המכון הישראלי לדמוקרטיה על מינוי דרעי: "החלטה שאינה משקפת נורמה ראויה מבחינה ציבורית. חזרתו של דרעי מחדדת את הצורך לאמת את תכנית המכון למלחמה בשחיתות השלטונית"

לקראת חזרתו של השר אריה דרעי למשרד הפנים, אמר הבוקר (א') פרופסור מרדכי קרמניצר, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, כי "החלטת הממשלה אינה משקפת נורמה ראויה מבחינה ציבורית. אמנם לפי המצב המשפטי הקיים, אין פסול חוקי בהחלטת הממשלה. עם זאת, המינוי מעלה את השאלה, האם לנוכח הרשעתם של נבחרי ציבור רבים, ביניהם דרעי, שר האוצר לשעבר הירשזון ולאחרונה, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בעבירות של לקיחת שוחד או גניבה, אין החוק בישראל מקל מדי בנוגע לכהונה ציבורית של מי שהורשעו בעבירות של שחיתות שלטונית".

לפי הצעת המכון הישראלי לדמוקרטיה, במסגרת התכנית למאבק בשחיתות השלטונית שהוגשה למפלגות השונות לקראת בחירות 2015, ראוי להחיל כללים מחמירים יותר על נבחרי ציבור שסרחו.

כך, מסביר קרמניצר: " מוצע, להאריך את תקופת האיסור על מינוי שר שהורשע בעבירה שיש עמה קלון, כמו זו של דרעי, ל-18 שנים מיום שסיים לרצות את עונשו אם עבר את העבירה בזמן שכיהן כשר, במקום 7 שנים הקבועות בחוק כיום. מוצע גם לאפשר השעיה של שר בעת שמתנהלת נגדו חקירה בגין חשד לביצוע עבירה שיש עמה קלון".

קרמניצר מסכם, כי: "מטרתם של תיקונים מוצעים אלה, ביחד עם חיזוק מוסדות הביקורת והשקיפות, היא לגבש מסר נורמטיבי וציבורי של הוקעה חד-משמעית של השחיתות השלטונית. מדובר בתופעה שגם אם רק מעטים חוטאים בה, היא חמורה מאין כמוה, ריחה נישא למרחקים ויוצר בציבור תחושת מיאוס מהנהגתו וניכור כלפי פוליטיקאים ומשרתי הציבור. הוקעת השחיתות אינה יכולה להיעשות רק באמצעות נורמות חוקיות. הנורמות הציבוריות חשובות לא פחות, אולי אף יותר. החלטת הממשלה אינה משקפת נורמה ראויה מבחינה ציבורית".