חברת מזור רובוטיקה, חשפה היום לראשונה מערכת חדשה בשם Mazor X, פלטפורמה חדשנית להנחיה בניתוחי עמוד שדרה עם יכולות תכנון וניתוח מתקדמות המדמות את תוצאות הניתוח. מערכת ה-Mazor X פותחה מתוך מטרה למקסם את יכולות תכנון וחיזוי תוצאות הניתוח ואת התועלת עבור המטופל, וזאת באמצעות שילוב כלי אנליזה, התבססות על מקורות מידע מרובים, הנחיה מדויקת, מעקב אופטי, זיהוי ותאום אל מול מערכות הדמיה (intra-op) וטכנולוגיות קישוריות.

כלים
אורי הדומי - צילום ישראל סאן
אורי הדומי - צילום ישראל סאן

חברת מזור מתכננת להשיק באופן מסחרי את פלטפורמת ה-Mazor X החדשה, המאושרת לשימוש על ידי ה-FDA, כבר באוקטובר השנה, במסגרת הכנס השנתי של ארגון מנתחי עמוד השדרה בצפון אמריקה, NASS, שיתקיים בבוסטון, מסצ'וסטס. מזור חתמה לאחרונה על הסכם מסחרי עם חברת מדטרוניק (NYSE: MDT), שתכליתו שיתוף פעולה אסטרטגי בשיווק ופיתוח משותפים של המערכת. כחלק מההסכם, הזמינה מדטרוניק 15 מערכות מסוג Mazor X שיותקנו עוד השנה באתרי הדרכה ובבתי חולים מובילים בארה"ב.

"מערכת ה-Mazor X מהווה שיא למאמצי פיתוח שנמשכו לאורך שנים ותספק מענה ראשון מסוגו לצרכי השוק עבור מנתחים ומטופלים בתנאי השיפוי הרפואי הקיימים. המערכת מתבססת על יכולת רב תחומית ומהווה פלטפורמה ייחודית להערכה קדם ניתוחית", אמר אורי הדומי, מנכ"ל מזור רובוטיקה. "הניסיון שצברנו עד כה בהיותנו חלוצי טכנולוגיית ההנחיה הניתוחית, אשר נעשה בה עד היום שימוש על ידי מאות מנתחים להנחיית יותר מ-100 אלף שתלים בעמוד השדרה, יועצם כעת לנוכח השקתה של מערכת Mazor X".

"פלטפורמת ה-Mazor X מרחיבה את תחום ניתוחי עמוד השדרה, מהנחיה טקטית של מיקום שתלים בגב המנותחים, למערכת המסייעת לרופא בבניית אסטרטגיית טיפול כוללת למנותחים. השקת מערכת ה-Mazor X, על רקע הסכם שיתוף הפעולה עם מדטרוניק, שנחתם לאחרונה והמעניק לנו נגישות גבוהה לשוק, ממצבת את מזור בעמדה נוחה לצמיחה מואצת ולהבטחת מעמדה כמובילה העולמית של שוק ניתוחי עמוד השדרה לשנים קדימה", סיכם הדומי.

"עומדת לרשותנו כעת פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת דיוק ויעילות גבוהים יותר, תוך הפחתת שיעור הסיכון הכולל בניתוחי עמוד שדרה", אמר ד"ר איזדור ליברמן (Dr Isador Lieberman) מפלאנו, טקסס, והוסיף, "אמצעים אלו מסייעים בתכנון תוכנית הניתוח ומקלים על ביצועה ברמת דיוק גבוהה. אין לי ספק שמערכת ה-Mazor X תהפוך לסטנדרט הטיפול המקובל".

ד"ר דניס דה ויטו (Dr Dennis Devito) מאטלנטה, ג'ורג'יה, הוסיף כי "Mazor X מביאה לעולם יכולות שהן הרבה מעבר להגדרת מיקום של שתלים בחוליות, ומעניקה מבט גלובאלי על הפרוצדורה הניתוחית".

מערכת Mazor X, אשר הוכחה קלינית במגוון רחב של ניתוחים, מסמלת אבן דרך חשובה בהתפתחותה של מזור ומאפשרת חיווי תוצאות הניתוח, באמצעות שלושה תהליכים מרכזיים:

הערכה קדם ניתוחית (Pre-Operative Analytics) – כלי תוכנה מתקדמים להערכה קדם ניתוחית של ייצוב עמוד השדרה וליישום אפשרות תכנון מקיף של הניתוח, בדרך המקלה על קביעת אסטרטגיית טיפול כוללת לחולה. מרכיב מרכזי בהערכה הקדם ניתוחית, מודול ה-X Align, הינו שילוב של לוגיקה ביו-מכאנית וכלי ניתוח וירטואליים עם יכולת אוטומטית לייעול תהליך תכנון שלם וייעודי לכל מטופל (בכפוף לאישור הFDA).

הנחיה תוך תאום אל מול מערכות הדמיה (Intra-Operative Guidance) – זרוע ניתוחית המחוברת למיטת המטופל המנחה כלי ניתוח ושתלים סינרגטיים לפי ההערכה הקדם ניתוחית. ביחד עם אמצעים חדשניים למעקב והדמיה, מתבטאים בהשגת תוצאה הניתנת לחיזוי, במסגרת תוכנית הניתוח. (בכפוף לאישור הFDA).

וידוא תלת ממדי בזמן אמת (Real-Time 3D Verification) – מערכת ה-Mazor X מאפשרת למנתחים להשלים את המעגל הניתוחי, על מנת להבטיח את הביצוע וההתאמה של תכנית הניתוח, באמצעות שיקוף רנטגני דו-ממדי, מערכת מעקב וירטואלי או בעזרת מערכות הדמיה תלת-מימדיות בחדרי הניתוח המאובזרים בהן. (בכפוף לאישור הFDA).

כל אלה, לצד כישורי המנתח ומשוב בזמן אמת ממקורות מידע מרובים בחדר הניתוח, יוצרים פלטפורמה ניתוחית בטוחה ליצירת תועלת למטופלים ולמנתחים כאחד.

במאי 2016, חתמה מזור על שני הסכמים אסטרטגיים עם מדטרוניק, אשר תנאיהם דווחו במסגרת הודעת החברה מיום ה-18 במאי 2016. בהתאם להסכמים, חשיפת מערכת Mazor X, מהווה עמידה באבן דרך, אשר, בכפוף להתמלאותם של תנאי סגירה מקובלים כפי שמובאים בהסכם ההשקעה, יביאו ליישום השלב השני בהשקעה ההונית של מדטרוניק במזור.