הצעת חוק שמגובשת במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט תחייב להתייחס לתחבורה ציבורית בשלבים מוקדמים של הליכי תכנון: בשנים האחרונות אימץ משרד התחבורה מדיניות מוצהרת של חיזוק התחבורה הציבורית כאחד מיעדיו המרכזים. ברור כי על מנת לממש יעד זה, יש צורך בתכנון תשתיות ייעודיות. אלא שנכון להיום לא קיימת בישראל תכנית אסטרטגית כוללת המגדירה יעדים ביחס השימוש שבין תחבורה ציבורית לתחבורה פרטית

כלים
ייבגני יעקובוביץ
ייבגני יעקובוביץ

יתרה מכך, מלאכת תכנון התחבורה הציבורית, מתקיימת כפעילות אחרונה בשרשרת שלבי התכנון השונים, ונעשית בדיעבד לאחר שהושלמו תוכניות הבינוי והתשתיות, מערכות הדרכים כבר נסללו, והשכונות כבר אוכלסו. בכדי לתקן מציאות עגומה זו יזמה הקליניקה לטיפוח איכות הסביבה בישראל במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט בניהולו של עו"ד שלמה מאיר רבינוביץ הצעת תיקון לחוק התכנון והבנייה. הצעת החוק מוסיפה סעיפים המחייבים התייחסות מוקדמת לתחבורה ציבורית, כל זאת על מנת להפוך את תכנון התחבורה הציבורית לחלק אינטגראלי מהליכי התכנון.

כחלק מהפעילות הפרלמנטרית והציבורית לתיקון החוק, קיימה הקליניקה היום (ראשון) רב שיח בהשתתפות אישים וארגונים חברתיים שונים העוסקים בנושא סביבה ותחבורה ובהם: פרופ' דוד מהלאל יו"ר עמותת "תחבורה היום ומחר", ניר פפאי, מ"מ מנכ"ל ארגון "חיים וסביבה" והמנכ"ל הקודם נאור ירושלמי, דרור בוימל רכז תכנון תשתיות וים בחברה להגנת הטבע, גיל יעקב מנכ"ל ארגון "15 דקות", סטלה אבידן יו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו", יעל דורי ראש תחום תכנון ב'אדם טבע ודין'.

הדיון נפתח בדבריו של נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט פרופ' בנימין שרדני שברך את המתכנסים על פעילותם לקידום התחבורה הציבורית וציין כי מניסיונו כדי לקדם דברים יש לנצל הזדמנויות אצל מקבלי ההחלטות. הכנס והדיון עצמו נוהל על ידי שרי סלע, סטודנטית שנה שניה למשפטים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, לשעבר חברת מועצת ראש העין ופעילה חברתית בנושאי תחבורה ציבורית וסביבה.

חה"כ דב חנין שנבצר ממנו להגיע שלח ברכה מצולמת בוידיאו ואמר כי הכרחי להגדיר בחוק את חיוניות התכנון המקדים והוספת פרק שיעסוק בתחבורה ציבורית בכל תוכנית בניה. הוא הודיע לנוכחים כי בכוונתו לקדם את הצעת החוק.

בכנס נשמעו קולות נגד תכנון באמצעות חקיקה, אך בגלל שהתכנון בשנים האחרונות נמצא בפירוק ומפוזר בידי גופים שונים וועדות שונות, לדעתם יש לשקול בחיוב את הצעת החוק ולו כדי לקדם את החשיבה על התחבורה הציבורית והבאתה למרכזיות סדר היום התכנוני במדינת ישראל.

בחדר שררה הסכמה כי לתחבורה הציבורית השפעה מכרעת על נושא יוקר הדיור ויוקר המחיה. לדברי גיל יעקב מנכ"ל ארגון '15 דקות' עלות חודשית של מכונית או שתי מכוניות מגיעה לכדי תשלום של משכנתא שניה ובהיעדר תחבורה ציבורית אין מנוס מהחזקת כלי רכב פרטיים. לדבריו גם עלויות הבניה של הקבלנים גדלות כי יש צורך לייצר חניות נוספות ואת העלות הם מגלגלים לרוכשי הדירות. נוסף על כך כדי ליצור אזורי ביקוש חדשים ולהקטין את עומס הביקוש לדיור במרכז הארץ יש לדאוג לתחבורה ציבורית שתיתן מענה ראוי.

חברת הכנסת יעל כהן פארן מהמחנה הציוני השתתפה אף היא בדיון. היא אמרה שתשמח לקדם את הנושא שבו היא עוסקת כל העת. לדבריה, שר התחבורה ישראל כץ מקדם בעיקר כבישים מחלפים רכבות ונמלים אבל פחות תחבורה ציבורית. לדבריה צריך להגיע לשר האוצר כחלון ולאנשי כולנו ובהם השר גבאי ולחבר אותם לעניין. עוד היא אמרה כי השותפים הטבעיים לעניין הם נציגי החרדים – שר הפנים דרעי, שדאג להוזלת תעריפי התחבורה הציבורית לאחרונה וחברי יהדות התורה שזה נוגע מאוד לציבור שלהם.

המתכנסים החליטו להמשיך במאמצים לקידום הצעת החוק בכל המישורים תוך שיתוף פעולה הדוק בין הארגונים השונים.