רפואה. מילה אחת משמעויות רבות. מיהו רופא ומיהו מרפא? מהו ריפוי ומהי החלמה? מהו טיפול מקובל ומהו טיפול חורג מהמקובל? ישנן שאלות רבות העולות בראשנו כאשר אנו חושבים על המושג רפואה משלימה. מאתיים השנים האחרונות היו ללא כל ספק שנים רוויות מחקר וקדמה רפואית. אם בתחילתן נפטרו אנשים רבים ממחלות ״קשות״ אשר בימינו נחשבות קלות לריפוי, היום מצליחה הרפואה לעלות על כל דמיון ופורצת דרך בשיטות טיפול מתוחכמות ויכולת אבחון מחלות פנומנלית. אז מה בכל זאת אנחנו יכולים להציע לעולם? מחט דקיקה שחודרת בעדינות למקומות שונים בגוף, לחיצות ישירות בכפות הרגליים ובגוף כולו, תזונה מבוקרת ושיטות טיפול נוספות, המכונות ״אלטרנטיביות״.

כלים
 גיא פולק  Dip.CM (IATCM), יו"ר האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי
גיא פולק Dip.CM (IATCM), יו"ר האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי

מחקרים רבים מפורסמים בשנים האחרונות ומעידים על יעילות הרפואה הסינית בכלל והדיקור הסיני בפרט בטיפולים במחלות שונות. דוגמא מובהקת לכך ראינו באחד הפרסומים החשובים שיצאו במגזין JAMA- Archive of Internal Medicine המציג מטה-אנליזה של 31 מחקרים הכוללים כ-18,000 מטופלים. המחקר בדק את יעילות הדיקור בכאבי צוואר וגב תחתון, שכמות, ברכיים וכאבי ראש ומסקנותיו היו חד משמעיות לגבי יעילות הטיפולים במקרים הללו.

דיקור סיני עוזר!

הקידמה של עולם הרפואה הקונבנציונלית במאתיים השנים האחרונות אינו עניין של מה בכך וניכר כי מחקר, חשיבה ומאמץ מרוכז מוכיחים עצמם. גם הרפואה הסינית מתחילה להשתייך אל הזרם הזה. אין הכרח להצטייר באור הוליסטי, שאינו חוקר ואינו מתקדם, אלא דווקא כזה שיכול להתאים עצמו לעולם שאנו חיים בו היום.

לאור כל זה, האם לא הגיעה העת שגם הרפואה הסינית תהפוך לחלק אינטגרלי ממערך הרפואה הקונבנציונלית באופן מושלם? חזון אחרית הימים אתם אומרים? ממש לא, זה כבר קורה!

טיפולים בדיקור בתוך ממסד רפואי – תחילתה של דרך

הצעד הראשון בארץ לתהליך האינטגרציה של הרפואה הסינית עם זו המערבית נעשה כבר ב- 1991, עם הקמתה של מחלקת שיר״מ- שירותי רפואה משולבת, במרכז הרפואי אסף הרופא. שיר"מ היא היחידה הראשונה בישראל שהוקמה בתוך ממסד רפואי. הקמה של יחידה בתוך בית חולים הייתה סנונית ראשונה שהובילה תוך פרק זמן קצר להקמה של יחידות נוספות בבתי חולים ולהשלמה של תהליך הלגיטימיות הציבורי על ידי הפעילות המשלימה של קופות החולים.

מה שהתחיל כשיתוף פעולה בין רופא אורטופד אחד לאיש רפואה סינית אחד, התפתח עם הזמן להיות חלק מפרוטוקול הטיפולים השגרתיים של מאושפזים במחלקה האורטופדית, יולדות, הריון בסיכון, מחלקת נשים, מחלקת ילדים, מחלקת גסטרו, מחלקות פנימיות, היחידה לטיפול נמרץ נשימתי וקריאות משתנות למחלקות נוספות. כיום, צוות קבוע של מדקרים, מטפלים ומתמחים, מבקרים יום יום במחלקות השונות ומבצעים טיפולי דיקור שוטפים על מנת להקל על כאבם של המאושפזים. תגובות המטופלים והן תגובות הרופאים מעודדות ומעידות על יעילות האינטגרציה.

בעבודה רוטינית במחלקות ניתן לקבוע תכנית טיפולים עבור אדם המאושפז במחלקה במשך כמה ימים. ניתן לחזור על טיפולים שעזרו לו, או לשנות טיפול שעזר פחות. אפשר להתרשם מהתגובה שלו ולהסיק מסקנות גם לטיפולים במקרים אחרים.

העבודה השוטפת במחלקות בית החולים והיציאה מהטיפול הפרטי בחדרי הקליניקה, מהוות עבור המטפלים הכשרה נוספת, העמקה והתמקצעות. נוספת על כך תוצאת החשיפה של הצוות הרפואי בבית החולים ושל המטופלים עצמם לרפואה הסינית. הצוות הרפואי, הכולל רופאים מתמחים, אחיות, פיזיותרפיסטים, עובדים סוציאליים ועוד, עובר גם הוא תהליך של הכרה בכלי החדש-ישן שנכנס למחלקות. למעשה, נולדה קרקע פורייה לשיתוף פעולה מלא בין שני העולמות, היכולה ליצור רפואה שהיא שלמה באמת. לא עוד רפואה אלטרנטיבית.

מחקר והמלצות רפואיות - השמיים הם הגבול

תחום נוסף המקבל מקום של כבוד ביחידה לרפואה משולבת הוא תחום המחקר. מחקר ראשון שבוצע ביחידה הוא מחקר להורדת לחץ דם ע"י שינוי תזונתי ואורח חיים,אשר פורסם בירחון – Nature

ומחקר נוסף ראשון מסוגו בעולם הבודק את יעילות הדיקור והכירופרקטיקה במצבים אקוטים לאחר פגיעות צוואר וגב תחתון בתאונות דרכים. המחקר בוצע במלר"ד (מרכז לרפואה דחופה- מיון) מיון אורטופדי.

בשני המחקרים התוצאות היו פנומנאליות והוצגו בכנסים שונים בארץ ובעולם וזכו לתגובות והתעניינות רבה בקרב אנשי רפואה בתחומים אלו.

ברור כי הרפואה המשלימה בישראל עוברת תהליך מהפכני. מהפך ברמה המקצועית של הלמידה, מהפך ברמת הפיקוח על בתי הספר לרפואה משלימה והכי חשוב מהפך ברמת הציפייה של המטופלים לתוצאות טובות יותר ולהבנה טובה יותר של מצבם הרפואי. הרפואה הסינית אינה באה להחליף רפואה אחרת. עליה להוות רפואה זמינה לטיפול והקלה על החולים, לעבוד לצידה של הרפואה הקונבנציונלית, תוך שיתוף פעולה של המטפלים משני העולמות. חובתנו, כאנשי מקצוע, להמשיך ולהחיות אותה להשאיר אותה כרפואה לגיטימית, ברורה מאליה, המתאימה ונגישה לכל אדם.

גיא פולק Dip.CM (IATCM), יו"ר האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי, ראש תחום רפואה אינטגרטיבית – שיר"מ במרכז הרפואי אסף הרופא ישתתף בכנס לטיפול בכאב יתקיים ביום שישי 20.5.16. מדובר בכנס ראשון מסוגו שייערך על ידי הוצאת הספרים פוקוס ופורטל התזונה הבריאה Eatwell ובו ייחשפו מחקרים חדשים ומגוון שיטות וגישות לטיפול רב תחומי בכאב.