"אנימיקס"- הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה קומיקס וקריקטורה יתקיים השנה בסינמטק ת"א בתאריכים 6-2 באוגוסט 2016. השנה מציין הפסטיבל 16 שנים להיווסדו ויעלה את מיטב היצירה החדשה מכל העולם, לצד מבחר מרתק של סרטי אנימציה סדנאות, מפגשי אמן, תערוכות, פעילויות לילדים, יריד דוכני קומיקס ועוד.

כלים
חוגגים 30 לסימפסונס בפסטיבל אנימיקס. קרדיט: דובי קייך
חוגגים 30 לסימפסונס בפסטיבל אנימיקס. קרדיט: דובי קייך

אות יקירת הפסטיבל יוענק השנה לתמי ברנשטיין, בימאית, אנימטורית, מעצבת ומאיירת. ברנשטיין בוגרת "בצלאל" האקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים במחלקה לאנימציה היא מרצה בכירה בתחומי הבימוי והאנימציה במוסדות: "מנשר", "האוניברסיטה הפתוחה", "מכללת תל חי" ו"קמרה אובסקורה". בעבר עבדה כאנימטורית ראשית ב"טלעד" וכמעצבת פרומואים ותוכניות בערוצים שונים, וכיום עוסקת בבימוי אנימציה, איור ועיצוב דמויות לחברות מסחריות.

סדרות אנימציה אותן ביימה ועיצבה משודרות בישראל ובעולם. בין הסדרות הבולטות: "קטני" - סדרת הדגל של "ערוץ בייבי" המשודרת ב-75 ערוצים ברחבי העולם; "סלב'ס"- עבור "ערוץ יס"; "ביג הארט"- עבור הוצאת הספרים "מק'מילן" בארצות הברית. סרטה "פיה ביפו"- אנימציה משולבת עם דוקומנטארי, הציג בערוץ 2 ובפסטיבלים בעולם מאז שנת 2003.

השנה יגיעו לפסטיבל אורחים בינלאומיים שמקומם בעולם אמנות האנימציה והקומיקס הוא מרכזי:

מארה"ב יגיע מייק רייס- תסריטאי ומפיק בכיר בסדרת הסימפסונים החוגגת בימים אלה 30 שנה. רייס, (57) הוא חבר בכיר בצוות היוצרים של הסדרה ״משפחת סימפסון״, המוקרנת ברשת פוקס האמריקאית. מזה 21 שנה הוא כותב אפיזודות של המשפחה הצהובה, שהפכה עם השנים לסדרה המצוירת הארוכה ביותר בתולדות ארה״ב והוא זכה ב-4 פרסי אמי במהלך השנים על מלאכת התסריטאות שלו יחד עם שותפיו לסדרה. הוא היה אחראי על הובלת ההפקה בעונתה הרביעית שזכתה לכינוי ״העונה הטובה ביותר של הסדרה הטובה בהיסטוריה״. ב-2006 זכה רייס בפרס מפעל חיים על הישגיו מטעם אגודת התסריטאים האמריקאית. בנוסף, היה רייס יוצר-שותף בסדרת האנימציה “The Critic” וכן האיש שחתום על הסדרה המצויירת “Queer Duck” העוסקת במעלליו של ברווז גיי. הסדרה נבחרה על ידי הבי.בי.סי לאחת מ-100 הסדרות המצויירות הטובות בכל הזמנים וזכתה לגירסת פיצ׳ר שגרפה פרסים ברחבי העולם. רשימת הקרדיטים המפוארת של רייס בטלוויזיה האמריקאית כוללת גם את ״המופע של גארי שנדלינג״, הסיטקום ״אלף״ ו״תוכנית הלילה עם ג׳וני קארסון״.

רייס ישתתף ב-3 אירועים במהלך הפסטיבל: הרצאה על הסימפסונים ומשפחות יהודיות אחרות ובה יספר על המוטיבים היהודיים בסדרה, בתסריט, בדמויות, בכותבים ובשחקנים האורחים. בתום ההרצאה תוקרן האפיזודה של משפחת סימפסון המבקרת בישראל, בדיבובו של השחקן סאשה ברון. כמו כן ירצה על הסודות מאחורי הקלעים של הסימפסונים ויקיים מפגש אמן כאורח איגוד התסריטאים הישראלים.

אמן הקומיקס האמריקאי קלאוס ג׳נסון יגיע למפגש בהנחיית אסף גמזו אוצר המוזיאון הישראלי לקומיקס ולקריקטורה חולון. ג׳נסון הוא אורח חנות הקומיקס ״קומיקאזה״.

ג'נסון עובד באופן קבוע עם חברות הענק די.סי. ומארוול. לאורך 40 שנות הקריירה שלו צייר כמעט כל גיבור על - מספיידרמן, דרך האוונג'רס, באטמן וסופרמן. בעיקר נודעת עבודתו עם פרנק מילר על דרדוויל (במסגרת זו עיצב את דמותה של אלקטרה) ו"האביר האפל חוזר"- הרומן הגרפי שהגדיר מחדש את מדיום הקומיקס בשנות ה-80. בביקורו כאן יספר על עבודתו עם גיבורי על ב-40 השנים האחרונות- שנים שראו מהפכות רבות באופן הצגתם של גיבורי העל, מימי פרנק מילר בדי.סי. ועד לפרנק קסטל בנטפליקס. במהלך המפגש יוקרנו דימויים מעבודתו של ג׳נסון, כמו גם סצנות מסרטי באטמן וסדרת הטלויזיה "דרדווילג.

מצרפת יגיע ניקולא גריבל (Nicolas Grivel) סוכן ומו״ל המתמחה בחשיפה וקידום של רומנים גרפיים בצרפת. גריבל היה עורך בכיר בחברת PIKA הצרפתית, הוצאה גדולה לפירסומי מנגה. הסוכנות שלו מייצגת את זכויותיהם של יוצרי קומיקס בולטים כולל תרגום לשפות ברחבי העולם.בין היוצרים הבינלאומים שהוא מייצג נימנים גם אמני הקומיקס הישראלים אסף חנוכה וקורן שדמי.

בין האירועים המיוחדים בפסטיבל: מופע הצדעה לכוורת עם דני סנדרסון והתערוכה כוורת מצוירת. הפסטיבל מצדיע ללהקה הישראלית המיתולוגית דרך האיורים הרבים שהופיעו, פורסמו וליוו את הלהקה במהלך השנים. אורח התוכנית, דני סנדרסון, יספר ויגלה כמה דברים על הזווית המאוירת של כוורת. את האירוע ילווה הרכב מוסיקלי של הזמרת שרון רוזנבאום עם שירים נבחרים של הלהקה. בנוסף תתקיים התערוכה ״כוורת מצוירת״ - שתכיל עבודות חדשות וישנות תוצג לקהל בימי הפסטיבל.

מחווה מצוירת לסרט הקאלט "מופע הקולנוע של רוקי" בהגשת ליאו תנא (מנהל מועדון המעריצים של הסרט). במלאת 40 שנה לסרט שמושך אליו מעריצים הלבושים כדמויות הסרט ויוצרים חוויה אינטראקטיבית בזמן ההקרנה יקיים הפסטיבל הקרנה פעילה של הסרט, בליווי חי של שחקנים על הבמה לבושים כדמויות מעולם הקומיקס והאנימציה. השתתפות הקהל היא גם חלק בלתי נפרד מהחוויה הפעילה, וחובבי הסרט מוזמנים לבוא לבושים בתחפושות ברוח הפסטיבל. באירוע יוקרנו מחוות אנימציה לסרט.

מפגש אמן עם מישל קישקה- הקריקטורה האנטישמית "הקלאסית" פרחה בתקופת משפט דרייפוס בצרפת ובגרמניה הנאצית. היום פורח סוג חדש: קריקטורה אנטישמית במסווה של קריקטורה פוליטית לגיטימית נגד ישראל. ההרצאה בנויה על סקירה היסטורית קצרה ועל ניתוח של קריקטורות רבות מהמאה הנוכחית תוך ניסיון להגדיר את הגבולות.

איה כורם וגד טש – 2023- רומן גרפי ואלבום חדש- הזמרת והמוסיקאית איה כורם שהשתחררה מחוזה דרקוני עם חברת תקליטים יוצאת בפרויקט 2023- רומן גרפי שאוייר על ידי גד טש ואלבום ובו תספר על האופן בו סיפור אמיתי הופך לסיפור מדע בדיוני...

רביעי | 3.8 | שעה 20:00 | אולם 2 כ-75 דקות | לבוגרים

ארבעה סרטי אנימציה באורך מלא יוקרנו השנה בפסטיבל:

סלוקאם – לבד בים. (פול וסנדרה פירלינגר ארה"ב 2015 ): פסטיבל אנימיקס הוא הפסטיבל השני המקרין בפומבי את סרטו המיוחד של פירלינגר אחרי פסטיבל האנימציה בפראג- עיר הולדתו . הסרט נעשה במהדורת אינטרנט בלבד ולא מוצג בקולנוע או בטלוויזיה. הוא מבוסס על יומנו האמיתי של ג'ושוע סלוקאם ספן בודד בסירת מפרש קטנה שיצא בשנת 1985 מנמל בוסטון מסצ'וסט ארה"ב למסע בן שלוש שנים סביב העולם.

במשך 6 שנות עבודה מאומצת ייצרו זוג האנימטורים פול וסנדרה פירלינגר . את הסרט המתאר בדרך ציורית מיוחדת וכסרט אילם המלווה במוסיקה בלבד כשהדיאלוגים כתובים כבלוני טקסט מעולם הקומיקס.

NUTS פני ליין , ארה"ב - סיפורו הבלתי יאמן של דוקטור ג'והן רומולוס ברינקלי, גאון תימהוני שהקים אימפריה כלכלית בתקופת השפל הגדול בארה"ב. הוא המציא טיפול באין-אונות של גברים על ידי השתלת אשכי תיישים לנזקקים ובנה את תחנת הרדיו החזקה ביותר ביבשת. הסרט משתמש בטכניקות אנימציה מגוונות הומור ויצירתיות בנסיון לענות על השאלה "איך מחליפים עוני מוחלט בעושר ופרסום אדיר, בזמנים הכי קשים".

השטות של היטלר, סרטו של גדול יוצרי האנימציה העצמאית בעולם, ביל פלימטון. בסרט בודק פלימפטון מה היה קורה אם היטלר היה מתקבל לאקדמיה לאמנות בווינה (ממנה נדחה בשנות ה-20) ונעשה אמן ידוע ואולי יוצר אנימציה, ואולי גדול ומוכשר מוולט דיסני..... מהתלה מהסוג ה"מוקומנטארי", ובה משתמש פלימטון בחומרים ארכיוניים מתקופת הנאצים, חומרים כאילו משוחזרים ותוספות אנימציה וקריקטורה.

מקק / ז'אן בולת'יל/ בלגיה / 2015- 1914. סרט המתרחש בתקופת מלחמת העולם הראשונה שגיבורו הוא ז'אן מורדאן, אלוף העולם בהיאבקות החוזר, אחר זכייתו לעירו ומגלה שבתו נאנסה על ידי חייל גרמני .כנקמה הוא מצטרף ליחידת ACM הבלגית שחייליה כונו "מקקים" (שאינם ניתנים להשמדה). הצטרפותו למלחמה, לא מקרבת אותו לנקמה המיוחלת, אלא מטילה אותו לקרבות המתישים וחסרי התוחלת של מלחמה ארורה שבה נהרגו מיטב הצעירים האירופאים ללא מטרה או הישג כלשהו.

השנה מייחד הפסטיבל מסגרת המשקפת את התייחסותם של יוצרי אנימציה לחייהם של אנשים ללא זכויות.

תחת הכותרת "כל הזכויות שבורות" תוקרן אסופת סרטים קצרים ובהם:

"קו לשומקום: קולות מהאי מאנוס" /לוקאס שראנק –המביא את קולותיהם של שני מחפשי מקלט העצורים באיי מאנוס באוקיאנוס השקט ואת נסיונה של אוסטרליה להתמודד עם בעיית אלפי הפליטים ומבקשי המקלט המתדפקים על דלתותיה.

"הקיץ " רוני טרוקר- סרט בהשראת צילומי פליטים בחוף של צלם העיתונות חואן מדינה מחוף גראנד טאראחל באיים הקאנריים. על הפליטים המגיעים לחוף והופכים להיות "בלתי נראים" על ידי האנשים המשתזפים, משחקים ואוכלים להנאתם על החול הנעים.

מאלאק והסירה / אדהמס בטיסטה ואנדרה הלצמייסטר -סיפור קטן ו"בנאלי" של ילדה בת 7 המנסה למצוא עם אימה, חוף מבטחים לאחר שנסו מהזוועה הסורית.

הגולה הכחולה / קו-הדמן- סיפור מרוכך על התופעה נוראה של חטיפת ילדים, בעיקר באפריקה והפיכתם ללוחמים חסרי רחמים. הסיפור מעיניה של ילדה הנחטפת מכפרה וממשיכה לשמור על גולת זכוכית כחולה, כמזכרת מעולם הילדות שנגזל ממנה.

במסגרת פרויקט מיוחד לשינוי עמדות בנושאי זכויות אדם בעולם השלישי יוקרנו סרטים שנעשו בנושא ברחבי אפריקה ותתקיים הרצאה של יוצרת האנימציה הישראלית יעל עוז סיני השותפה לפרויקט זה.

כמדי שנה יוקרנו בפסטיבל תוכניות בינלאומיות עשירות שבכל אחת מהן סרטים חדשים שנעשו לאחרונה על ידי יוצרים ברחבי העולם ובהם:

אוטופורטרט/ קלוד קלוטייר- מופע "הוליוודי" גרנדיוזי , מצויר להפליא על ידי האמן הקנדי הנודע, המלגלג על השאננות שלנו כלפי המכוניות המשתלטות על עולמנו ומסכנות אותו

"היום המאזין" - פליקס דופור לאפרייר -סרט עדין ורגיש ע"פ שירה של הלן דוריון, על זוג אוהבים המחפשים ביטוי לאהבתם בטקסטים כתובים שהם מרבים לקרוא.

חדר וחצי / גרביים / ניר וגלי - אפיזודה מהסדרה הישראלית המפורסמת של צמד היוצרים ניר וגלי שהפציעו לקהל הישראלי בתכניות "ארץ נהדרת". הומור מקומי עם רגישות אנושית אוניברסאלית , בתוספת שפע של יצירתיות ודמיון פרוע.

בירה /נרדו- פירוש חופשי לשירו של צ'רלס בוקובסקי "בירה". כניסה לא מאובטחת למוחו הקודח של המשורר ושוטטות בים הבדידות, הטירוף והרצון התמידי להטביע את המועקות שלו בבירה.

הרפתקת חיים- קליפ וידאו לשיר בשם זה של להקת קולדפליי. מבצעי השיר הם להקת שימפנזים בקרחת בג'ונגל.

הסכנות בחיינו / אנדרו חוסרבאני - מבוסס על הרצאתו של ג'ורד דיאמון, זוכה פרס פוליצר, המנתח את תפיסת הסכנות בחיים של תושבי פאפואה ניו-גיני, וכיצד זה משליך על תפיסותינו לגבי הסכנות בחיים שלנו..

התמרור הבודד ביותר - ביל פלימטון - בסרטון על עלילותיו של רמזור, שהוצב אי- שם במדבר השומם, ומתקשה לבצע את ייעודו.

המתופף הקטן- / בוב דילן. השיר הידוע לחג המולד בביצוע של בוב דילן משמש רקע לסרטו של אמן האנימציה האמריקאי ג'ף שר שהעביר את התרחשות השיר למשפחה בפרבר אמריקאי החוגגת את הולדת תינוקה החדש.

סרט סימון שחור /מיכל ואורי קרנות- חייל ישראלי וצעיר פלשתינאי קשורים זה לזה בסרט שחור. הם מסתובבים במעין טנגו כפוי, ונראה שאין להם כל שליטה בתנועותיהם (או בגורלם).

מלך היער /לואיס שוויצגייבל- האמן השוויצרי הגדול בגרסה משלו לפואמה הדרמטית "מלך היער". הנוסח המוכר של השיר הוא עם המוסיקה של שוברט עם זמר בריטון ששר את הטקסט של גתה. הנוסח שלפנינו משמיע את שוברט בעיבוד של פרנץ ליסט לפסנתר סולו. יער אפל, לילה חשוך , וילד חולה שייאסף לנצח על ידי מלך היער.

גם בשנה זו יציג הפסטיבל מבחר מסרטי האוסקר האמריקאי לתקופותיו. בין הסרטים:

סיפור של דוב / גבריאל אוסוריו / זוכה 2015- סרט אנימציה מצ'ילה על דוב ישיש ועגום המציג ברחוב, בתיאטרון בובות סיפור על דוב שסבל דיכוי השפלה ואובדן בני משפחתו. אזכור לימי הסבל הנוראים שעברו על צ'ילה במשך קרוב ל20 שנות שלטונו של הרודן פינושה.

באלאנס /כריסטופר וולפגאנג לוונסטין /זוכה 1989- סרט גמר של שני אחים תאומים מגרמניה על חבורת אנשים החייבים לשמור על איזון בתנועותיהם ובמעשיהם כדי שהלוח עליו הם ניצבים בחלל לא יתהפך והם ייעלמו.

הנזיר והדג / מיכאל דודוק דה-וויט / מועמד 1994- יצירתו הראשונה של האמן הבלגי שזיכתה אותו במועמדות לאוסקר. (יצירתו הבאה "אבא ובת" זכתה באוסקר 2000. נזיר עקשן מנסה ללא הרף ללכוד דג לצליליה הקסומים של "לה- פולייה" של קורלי.

הזקן והים / אלכסנדר פטרוב / זוכה 1999- גרסתו של הגאון הרוסי לסיפורו של ארנסט האמינגווי.

"ציפור ביס" /טד פוטוק/ זוכה 1971- גרסה נשכחת ומשעשעת לבדיחה עממית עדות לימים אחרים באנימציה.

העולם של מחר / דון הארצפלד/ מועמד 2015- סרטו האחרון של היוצר הפורה והייחודי ובו שרטוט של עולם עתידני בו ניתן לשבט אישיות תוך איבוד ההיררכיה הבין-דורית.

דוקו-מציה 2016 – סרטי אנימציה דוקומנטריים המבוססים על סיפורים והתרחשויות שקרו במציאות.

בין הסרטים שיוקרנו במסגרת זו :

האיזור השקט/דויד בריינט וקרל למייה- סרט העוסק בבעיה האמיתית של אנשים הסובלים מיתר רגישות לקרינה אלקטרומגנטית המצויה בכל מקום. אנשים אלה מוכרחים לברוח מבתיהם ולחפש את אזורי השקט שכמעט ואינם קיימים.

יום אחרון של חירות / די- היברט ג'ונס ונעמי טליטמן - אמריקאי מבוגר, שחור, רהוט ורגיש מגולל את סיפורו של אחיו, שחזר מעורער ממלחמת ויאטנאם, הסתבך ברצח ונידון למוות. סיפור מורכב על אטימות המערכת.

פורנוגרפיה / אריק להדון- מהי פורנוגרפיה? מתי הפורנוגרפיה היא פשע ומתי אי צניעות? האם ראוי בגללו להגביל את חופש הביטוי? על שלל שאלות מרתקות עונה סרט מיוחד זה בשלל תשובות.

תחת הכותרת "למבוגרים בלבד" יציג הפסטיבל סרטים של יוצרי אנימציה עכשויים ובהם:

לימבו / סוזאנה קרייף בורבלה זטני- על ארץ בה עסוקים הגברים רק בצעצועיהם הדיגיטאליים ומתעלמים מנשותיהם שמתארגנות למסע הרפתקני באוטובוס הלימבו שיביאן לארץ רחוקה שם תמצאנה את האושר שהן כה מייחלות לו.

חור הצצה / רינו סטפאנו טאגליאפיירו- מסע למחוזות הארוטיקה, אליהם מגיעים בהצצה דרך חור ווזוכים למופע אישי שבו האמנות היא מושא התשוקה.

ג'ונגל של תשוקה / וונג פינג- תיאור בגוף ראשון של היוצר המספר על פתרון זוגי מקורי שהגו הוא ואשתו למצב האינאונות של המספר.

טייסים בדרך הביתה / פריט ואולגה פארן- גדולי יוצרי האנימציה האסטונית בסרט על 3 טייסים שחוזרים במסע סוריאליסטי, ארוך ומתיש לבתיהם. במזוודותיהם בובות נשים, איתן הם מתעלסים על פי הגרלה בכל חניית ביניים. בבואם לביתם מחכה לכל אחד אשתו החוקית לה שמר אמונים....

עוד בפסטיבל מיטב האנימציה הישראלית ובתוכה חגיגת אסיף 2016 - החגיגה השנתית של האנימציה הישראלית : הקרנות , מפגשים, ותחרות נושאת פרסים.

לילדים יגיש הפסטיבל מבחר של סרטי אנימציה מהעולם ובכל תכנית ישתלבו שחקן או שחקנית צעירים שיקלו על הצופים הצעירים את הבנת הסיפורים, ובמידת הצורך אף ידבבו את הטקסטים המדוברים.

בין התוכניות לילדים: קלסיקה לילדים עם מבחר סרטים שגילם 30 שנה ויותר ורובם מעידן ה"מצויירים ביד" כמו: "תיבת נוח" בגרסת סטופ פריים של דיסני משנות ה-50. "קונצרט התזמורת," גם הוא מצויר (משנות ה-30) של דיסני המהווה אחת מפסגות ההומור המטורף של פעם על מוסיקה קלאסית, וגם הסרט הראשון בסדרת הפנתר הוורוד, שזכה בזמנו באוסקר ונחשב עד היום לפסגה של יצירתיות בהומור חזותי. כמו כן תוקרן תוכנית של "קסמי הטבע" עם אסופת קצרים באנימציה ובכולם דמויות מן הטבע, יונקים חרקים ובעלי כנף. בתוכנית מיוחדת תחת הכותרת "אנשים מקסימים (לפעמים)" יוקרנו סרטי אנימציה קצרים מרחבי העולם ובכולם האנשים הקרובים ביותר לילד: הורים, משפחה חברים וחיות המחמד.

עוד תכנית המיועדת לכל הגילאים היא "קסמי האנימציה" המקבצת סרטי אנימציה משובחים, נדירים. כאלה שלא רואים בטלוויזיה, וגם לא במקומות אחרים ובהם: "עלה על הסוס" שתחילתו סרט עתיק של מיקי מאוס וחבריו מהתקופה של השחור לבן, אך אז הדמויות מהסרט בורחות ממנו לאולם קולנוע מודרני, ומנסות להשפיע על אירועי הסרט הישן. "הדבר האבוד" (זוכה האוסקר ב-2011), על יצור מוזר שהלך לאיבוד ומעורר אותנו להסתכל אחרת על העולם סביבנו, ועל שוכניו. התכנית מסתיימת בסרט המיוחד שגם הוא זכה באוסקר (2012) "הספרים המופלאים של מוריס לזמור", גיבור הסרט מגלה שהסופה לא רק הרסה בתים, אלא אף מחקה את המילים מהספרים שהיו בספריה של העיר הפגועה.

לדברי שאבי מזרחי - סגן מנהלת אגף התרבות והאמנויות ומנהל המחלקה למופעים בעיריית תל-אביב יפו , "דרך ארוכה עברו אמנויות האנימציה, הקומיקס והקריקטורה מאז נוסד הפסטיבל. במהלך השנים הוא התרחב וגדל והפך לבמה ישראלית ובינלאומית מרכזית ליוצרים חשובים צעירים כוותיקים בתחומים אלה. באמצעות האנימציה והקריקטורה נפרש עולם שלם של יצירה המשקף התיחסות של יוצרים ברחבי העולם לאקטואליה, לשינויים טכנולוגיים השוטפים את העולם ולבעיות ושאלות המעסיקות אנשים באשר הם".

"אנימיקס" - הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה ה – 16

6-2 אוגוסט 2016

חגיגת המצויירים של הקיץ בסינמטק ת"א

מחירי כרטיסים : בין 27 - 52 ₪

טלפון לרכישת כרטיסים : 03-6060800

המנהל האמנותי הוא ניסים (נוסקו) חזקיהו, אוצר האנימציה הוא דודו שליטא, מפיקה: גלית ברסקי.