ההכנות למשחקים האולימפיים בקיץ הקרוב בריו דה ז'ניירו מעוררות חשש מפני הישנות האלימות המשטרתית כלפי תושבי שכונות העוני וכלפי מפגינים, שהובילה למותם של אזרחים רבים סביב אירועי מונדיאל 2014 שהתקיימו בברזיל

כלים

ב-5 באוגוסט השנה יתכנסו כ-12,000 מהאתלטים הטובים בעולים בריו דה ז'ניירו, למשחקים האולימפיים, שהם אירוע מרהיב שלוכד את תשומת לב העולם כולו. חלפו שבע שנים מאז שריו קיבלה את האחריות לקיום המשחקים בשטחה וראשיה הבטיחו עיר בטוחה לכל, אך בשבע השנים הללו, כוחות הביטחון של ריו הרגו יותר מ-2,500 בני אדם בתוך העיר. בתוך החגיגה הנוצצת של ניצחון הרוח האנושית - האם יש מישהו שיזכור את המתים וישמור על זכויות האזרחים החיים?

כוחות הביטחון של מדינת ריו דה ז'ניירו אינם מרפים, ומתחילת השנה כבר הרגו יותר מ-100 בני אדם, רובם המוחלט גברים שחורים צעירים. ראינו את זה בעבר: בשנת 2014, כשברזיל אירחה את משחקי גביע העולם בכדורגל, עלה שיעור מקרי הירי על ידי שוטרי משטרת ריו דה ז'ניירו ביותר מ-40%. במסגרת "תוכניות הביטחון" המשטרה והצבא המקומיים נפרשו בעיר מבעוד מועד ומיד לכשהתעוררו מתיחויות, הם שימשו לדיכוי המוחים והמפגינים באופן ברוטלי ופעלו באלימות קטלנית בשכונות העוני. המדיניות הרשמית הייתה "לירות קודם, לשאול שאלות אחר כך". החקירות לא הובילו לצעדים נגד אף לא שוטר או חייל אחד. כוחות הביטחון יצאו נקיים למרות מקרי הרצח ההמוניים.

כעת, "תוכניות ביטחון" דומות מופעלות לקראת אולימפיאדת 2016. אמנסטי אינטרנשיונל פועלת להפעיל לחץ בינלאומי על כוחות הביטחון של ברזיל לפעול באופן הוגן, הגון, ללא אלימות וללא שימוש בכוח מופרז, להעמיד לדין את האחראים לפשעים, אם יתבצעו, ולתמוך בנפגעי עבירות של שוטרים ובבני משפחותיהם.

יונתן גר, מנכ״ל אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, אמר כי ״בכל העולם פועלת אמנסטי אינטרנשיונל לוודא שזכויות אדם נשמרות. גם במשחקים האולימפיים הקודמים - למשל בסוצ׳י ובבייג'ינג, היוותה האולימפיאדה חלון הזדמנויות לעולם להעיר על דפוסים דכאניים של המדינות המארחות. על כל משטרה - אם זו משטרת ישראל ואם זו משטרת ברזיל - לזכור שתפקידה לשמור על אזרחים ככלל ומיעוטים בפרט, ולהימנע משימוש בכח מופרז״.