, למרות שברור שהם הכתובת העיקרית להסדרה, אכיפה ותיקון של האפליה הזו".