במהלך דיון בוועדה לפניות הציבור בנושא התנהלות חברת "דן בדרום", נחשף כי משרד התחבורה קנס בחודש האחרון מספר פעמים את החברה עקב אי עמידה בכללי המכרז. ח"כ חיים ילין: ״בנס עדיין לא קרה אסון ואף נוסע לא נהרג״. הוועדה לפניות הציבור תקיים בעוד כשבועיים ישיבת מעקב אודות התנהלות חברת "דן בדרום" ותיקון הליקויים. במידת הצורך הוועדה תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת להביא להפסקת פעילות החברה

כלים
ח"כ חיים ילין: ״בנס עדיין לא קרה אסון ואף נוסע לא נהרג״
ח"כ חיים ילין: ״בנס עדיין לא קרה אסון ואף נוסע לא נהרג״

הוועדה לפניות ציבור בכנסת דנה היום (ג' 1.3) בהתנהלות חברת "דן בדרום", לאור בקשתו של ח"כ חיים ילין (יש עתיד) ופניות רבות של תושבים. הדיון התקיים בהשתתפות דרור גנון, מנהל אגף בכיר תכנון, רישוי ותפעול תח"צ במשרד התחבורה, יורי ברונשטיין מנכ"ל חברת "דן דרום", גדי ירקוני ראש מועצה אזורית אשכול, נציג מועצה אזורית שער הנגב, נציגי אגודת הסטודנטים במכללת ספיר, נציגי המרכז לזכויות חברתית בשדרות ועשרות תושבים שהביאו את זעקת הנוסעים.

הבעיות המרכזיות שעלו במהלן הדיון הן אי עמידה בזמני יציאת האוטובוסים, תדירות נמוכה, המתנה ממושכת בתחנות, מכשירי כירטוס שאינם פועלים, מוקד מידע שאינו עונה, נהגים שאינם מכירים כלל את מסלול נסיעתם ואינם נכנסים לחלק מהיישובים.

ח"כ חיים ילין (תושב נחל עוז) תיאר את סבל הנוסעים והתייחס לבעיה הביטחותית: "התופעה שאנחנו רואים היא שאין פרסום ומידע לציבור, והשעות הם לא שעות. בדרך כלל מי שנוסע בתחבורה ציבורית אין ברשותו רכב פרטי. המדינה מעודדת שימוש בתחבורה הציבורית אך לא נותנת מענה הולם ופיקוח ראוי. "דן בדרום" גם קיבלו החלטה שהם לא נכנסים לישובים ונוסעים רק על העורק הראשי. אני רואה אנשים נכים זקנים ילדים ומשאירים אותם על הכביש. הכניסות עד לפתח הישובים יכולים להגיע גם ל2.5 ק"מ, ללא שביל להולכי רגל. זו בעיה בטיחותית ובנס עדיין לא קרה אסון ואף נוסע לא נהרג. אני רואה קלנועיות יוצאות באמצע הלילה לאסוף אנשים מהכבישים. שכשר התחבורה מסתכל בצורה אסטרטגית מלמעלה זה נראה לו שהכל בסדר, אבל כשנכנסים פנימה לדקויות רואים שהאזרחים סובלים."

מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה דרור גנון חשף במהלך הדיון כי חברת "דן בדרום" נקנסה במהלך החודש האחרון מספר פעמים בין היתר עקב נהגים שלא נכנסו וליישובים ולא עצרו בכל התחנות לאורך המסלול. עוד טען גנון כי המשרד מודע לכך כי במהלך שבוע הפעילות הראשון של החברה היה בלאגן וההפעלה לא הייתה טובה. גנון התחייב כי עד יום שישי הקרוב נושא השילוט על התחנות יסתיים. בהתייחס לבעיות הספציפיות בעוטף עזה ובמועצה האזורית אשכול אמר גנון כי מדובר באזור מורכב והמשרד עוד צריך ללמוד אותו.

מנכ"ל חברת "דן בדרום" יורי ברונשטיין התייחס בדיון לטענות שעלו וציין כי כל המסלולים והתחנות תואמו עם ראשי הרשויות והמועצות. לטענתו הושקעו מעל מיליון וחצי ₪ לטובת הסברה, אך עקב כך שמרבית המסלולים והתחנות טרם אושרו סופית בזמן הפקת חוברות הפרסום, לוח הזמנים לא נכלל בהם. לדבריו לחברה דרוש עוד חודש על מנת לתקן את כל הליקויים.

נציגי אגודת הסטודנטים ממכללת ספיר סיפרו במהלך הדיון על כך שהסטודנטים אינם יכולים להסתמך עוד על התחבורה הציבורית באזור. הסטודנטים מאחרים ומפסידים קורסים ונאלצים לבצעם מחדש. הסטודנטים תיארו מצבים של המתנה בין כחצי שעה ועד לשעתיים לאוטובוס ועמימות מוחלטות אודות לוח הזמנים של החברה.

ח"כ חיים ילין (שמילא את מקומו של יו"ר הוועדה מאמצע הדיון) סיכם את הדיון ואמר: "הוועדה דורשת מחברת "דן בדרום" לעמוד בכל ההתחייבות ולהיכנס לכל היישובים. בעוד כשבועיים תקיים הוועדה ישיבת מעקב ועד אז על החברה לתקן את כל הליקויים. במידה ולא הוועדה תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת להביא להפסקת פעילות החברה. בנוסף, אנו דורשים ממשרד התחבורה לקיים פיקוח הדוק על החברה ולעמוד על כך שיעמדו בכל הדברים כפי שנקבעו במכרז. האזרחים לא צריכים לשלם את מחיר חוסר ההיערכות של "דן בדרום".