שופטת בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר-שבע דחתה בשבוע שעבר (17/02) את עתירתה של חברת אקוסול – פתרונות אקולוגים ישראל בע"מ נגד מועצת נאות חובב, מפעל אלקון והמשרד להגנת הסביבה. בית המשפט הטיל על אקוסול תשלום הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

כלים

בתום הליך משפטי נדחתה עתירתה של חברת אקוסול נגד הקמת מפעל אלקון בנאות חובב. כזכור, חברת אקוסול הינה מתחרה עסקית של מפעל אלקון בתחום טיפול ומחזור פסולת תעשייתית. כפועל יוצא מתחרות זו, הגישה לפני כחודשיים חברת אקוסול עתירה מנהלתית נגד חברת אלקון, מועצת נאות חובב והמשרד להגנת הסביבה, לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר-שבע. בעתירה טענה אקוסול שההיתר לבניית המפעל החדש ניתן בלי תוכנית מפורטת וכי לא ניתן היתר פליטה למפעל. עוד טענה העותרת כי מפעל אלקון לא קיבל את אישורי התמ"א הדרושים.

השופטת רות אבידע דחתה את עתירתה של חברת אקוסול ונמקה את החלטתה בכך שמפעל אלקון פעל כחוק, וכי ביצע את כל התהליכים הסביבתיים להם נדרש מתוקף החוקים והתקנות של המשרד להגנת הסביבה והיחידה הסביבתית במועצת נאות חובב. השופטת טענה כי חברת אקוסול יכלה להתנגד בכל אחד משלבי הבניה של המפעל ובייחוד כי ראתה את בקשת אלקון להיתר פליטה שפורסמה במשרד להגנת הסביבה בחודש אפריל 2014. השופטת קבעה כי "לא מצאתי כי יש בטענותיה של העותרת (אקוסול) בדבר כשלים שלכאורה נפלו בהוצאת היתרי הבניה למפעלה של אלקון כדי להוות הפרה ממשית של שלטון החוק".

עוד טענה השופטת כי "משלא עלה בידי העותרת לבסס את טענתה למעמד לא כעותר ציבורי ולא כמתחרה עסקי לא מצאתי להתערב בהחלטה מושא העתירה בה נקבע כי דין בקשת העותרת להארכת מועד להידחות בשל העדר מעמד". השופטת אבידע אף ציינה את משך הזמן והשקיפות בה התנהלה מועצת נאות חובב בעניין הקמת המפעל החדש ואת ההליך של המשרד להגנת הסביבה שכלל מתן אפשרות לציבור להעיר באשר להיתר הפליטה שניתן למפעל. בפסק הדין קבעה השופטת כי העותרת תשלם לכל המשיבים הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך כולל של 70,000 ש"ח .

מנכ"ל המועצה, אמנון בן דהן ציין כי מפעל אלקון המוקם בנאות חובב ביצע את כל התהליכים הסביבתיים להם הוא נדרש מתוקף החוקים והתקנות המחמירות ביותר. בן דהן הוסיף ואמר כי הפעלתו של המפעל תביא לתחרות עסקית נחוצה בתחום הטיפול בפסולת ובכך תסייע בפתרון קצה איכותי וכלכלי עבור התעשייה בישראל אשר כיום נאלצת לעיתים לשנע את הפסולת המסוכנת שלה לצפון הארץ תוך יצירת סיכון בטיחותי ופוטנציאל למפגע סביבתי.

ראש מועצת נאות חובב, אנדריי אוזן : "מפעל אלקון נאות חובב מוקם בהשקעה של למעלה מ – 120 מליון ש"ח וצפוי לייצר עוד עשרות מקומות עבודה חדשים בנגב. המפעל עומד בכל הדרישות הסביבתיות המחמירות שהוצבו לו על ידי מועצת נאות חובב והמשרד להגנת הסביבה. המפעל השקיע, בהתאם לדרישתנו, במיטב המערכות, הטכנולוגיות והאמצעים הסביבתיים הקיימים. צוות היחידה הסביבתית של המועצה מלווה את הקמת המפעל באופן אדוק משלב התכנון וימשיך לאחר הפעלתו באמצעות הפיקוח השוטף על ועמידתו בתנאי רישיון העסק".

אנדריי אוזן הוסיף ואמר כי הוא לא יהסס לפעול כנגד כל מפעל – חדש או ישן שיפר את הדרישות הסביבתיות המחמירות ואשר יעלה חשש ליצירת מפגע סביבתי על ידו – " הפארק האקו תעשייתי נאות חובב פועל בראיה אחראית סביבתית ומבלי להתפשר בתחום הסביבתי ובשמירה על בטיחותם וחייהם של עובדי התעשייה בפארק ובקהילות הסמוכות. אלקון, כמו כל מפעל חדש אחר שיעבור לפארק ממפרץ חיפה או מכל מקום אחר בארץ, יידרש לעמוד בדיוק באותם התנאים המחמירים והפיקוח האדוק שלנו".

את המועצה המקומית תעשייתית נאות חובב והועדה המקומית לתכנון ובניה ייצגו עו"ד אייל מאמו ועו"ד שבח דחב"ש. לצידם, היועמ"ש של המועצה, עו"ד אהוד ערב ליווה את פעילות המועצה והוועדה בעניין זה מראשיתם.