רשות מקרקעי ישראל ממשיכה לפעול לפינוי הפלישה לאדמות המדינה שאותרה בצמוד לביתו של ראש מועצת פורדיס, יונס מרעי. במסגרת פעילות אכיפה בחודש אוקטובר האחרון, הגישו מפקחי החטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל צו סילוק פולשים ותלונה למשטרת זיכרון יעקב כנגד ראש מועצת פורדיס, יונס מרעי, שלטענת המפקחים הסיג גבול לשטחי מדינה בהיקף של כ-600 מ"ר, בסמוך לביתו בפורדיס. בעקבות צו סילוק הפולשים שהוגש כנגדו טען ראש מועצת פורדיס מרעי כי מדובר בפעילות שביצעו בנו, זכריה מרעי והמועצה המקומית. במקביל, הגישה המועצה ערעור אשר עבר לערכאה משפטית, אולם הערעור נדחה. כעת התקבל פסק דין שקבע כי המועצה ובנו של מרעי אכן פלשו לאדמת המדינה וחייב אותם לפנות את הקרקע מיידית. כבר ב- 2012 פלש מרעי לאותו שטח, ונאלץ לפנותו לפי פסיקת בית המשפט, לפיה הוא פלש לקרקע אחרת. מדובר בעבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל

פלישה לאדמות המדינה בפורדיס. צילום: רשות מקרקעי ישראל.
פלישה לאדמות המדינה בפורדיס. צילום: רשות מקרקעי ישראל.

בית המשפט הורה למועצת פורדיס ולבנו של ראש המועצה לפנות קרקעות מדינה עליהן השתלטו שלא כחוק. הפרשה החלה לפני כחצי שנה, אז איתרו מפקחי רשות מקרקעי ישראל פלישה לאדמות המדינה בצמוד לביתו של ראש מועצת פורדיס, יונס מרעי. מדובר בשטח שיעודו בנייה למגורים, בגודל של כ- 600 מ"ר במרכז הכפר פורדיס. ראש המועצה נחשד שתפס את השטח והציב עליו מבנה יביל המשמש למגורי שומרים, מבנה קבע מחופה עץ, משטח אספלט ששימש לחניה, גינון נוי וקירות בטון תומכים – כל זאת ללא היתר ובניגוד לחוק.

מפקחי רשות מקרקעי ישראל הגישו נגד ראש מועצת פורדיס תלונה במשטרה ומסרו למרעי צו סילוק פולשים, המורה לו לפנות את הקרקע תוך 30 יום, ובמידה ולא יעשה כן, יפונה בליווי המשטרה וייתבע להשיב לקופה הציבורית את הוצאות הפינוי לרבות עלויות הפעלת ציוד מיכני, כוח אדם אבטחה ועוד.

מרעי טען תחילה כי פלש לשטח בעקבות איומים על חייו, ובהמשך הוציא פסק דין הצהרתי שמדובר בכלל בפעילות שביצע בנו – זכריה מרעי, והמועצה המקומית. בעקבות זאת, מפקחי רמ"י הוציאו צו סילוק פולשים כנגד בנו של מרעי וכנגד המועצה המקומית פורדיס בדרישה לפנות את קרקעות המדינה אליהן פלשו בניגוד לחוק. המועצה המקומית פורדיס הגישה ערעור כנגד צו סילוק הפולשים. עו"ד הדר מסורי, מפרקליטות חיפה, אשר ייצג את רשות מקרקעי ישראל בערכאה המשפטית, הציג את עמדת המדינה והשבוע התקבל פסק דין בו בית המשפט פסל את הערעור וחייב את המועצה ואת זכריה מרעי לפנות את אדמת המדינה מיידית.

כעת ממתינים ברשות מקרקעי ישראל לכך שהמועצה וזכריה מרעי יפנו בעצמם את השטח לפי פסק הדין. במידה והמועצה ומרעי לא יפנו את הקרקע מיידית, החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, שכבר העבירה בקשת סיוע לביצוע פינוי למשטרת זיכרון יעקב, תפעל לפנותם מהקרקע בליווי משטרתי ובעזרת ציוד מכני והנדסי.

כזכור, בשנת 2012 תפסו מפקחי הרשות את מרעי לראשונה כשהוא פולש לקרקע הסמוכה לביתו, בה בנה מרעי פרגולה וסוכת גפנים, הכשיר דרך גישה לבית, והשתמש בה לאחסנת ציוד פרטי. לאחר פסק דין שהתקבל נגד מרעי הוא נאלץ לפנות את הקרקע בעצמו, עוד בשנת 2012.

מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה של רשות מקרקעי ישראל, ערן ליבנה, אומר: "לא נאפשר לגזול את אדמות הציבור תוך כדי קביעת עובדות בשטח, גם כאשר מדובר ברשויות מקומיות או נבחרי ציבור. אם מרעי והמועצה לא יפנו את השטח, הם יפונו בליווי משטרה ולאחר מכן ייתבעו להחזיר לקופה הציבורית את עלויות הפינוי, כפי שאנחנו נוהגים בכל מסיגי הגבול והפולשים. מפקחי רשות מקרקעי ישראל ימשיכו לבצע את משימתם בשמירה על אדמות המדינה מפני עברייני קרקעות. אנו אף קוראים לציבור לשתף אותנו במידע בכל מקום בו יש חשד לשימוש בלתי מורשה בקרקעות הציבוריות, ניתן לעשות זאת באמצעות אתר האינטרנט של רשות מקרקעי ישראל. אנו מודים לעוזרת הפרקליטות בחיפה ועו"ד הדר מסורי אשר נשאו בנטל מול ביהמ"ש לאורך כל נסיונות הביטול והערעורים שהוגשו בנושא".