רעיית נשיא המדינה שחררה לטבע את הנשרים "נחמה ורובי" בטקס לציון 20 שנה ל"פורשים כנף", בחי-בר כרמל. נחמה ריבלין: "אנחנו עומדים לפני הכחדת הנשרים בארץ ישראל, יש לוודא שהנשרים אינם משוחררים אל מותם- להשקיע ולהגביר את האכיפה והחינוך כדי שהטבע הישראלי, יאפשר קליטה וקיום של חיות בר גדולות"

כלים
רעיית נשיא המדינה שחררה לטבע את הנשרים "נחמה ורובי" בטקס לציון 20 שנה ל"פורשים כנף", בחי-בר כרמל. צילום: שטיינר
רעיית נשיא המדינה שחררה לטבע את הנשרים "נחמה ורובי" בטקס לציון 20 שנה ל"פורשים כנף", בחי-בר כרמל. צילום: שטיינר

רעיית נשיא המדינה, הגברת נחמה ריבלין, שחררה היום את שני הנשרים הנקראים על שמה ועל שמו של נשיא המדינה, "נחמה ורובי", בטקס לציון 20 שנה לפרויקט "פורשים כנף", שנערך בחי-בר שבכרמל.

הנשרים "נחמה ורובי", האחד יליד גרעין הרבייה והשני מיובא מספרד, שוחררו לטבע, על מנת לשמר ולהרבות את אוכלוסיית הנשרים בארץ. פרויקט זה משותף לחברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים וחברת החשמל ומטרתו להגן על אוכלוסיית הנשרים והעופות הדורסים בישראל.

נחמה סיפרה באירוע ששמחה להשתתף באירוע הייחודי המשיב את הנשרים לחיק הטבע, והוסיפה: "נשבר ליבי לחשוב שהעוף הנפלא והמרשים הזה, עומד לפני סכנת הכחדה".

נחמה המשיכה ואמרה: "אין מראה יותר מרתק ונפלא ממעופו של נשר בשמיים וכבר נאמר זאת בשירה. אני שומעת וקוראת שבספירת הנשרים בצפון נספרו 31 נשרים ושבעה גוזלים. בשנה שעברה נספרו 70 נשרים. מספרים אלו מעידים על הסיפור העצוב בו אנו חוזים. אנחנו עומדים לפני הכחדת הנשרים בארץ ישראל. מבלי לקלקל את התקווה שבשחרור הגוזלים, יש לוודא שהם אינם משוחררים אל מותם".

נחמה הדגישה את הצורך להשקיע ולהגביר את האכיפה והחינוך על מנת שהטבע הישראלי, יאפשר קליטה וקיום של חיות בר גדולות, ואמרה: "ללא שינוי יסודי ומשמעותי, שחרור העופות הגדולים יהיה חסר תועלת. רק השבוע נתגלו שוב שלושה פגרים של חזירי בר מורעלים מהם ניזונים הנשרים. ולכן, בשמי ובשם כל שוחרי הטבע בארץ אני מבקשת לטפל בבעיית ההרעלה. לנשרים שלנו, שעד היום גודלו במסירות ובאהבה אך ללא חופש, אני מאחלת היום שתפרשו כנף, תדאו לשחקים, הגביהו עוף ומצאו אהבה. ומדי פעם חיזרו אלינו לדרישת שלום ממרחקים."

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "פרויקט "פורשים כנף" עמד בכל הציפיות והמטרות: מניעת הכחדת הנשרים, ועופות דורסים אחרים. לא שהמצב משביע את דעתנו, אך אלמלא חברת החשמל היתה נרתמת וביחד עם החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, מבצעות את הפרויקט, ייתכן וכיום לא היו לא חלק מאוכלוסיות הדורסים בישראל.

יצחק בלמס, משנה למנכ"ל חברת החשמל: "לפני 20 שנה, עוד לפני שדיברו על אחריות תאגידית ולא ממש ידעו מה זו קיימות, חברת החשמל תמיד היתה שם בכל הקשור להשתלבותה ולשמירתה על הטבע ועל הסביבה בה היא פועלת. 20 שנה שאנו ממגנים קווי החשמל מפני התחשמלות נשרים ועופות אחרים ואני גאה בשותפות שנרקמה בין חברת החשמל עם רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע. כולנו גופים רציניים, חדורי מוטיבציה, מובילים במשק הישראלי בתחום הסביבה והאנרגיה ואני בטוח שהשותפות המוצלחת שלנו, תמשיך ותקצור פירות ותרבה שפע גוזלים גם בעשרים השנים הבאות לפחות".

פרויקט "פורשים כנף"

בשנת 1996 חברו יחדיו ביחד רשות הטבע והגנים, חברת החשמל והחברה להגנת הטבע - במטרה להגן על אוכלוסיית הנשרים בישראל. שלושת הגופים שאפו למנוע את הכחדת הנשרים ולפצות על הפגיעה הקשה באוכלוסייה בין היתר מהתחשמלות. ובכך, להוות סמן ימני לגורמים נוספים במשק הישראלי ובכלל, בתקווה שיבואו אחריהם ויסייעו לאושש את אוכלוסיית הנשרים, הן באמצעות פעולות מחקר ופעולות מעשיות המתבצעות בשטח והן באמצעות פעילות חינוכית והסברתית, שמטרתה לקרב את הציבור הרחב לנושא. בהמשך הדרך התרחב הפרויקט ותחת כנפיו הוכנסו גם עופות דורסים נוספים, חלקם נדירים ביותר, המצויים בסכנת הכחדה.

בצד ההגנה על הנשרים במיוחד ועל העופות הדורסים בכלל, הפרויקט גם נועד למזער את הפגיעה לעופות מקווי המתח ואת הנזקים שנגרמים לחברת החשמל ולמשק הלאומי בישראל עקב התחשמלות עופות גדולים על תיילי חשמל. חברת החשמל עוסקת כבר שנים במיגון קווי החשמל מפני התחשמלות נשרים ועופות אחרים, פעילות המתואמת עם הגופים הסביבתיים נושאת תוצאות מרשימות.

התוכנית משלבת גם פעילות מחקרית ופעולות לאישוש מינים לצד חינוך הדור הצעיר לשמירה על העופות הדורסים והטבע בישראל בכלל. רשות הטבע והגנים משקיעה משאבים רבים בהגנה על מושבות הנשרים בצפון ובדרום כאחד, בין השאר על ידי גרעין רבייה שבסיוע גן החיות התנכ"י "מייצר" נשרים המשוחררים לטבע. התוכנית מסייעת רבות למאמץ זה על ידי הפעלת תכניות חינוכיות בקרב הדור הבא, בעיקר בנושא הרעלות והשימוש בחומרי הדברה, לצד המשך הפעילות החשובה של מיגון עמודי חשמל.

בד בבד עם טיפול במגוון סוגיות המיגון, תרם הפרויקט להעמקת המחקר בנושאים הקשורים לשימור אוכלוסיית העופות הדורסים בישראל. במסגרתו, הורחבו איסוף המידע ופיתוח שיטות למיגון קווי החשמל על-ידי חברת החשמל.

הפעילות מופנית לפעולות לשמירה על הדורסים בממשק עם הטבע, ליצירת נקודות האכלה, לפעולות הסברה בקרב תלמידי ישראל והציבור הרחב ולמיגון קווי חשמל מפני התחשמלות בנקודות המועדות לכך.