הפגנה בת"א נגד תכנית המתאר של משה כחלון – תמ"א 1: ארגון מגמה ירוקה: "אסור לתת יד לבנייה בשטחים הפתוחים ובחופי ארצנו במקום פיתוח הפריפריה"

כלים

עשרות אנשים הפגינו בצהריים נגד תכנית המתאר הארצית של משה כחלון - תמ"א 1, בכיכר דיזינגוף בת"א.

תמ"א – תכנית מתאר ארצית. מהי תמ"א 1? היום קיימות במדינת ישראל כ-300 תמ"אות העוסקות בנושאים שונים – חופים, בנייה בשטחים פתוחים, יערות ועוד. גופי התכנון בארץ רצו לאחד מספר תמ"אות כדי לייעל את פעילויות המשרדים ולקדם תכנון מהיר יותר, ולתכנית המתאר המאוחדת יקראו תמ"א 1. הבעיה היא- שאיחוד התכניות טומן בחובו גם שינויים דרמתיים בתמ"אות, שינויים שאינם חלק מרעיון הייעול. למעשה מתרחש כאן מחטף.

השינויים שהוכנסו גרמו לאזורים שמוגדרים היום שטחים פתוחים למען שימור הטבע, לפיתוח ציבורי-סביבתי ועוד – לשנות את ייעודם תחת מעטה תמ"א 1 ו"להפוך להיות" מיועדים לפיתוח דיור וחקלאות. בדצמבר 2015 נערך דיון של המועצה הארצית והוחלט שלא לאשר את תמ"א 1, אלא במקומה – להקים ועדת משנה בה 6 נציגים שונים, מתוכם 2 נציגי סביבה.

"מגמה ירוקה" מתנגדים נחרצות לתכנית. לדבריהם, היא פוגעת ראשית כל בחופים הטבעיים – היום החופים מוגנים ע"י החוק להגנת החופים. אחד מסעיפי החוק – איסור בנייה ברצועה של 100 מטר מהחוף. בתהליך "איחוד" התמ"אות לכאורה, קרה דבר מוזר – סעיף זה התבטל. כעת מותר לבנות על החוף, על כל החוף, ללא שום מגבלה.

שנית, התכנית מאשרת את הפיכת השטחים הפתוחים המעטים שנותרו בארץ לאתרי בנייה, הלכה למעשה. בנייה בשטחים פתוחים היא לא סביבתית, לא חברתית ולא כלכלית. בירושלים, למשל – אחת הערים הגדולות והצפופות בישראל, נפוצה תפיסה מוטעית שאין מקום לבנות ולכן יש לבנות בהרים סביב לה. הנחה זו אינה נכונה – קיימות היום 110,000 יחידות דיור בעיר שאותן ניתן לבנות!

או לדוגמא, בנגב - התכנית שמקדם שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, להקמת חמישה יישובים חדשים בנגב. תכנית זו שואפת "להביא אוכלוסיה חזקה" לנגב וכך "לחזק אותו". לדברי פעילי "מגמה ירוקה" התכנית בעייתית מבחינה חברתית כי אוכלוסיה חזקה לא תגיע מהמרכז, אלא תעזוב את באר שבע אל היישובים הכפריים-קהילתיים החדשים ותייצר פריפריה בתוך פריפריה. מבחינה כלכלית – היישובים שיוקמו מיועדים לעשירים בלבד ולא יסייעו בפתרון משבר הדיור.

בנוסף, הקמת יחידת דיור ביישוב חדש עולה 188% יותר מהקמת יחידה ביישוב קיים – מכספי משלם המיסים. ומבחינה סביבתית – הנגב הוא ריאה ירוקה, שבנייה בו תהרוס את מרקמו הטבעי. מעבר לכך – היישובים החדשים יחייבו שימוש ברכבים פרטיים וזיהום האוויר יעלה בצורה משמעותית. אנו יוצאים בקריאה לשר הבינוי, עצור את תכנית חמשת היישובים, השקע באוכלוסייה החזקה הקיימת בנגב.

יערה פרץ, פעילת מגמה ירוקה :"הדרישה שלנו היא פשוטה: תעשו "העתק- הדבק" לתמ"אות שאתם מאחדים, כלומר: אל תשנו, אל תגרעו, אל תחליפו סטטוס עבור שטחים מסויימים."