ועדת הפנים והגנת הסביבה תדון היום בגורלו של הר חרת: האם יוכתר, כביעודו הראשוני להיות גן לאומי או שיבנו עליו 3000 יחידות דיור, כאלו שאינן עומדות בקרינטריונים של דיור בר השגה: ארגון "מגמה ירוקה": "חייבים לעצור את מונופול התכנון של כחלון ולא לאפשר בנייה ליחידי סגולה על חשבון שטחים פתוחים וריאות ירוקות כשבתוך ירושלים קיימות אלטרנטיבות בדמות עשרות אלפי יחידות דיור ושטחים בשכונות שישמחו לחיזוקן".

כלים

צרויה יערי, סטודנטית באוניברסיטה העברית וממובילי המאבק לחיזוק הרי ירושלים ובנייה בתוך העיר מטעם ארגון "מגמה ירוקה", אמרה הבוקר בועדה:

"אנחנו עדים עכשיו להקמתו של מנגנון בעל פוטנציאל הרס עצום – ועדה עם סמכויות חסרות תקדים שקובעת בניגוד לדעות מומחים וועדות מחוזיות, ללא פיקוח, במהירות הבזק ובחוסר שקיפות לציבור את עתיד הבנייה במדינת ישראל כולה. מה שקורה כאן ישפיע בעתיד על כל המדינה ויאיים על כל שטח פתוח. וכואב לי. כואב לי לראות את התנהלות המדינה בנושא.

אני בת 24, סטודנטית לתואר ראשון. עוד אין לי ילדים ועוד לא הקמתי משפחה. אבל אני מתכננת לעשות זאת בעתיד הנראה לעין. אני צעירה ואני חושבת קדימה, כי יש לי עוד שנים רבות לחיות כאן. אני מנסה לחשוב איך הייתי רוצה שהעתיד יראה, מה הייתי רוצה שתשאירו פה בשבילי ובשביל הילדים שלי. כמובן שנצטרך מקום לגור בו, בזה אין ספק, ואני מודעת לחלוטין לכך שאנחנו במשבר דיור עמוק וחמור, אני הרי חווה אותו בעצמי. לא הייתי נמצאת כאן היום, ובמאבק בכלל, אם הייתי משתכנעת שזו הדרך היחידה או הקלף האחרון ביד שלנו בהתמודדות מול משבר הדיור. אבל כמו שנאמר כאן לפניי, יש עשרות אלפי יחידות דיור בתוך העיר ירושלים שמחכות להיבנות, כך שאנחנו עוד לא במצב שבו יש צורך בהקרבה כל כך גדולה למען הדיור. הרי יש דברים נוספים שבני-אדם צריכים כדי לחיות חיים טובים, וערכי טבע זה בהחלט אחד מהם, גם מבחינת ריאות ירוקות, חמצן, מניעת סחף וסיבות סביבתיות נוספות, וגם כי חשיפה לטבע היא פשוט גורם משמעותי במידת האושר שלהם. בנוסף, בנייה בתוך העיר היא בנייה מהירה יותר וזולה פי 3-5 מאשר בנייה בשטחים פתוחים, כי אין צורך בפיתוח התשתיות. היא גם סביבתית וחברתית יותר, כי בנייה וחיזוק של פרברים מוציאים אוכלוסיות חזקות מהעיר ובכך מחלישות אותה.

חשוב לזכור שמה שאתם עושים פה היום ישפיע וילווה את כולנו בעשרות השנים הקרובות. לכן ראוי להיזהר מיצירת בעיות חמורות שלא נוכל לפתור רק כדי לפתור את הבעיה הנוכחית. הרס של ערכי טבע (אולי להחליף את הביטוי 'ערכי הטבע') הוא בלתי הפיך. מה שיילקח עכשיו לא יוחזר לעולם.

הועדה הזו צריכה לדחוף לביטול כל התוכניות לבנייה בהרים שממערב לירושלים ובמקביל לקידום התוכניות לבנייה בתוך העיר ולהתחדשות עירונית. כי משבר הדיור חייב להיפתר, אבל בצורה שקולה ועם מחשבה לטווח הארוך. יש פה פתרון מהיר יותר, זול יותר, סביבתי וחברתי יותר – התחדשות עירונית".

רק בשישי האחרון, הפגינו פעילי "מגמה ירוקה" בת"א בדרישה לעצור את תוכנית המתאר- תמ"א 1, שהיא חלק ממונופול התכנון של משה כחלון, המרחיקה את הצעירים מהבטחה ליצירת דיור בר השגה.

במדינת ישראל היום יש כ-300 תמ"אות כאלו. מתוך רצון לייעל את מערכת התכנון החליטו לאחד בין התמ"אות שונות לאחת, שתקרא תמ"א 1. התוכנית מעניקה אישור מזורז להפיכת שטחים פתוחים וחופים טבעיים לאתרי בנייה, כאשר נוטלים מהאזרחים את האפשרות להתנגד לכך או להביע מחאה. קיימות היום תמ"אות המתנגדות בבירור לבנייה שכזו, ואיחודן תחת סעיף אחד מבטל את כל מהותן. בנייה זו היא לא חברתית, לא כלכלית ולא סביבתית.