ביקוש גבוה למכרזי התחבורה הציבורית. 16 קבוצות שונות של מפעילי תחבורה וחברות הסעה בישראל רכשו את המכרזים של משרד התחבורה להפעלת קווי תחבורה ציבורית, בכל רחבי הארץ. כך גילה היום שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ בטקס החתימה על הוצאת 17% נוספים מנפח הפעילות של קואופרטיב אגד

בטקס שהתקיים היום (יום ראשון) בלשכתו של השר כץ בירושלים, בהשתתפות נציגים של משרדי התחבורה, האוצר וקואופרטיב אגד אמר כץ כי משרדו מתכוון להמשיך את הרפורמה בתחבורה הציבורית ולהוציא לתחרות עוד 10% מנפח הפעילות של חברת דן בתחבורה הציבורית. עד כה הוצאו לתחרות כ- 27% מפעילות אגד ו- 25% מפעילות דן בתחבורה הציבורית.

במסגרת הרפורמה שמנהיג משרד התחבורה בתחבורה הציבורית, פורסמו מכרזים למיון מוקדם (P.Q) של מציעים שיתמודדו במכרזים לקבלת רישיונות להפעלת קווי שירות של תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ. שלב ה- P.Q נועד לבחון מפעילים בעלי יכולת וניסיון בתחום התחבורה הציבורית או הנסיעות המיוחדות. המיון המוקדם נועד לבחון בנוסף את איתנותן הפיננסית והתאמתן של החברות להפעיל שירותי תחבורה ציבורית בישראל.

מפעילי התחבורה מתמודדים על הפעלת 16 אשכולות של קווים שנכללו בתחילת הליך הרפורמה ומועד זכיונם עומד בפני סיום וכן על הפעלת אשכולות קווים נוספים המתוכננים לעבור מאגד ודן למפעילים פרטיים.

יצויין כי אשכולות הקווים המופעלים כיום על ידי מפעילי תחבורה ציבורית חדשים יאוחדו ויורחבו באופן משמעותי, כך שכל אשכול שיפורסם במסגרת המכרז יכלול כ- 200 אוטובוסים. האשכולות החדשים שיוצאו למכרז כוללים את קווי חולון וקווים בינעירוניים בשרון המופעלים כיום על ידי אגד וכן את קווי עבר הירקון וקו 400 כיום המופעלים על ידי חברת דן.

כמו כן ייצאו למכרזים אשכולות מורחבים של קווים שהוצאו לתחרות בתחילת הרפורמה בהם: קווי נתניה- חדרה, אשכול קווי צפת- נהריה, אשכול באר שבע- תל אביב ובאר שבע – ערד , אשכול אשדוד – תל אביב, אשכול טבריה עירוני ואזורי, אשכול בקעת אונו, אשכול צפון הנגב, אשכול פתח- תקוה ואשכול באר שבע – עירוני.

הרחבת האשכולות הקיימים תתבצע על ידי הוספת קווי שרות נוספים המופעלים כיום על ידי קואופרטיב אגד או חברת דן או לחילופין על ידי יצירת קווי שירות חדשים של תחבורה ציבורית.

מכרזי השלב השני של ה- P.Q צפויים להתפרסם במהלך החודשים הקרובים. קואופרטיב אגד וחברת דן יוכלו להשתתף רק בחלק מהמכרזים, באמצעות חברות בת או כשותפים בחברות אחרות, זאת מטרה לאפשר תחרות הוגנת ושוויונית בין כל המתמודדים.

שר התחבורה ציין כי הסכם התחרות שנחתם עם אגד מהווה נדבך משמעותי בפיתוח התחבורה הציבורית בעשור הקרוב ויהיו לו השלכות משמעותיות על פעילות הענף בכלל ועל אגד בפרט. "בהסכם מוגדר לראשונה באופן ברור ומדוייק דרישות לעמידה ברמת שירות גבוהה, מנגנון בקרה על הפעילות והתניית המשך מתן רישיונות קווי שירות בעמידה ברמת שירות שנקבעה " הוסיף כץ.

על פי הסיכום שנחתם אגד מתחייב להגדיל את תדירויות נסיעה של קווי התחבורה הציבורית בשיעור של 2% עד לסוף שנת 2011. משנת 2012 ואילך מתחייב אגד להוסיף תדירויות נסיעה בשיעור של 50% מהגידול השנתי בהכנסה.

ההסכם משפר גם את יכולת הפיקוח של משרד התחבורה על פעילות אגד, באמצעות חלוקת קווי השירות לאשכולות פעילים. "חלוקת אגד לאשכולות תסייע למשרד התחבורה לשפר את יכולת המדידה על פעילות אגד, במסגרת רשויות התחבורה המטרופוליניות המתוכננות לקום" אמר כץ.

ההסכם גם מקנה למשרד התחבורה שליטה על המתקנים התחבורתיים של אגד. על פי ההסכם כל פינוי של מתקן תחבורתי יעשה אך ורק לאחר אישור משרד התחבורה. כמו כן הושגו הסכמות על שיפוץ תחנות קיימות ואופן התחזוקה והשימור של התחנות המרכזיות.

השר כץ אמר בטקס החתימה כי במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית צפוי משרד התחבורה להפעיל לראשונה מרכז מידע ארצי של כל חברות התחבורה הציבורית בישראל במהלך חודש אוגוסט הקרוב.

לדבריו, ההסכם עם אגד כולל גם הפעלת כרטיס חכם בכל קווי הקואופרטיב עד לסוף שנת 2010. בכך יתאפשר לנסוע עם כרטיס חכם בכל קווי התחבורה הציבורית בארץ בכרטיס אחד.