ועדת שרים לחקיקה תדון ביום ראשון בהצעת החוק של ח"כ שרן השכל (הליכוד) בשיתוף עם להב, לשכת העצמאים והעסקים הקטנים, לתיקון עיוות מהותי בחקיקה בנושא מניעת הטרדות מיניות, אשר כיום לא חל על עצמאי/ת או מתנדב/ת. ח"כ שרן השכל: "אפעל למיגור ההטרדות המיניות במקומות העבודה. הטרדה היא הטרדה–וההבחנה הקיימת בין עובדת לבין מתנדבת או עצמאית במקום עבודה היא מסוכנת"

כלים

ח"כ שרן השכל (הליכוד)את הצעת החוק יזמה וכתבה עו"ד אפרת דויטש, יו"ר ועדת העבודה בלהב, וחתמו עליה בצעד חסר תקדים, 24 ח"כיות מכל הקשת הפוליטית. הצעת החוק הונחה לפני כחודש וחצי וצפויה לעלות בקרוב בוועדת שרים לענייני חקיקה.

החוק למניעת הטרדה מינית משנת 1998 אוסר על ביצוע מעשים של הטרדה מינית והתנכלות, וקובע עונש על ביצועם ואף קובע כי הטרדה מינית והתנכלות הן עוולות אזרחיות המקנות לניזוק זכות לפיצויים.

אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי החל מ-2011 חלה עלייה חדה במספר הנשים בנות עשרים ומעלה שחוו הטרדה מינית. זאת לאחר ירידה בארבע השנים שלפני כן.מנתוני דו"ח פני החברה בישראל, שהוכן על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי בשנת 2014 הוטרדו מינית 6.8% מבין הנשים בנות 20-34 ו-1.4% מקרב הנשים בנות 35 ומעלה.

בחקיקה זו ישנה התייחסות מיוחדת להטרדה מינית המתרחשת במערכות של יחסי עבודה, בשל המאפיינים של יחסי העבודה ובעיקר בשל יחסי הכוח הבלתי שוויוניים בין העובד למעסיק. החוק קובע כי התנהגויות מסוימות הן התנהגויות מטרידות, גם אם המוטרדת לא הביעה התנגדות. בנוסף, החוק קובע שבתביעות לפיצויים בגין עוולות שנגרמו עקב הטרדה מינית בעבודה, נטל ההוכחה שלא נגרמה עוולה מוטל על המעסיק וכן עליו מוטלת החובה לנקוט באמצעים שונים למניעת הטרדה מינית במקום העבודה.

אולם, החוק מתעלם לחלוטין מהתלות הכלכלית ויחסי העבודה המתקיימים בין העצמאי/ת לבין הגורם המעסיק ואין כלל הגנה על העצמאי/ת או מתנדב/ת מפני הטרדות מיניות.במקרים אלו, גם אם אין יחסי כפיפות ישירים, יש לא פעם פערי כוחות הנובעים מתלותו הכלכלית של העובד/ת העצמאי/ת במזמין העבודה, ולכן הצעת החוק באה לתקןהעיוות ולהחיל את החוק גם על יחסים אלה.

עו"ד רועי כהן, נשיא להב: "מדינה מתוקנת חייבת לתת הגנה לעובדיה באשר הם. לא יכול להיות שעובד עצמאי או עצמאית יופקרו להטרדות מיניות ולא תהיה להם כתובת. הצעת החוק שהגשנו בשיתוף עם ח"כ השכל באה לתקן עיוות בחוק המפלה בין עובדים ועובדות שכירים לעצמאים ואני מקווה כי תסייע לעקור את התופעה הפסולה מן השורש."

ח"כ השכל: "ההבחנה הקיימת בחוק בין עובד\ת לבין עצמאי\ת או מתנדב\ת היא קרקע פוריה עבור מעסיקים שינצלו את פערי הכוחות הנובעים מתלותו הכלכלית של העובד העצמאי, גם אם אין יחסי כפיפות ישירים. רק אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על עלייה חדה במספר הנשים שהוטרדו מינית. במציאות בה הטרדות מיניות מדווחות חדשות לבקרים, יש לפעול למיגור התופעה."