מאז 1880 הרפואה ממליצה לנו לבדוק את הBMI אשר בוחן את היחס בין משקל לגובה כמדד אפקטיבי למצב הבריאותי שלנו.

כלים
רוצה לדעת אם רזית? אל תישקלי, פשוט תמדדי היקפים!
רוצה לדעת אם רזית? אל תישקלי, פשוט תמדדי היקפים!

כיום הBMI משמש כמדד המרכזי והפופולרי ביותר לחישוב השמנה, השאלה הראשונה שהרופא שלכם יישאל אתכם, אחרי שהעביר את הכרטיס המגנטי הוא "מהו הגובה ומה המשקל שלכם"? זו גם השאלה הראשונה שתשאל אתכם חברת הביטוח כשתבקשו לעשות ביטוח חיים. בשאלות אלו, מבקשים השואלים לזהות משקל עודף או תת משקל הגוררים את מירב המחלות השכיחות והקשות באוכלוסייה המערבית. האם זהו באמת הכלי שמאפשר למדוד האם אנו בריאים או לא? עד כמה המספרים שרשומים על צג המשקל יכולים להשפיע על בריאותנו? שהרי אותו BMI נועד לבחון עודף משקל, כאשר חישוב BMI "מאפשר לדעת אם משקל הגוף תקין או לא" - על פי גורמים רבים.

יש את אלו שבודקים כל יום מה משקלם ואף יותר מפעם אחת ביום. אך מהן אותו משקל שגורם לנו להשתגע ועליו אנחנו מדברים כל היום? שתדעו: משקל גוף האדם בנוי ממספר גורמים: נוזלים, מסת גוף רזה הכוללת את השרירים, השלד, האיברים הפנימיים ותאי הדם ומסת גוף שומן דהיינו רקמות השומן בגוף.

כמות השומן בגוף היא מדד נכון יותר, מדויק יותר, אשר יכול להצביע על מצבנו הבריאותי. מה שאומר, שבדיקת הBMI יותר מידי פשטנית ולא מתחשבת בהרכב גוף האדם. אתן דוגמא: אישה שאינה מתאמנת, בגובה 1.65 ומשקלה 60 ק"ג, בעלת BMI תקין. לאותה האישה 40% שומן. אישה מתאמנת, שגובה 1.65 ומשקלה 75 ק"ג, בעלת BMI שמצביע על עודף משקל רציני. לאותה האישה 21% שומן. אז למי מהן יש סיכון גבוה יותר לחלות בסוכרת, מחלות לב וכלי דם ומחלות קשות אחרות? התשובה ברורה: לאשה ששוקלת "רק" 60 ק"ג יש סיכון גבוה יותר. כשאחוז מסת הגוף הרזה נמוך ואחוז מסת השומן גבוה - המשקל עלול להטעות אותנו. לכן כדאי להניח למשקל בצד, או לפחות להפסיק להתייחס אליו כאל "מכתיב גורלנו". כשנשים מגיעות אלי למטרת "ירידה במשקל", אני מתייחסת לכך שהן רוצות להוריד את "אחוז השומן". בתהליך של ירידה, שכולל בתוכו אימוני התנגדות, ניתן לשמר ואף לעלות את מסת השריר.

ההבדל בין קילו שריר לקילו שומן: "האני מאמין שלי" היא לא להתעסק כל הזמן במשקל שהוא בעצם רק מספר בסופו של יום, ולראות איך משתנה הרכב הגוף דרך מדידת אחוזי שומן או מדידת היקפים. חשוב להבהיר שבדיקה מדויקת של אחוזי שומן נעשית באמצעות מכשיר מיוחד וכל המשקלים שמכילים חיישנים מגנטים כאלה ואחרים בלשון המעטה לא מדויקים. קליפר הוא האמצעי הכי "קרוב לאמת", אך דרושה מיומנות של האדם המודד. בשורה התחתונה: מומלץ להשפיע על הרכב הגוף שלנו במקום להתמקד במשקל. ההמלצות שלי לשינוי הרכב הגוף וירידה באחוזי שומן הן: לשלב בתהליך ירידה באחוזי השומן אימונים (יש להיוועץ במאמן כושר מקצועי), להתייעץ עם מקצוען מתחום התזונה שמתאמנ/ת בעצמו, לבצע תרגילים מורכבים שדורשים עבודה של קבוצות שרירים גדולות המעודדים עליה במסת שריר ולאמץ תהליך ש"רואה פני עתיד"- שינוי אורח החיים והימנעות מדיאטות קיצוניות.

-הכותבת היא מאמנת הכושר לנשים, ליאור בראון, בעלת "פיניקס", סטודיו לכושר עם תוצאות המושתת על פי שיטה ייחודית לירידה באחוזי שומן, מיצוק ועיצוב הגוף, שיקום וחיזוק שרירים לסובלות מבעיות גב, כתפיים וברכיים. ליאור בראון היא מומחית לאימוני כושר עם תוצאות והיא פועלת לפי תכנית אימונים חודשית לכל מתאמנת, בהתאם למטרה, מצב גופני ובריאותי. האימונים הינם אישיים, זוגיים ובקבוצות קטנות. לפרטים ותיאום מועד לאימון: 054-5907748

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS