המשכנתא אותה אנו נוטלים לתקופות חיים ממושכות הנעות בממוצע לאורך כ-20 עד 30 שנה, היא ללא ספק "שותף כלכלי" הנלווה לסעיף ההוצאות הקבועות שלנו מדי חודש.

בשל כך, קיימת חשיבות רבה למעקב אחר תשלומי המשכנתא החודשיים המורכבים מסכום הקרן, הריבית וההצמדה ותשלומי ביטוחי המשכנתא הכוללים תשלום עבור ביטוח חיים למשכנתא ותשלום עבור ביטוח מבנה.

לאורך תקופת החזר המשכנתא, החיים של רובנו משתנים ברמה כזו או אחרת, לחלקנו נולדים ילדים, חלקנו משנים מקומות עבודה, חלקנו זוכים לשדרוג מקצועי וכדומה. בהתאם לשינויים כאלו ואחרים המתרחשים בחיינו לאורך תקופת ההחזר, אנו חייבים להיות עם האצבע על הדופק בכל הנוגע לתשלומי המשכנתא להם אנו נדרשים מדי חודש, וזאת על מנת לכלכל את צעדינו הכלכליים מתוך תחושת ביטחון כלכלי ולא מתוך תחושת הישרדות חודשית במסגרתה אנו מתקשים להתמודד עם תשלומי המשכנתא השוטפים. המעקב הכלכלי אחר תשלומי המשכנתא, מאפשר לכל אחד ואחת מכם, לבנות תוכנית כלכלית לטווח הקצר, הבינוני והארוך, וזאת בהתאם לשינויים השונים אותם אתם חווים במהלך תקופת ההחזר. כמו כן, מעקב דינמי ושוטף אחר המשכנתא יאפשר לכם להיערך בהתאם למקרים בהם בחודשים מסוימים תתקשו לעמוד בהחזרי המשכנתא, וכפועל יוצא מכך, לבחון את מכלול האפשרויות העומדות לרשותכם לאותה תקופה. אחת מהאפשרויות היא פנייה לבנק באמצעותו נטלתם את הלוואת המשכנתא ולבקש דחייה תקופתית של מספר חודשים קצר בתשלומי המשכנתא. אפשרות נוספת העומדת לרשותכם היא פעולה פיננסית המכונה: מחזור משכנתא שבמסגרתה ניתן לבצע פריסת מחודשת של חוב המשכנתא. בחלק גדול מהמקרים, הליכי מחזור משכנתא נועדו לצורך הורדת אחוזי הריבית הנלוות לתשלומי הקרן וההצמדה להם אתם מחויבים, ולכן גם הפחתה קטנה ככל שתהיה באחוזי הריבית יכולה להוביל לשינוי משמעותי בהחזרי המשכנתא החודשיים שלכם לטווח הבינוני והארוך.

מעקב אחר תשלומי המשכנתא –כיצד?

על פי חוק, הבנק המלווה באמצעותו נטלתם את הלוואת המשכנתא, מחויב להעביר לידיכם מצב חשבון המפרט את תשלומי המשכנתא אשר שולמו לאורך התקופה ואת יתרת ההלוואה. פירוט זה נשלח אליכם אחת לשנה באמצעות דואר ישראל. כמו כן, תוכלו לעקוב אחר התשלומים החודשיים באמצעות תדפיסי חשבון הבנק או מצב חשבונכם דרך כניסה לחשבונכם באתר האינטרנט של הבנק.

מהו ההחזר החודשי הרצוי והמומלץ?

מעקב שוטף אחר המשכנתא יאפשר לכם לבחון את גובה ההחזר החודשי לטווח הקצר, הבינוני והארוך בהתאם להכנסות החודשיות שלכם. כיום, רוב היועצים הפיננסים בתחום משקי הבית ממליצים על נטילת משכנתא במסגרתה גובה ההחזר החודשי איננו עולה על 30% מסך ההכנסה החודשית של משק הבית. לצורך תכנון מיטבי של החזרי המשכנתא החודשיים מומלץ להתייעץ עם יועצי משכנתאות אובייקטיבים אשר אינם משרתים את האינטרנט הפיננסי של הבנק המלווה, וזאת לצרכי קביעת ההחזר החודשי בו תוכלו לעמוד ולצרכי בניית מסלול משכנתא אשר יאפשר לכם להיערך לשינויים כלכליים כאלו ואחרים לאורך השנים. בשירותי הייעוץ המוענקים לכם כיום על ידי יועצי משכנתאות שאינם פועלים מטעם אחד הבנקים המלווים, מומלץ להיעזר גם לצרכי בחינת האפשרויות השונות העומדות לרשותכם בכל הנוגע לתשלומי המשכנתא השוטפים, לרבות פעולות כגון: דחיית תשלומי משכנתא, גרירת משכנתא בעת מכירת נכס עליו נטלתם משכנתא ורכישת נכס חדש, מחזור משכנתא וכדומה.