עו"ד מירי כהן

יום האישה הוא הזדמנות נהדרת לנשים, לערוך חשבון נפש, לשבת ולחשוב האם אנחנו כנשים מרגישות שוות בהתנהלות היומיומית, מגשימות את עצמנו כאימהות, כרעיות, כבעלות מקצוע, כנשות עסקים, האם אנחנו עושות הכל כדי להיות מועצמות, להצליח ולשגשג.

קרא עוד...

פוליטיקאים לא משתנים, אצל הפוליטיקאים שלנו הערך הכי חשוב הוא ערך ה"דיבורים", הם מבטיחים הבטחות לפני הבחירות ושוכחים אותן דקה אחרי ההשבעות. הם לא מתחייבים לאזרחים ומרשים לעצמם לפזר הבטחות, למרות שאין להם שום הבנה עמוקה בתחומי הכלכלה. אדון שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, הוא המנותק. מנותק מהמציאות, מנותק מהכלכלה, מנותק מההבנה ועכשיו מנותק מהממשלה.

גם הפעם, כמו בפעמים רבות בעבר, ממשלת ישראל בכלל ושר האוצר בפרט השלו את הציבור במשך חודשים רבים. הרבה תוכניות הציע לפיד, גרם לרוכשים רבים לשבת על הגדר ולחכות לחוק מע"מ 0, שיאפשר להם לרכוש קורת גג בישראל. ועם מה נותרו הרוכשים עכשיו? עם החלום ושברו ומחירים שעדיין בשמיים.

במקום להפשיר קרקעות בצורה מאסיבית, לאפשר כניסת 50 אלף עובדים סינים, לפיד ייצר בעיקר ספינים דוגמת חוק 0% מע"מ על דירות חדשות, תוכניות מחיר מטרה, תוכנית דיור להשכרה ועוד שלל הצעות משוללות עתיד. אם המדינה רצתה באמת לעזור לזוגות הצעירים, היא יכלה לקבוע קריטריון פשוט אשר יקבע מי יהיה זכאי להטבה ובאילו תנאים הזכאים יקבלו "מתנה" מהמדינה בעת הרכישה, לא חשוב איפה יקנה ובכמה יקנה ולא יותר מ- 1.6 מיליון שקל. לחילופין, לנגד משרד האוצר עמדה האפשרות לקבוע סכום הנחה קבוע של כ-20% משווי הדירה ומהטבה זו יכלו ליהנות כל הזכאים ע"פ קריטריונים מוגדרים.

במקום זה, שר האוצר לשעבר, סיבך את כל התוכנית והבטיח הבטחות לא מעשיות. הרי אין כאן מעשה קסם, ישנן עלויות קבועות בבניית יחידות דיור ואותן לא ניתן לשנות. אם הממשלה באמת הייתה רוצה להקל על הרוכשים ולהעניק להם הטבה של 20% על רכישת דירה, היא יכלה למכור את הקרקע לקבלן במחיר נמוך ב-20%, כך הקבלן יבנה והמדינה תקבע את תנאי המרכז והקריטריונים לקבלת ההטבה. האוצר יכול לקבוע מי ייגש לקבלן ויוכל לרכוש ממנו דירה במחיר מופחת. למעשה מדובר כאן על עלות קרקע מופחתת כאשר ההנחה, תגולם במחיר הדירה.

כדי לשנות משהו באמת, ולא רק את כותרות העיתונים, שר האוצר הבא יצטרך לשחרר מדי שנה קרקעות למינימום 50,000 יחידות דיור חדשות שכן רק הגדלת היצע הקרקעות תוכל להביא לירידת מחירי הדיור וכן 50 אלף עובדים זרים רצוי סינים שלא נשכח.

יתר על כן, גם בתחום ההיתרים יש מה לעשות. כבר דובר על כך שהקבלים יקבלו תוך שנה אחת את כל הרישיונות והיתר הבנייה ואיפה זה עומד היום? גם הדיבורים על קיצור ההמתנה להיתרים ייקברו עמוק יחד עם חוק מע"מ 0, מחיר מטרה ו90% משכנתא בערבות המדינה.

הממשלה הבאה תהיה חייבת גם להגדיל את היצע עובדי הבנייה בשוק, במצב הנוכחי אין מספיק עובדים ופועל סיני מקבל 25-40 אלף שקלים בחודש, עובדה זו מקשה מאוד על הקבלנים להוריד את מחירי הדירות ואף מגדילה את עלויות הבנייה.

על מנת להוריד את מחירי הדירות לאחר הבחירות, הממשלה תצטרך לנקוט במספר צעדים מצטברים. היא תצטרך לשחרר קרקעות בפועל ולא על הנייר, להפחית את הביורוקרטיה, ולקבוע בחוק היתר תוך 12 חודש מפתיחת התיק. כמו כן, על המדינה לחייב את הרשות לפתוח תיק באופן מיידי ללא מגבלות, במידה והתב"ע בתוקף ואפילו במצב בו אין פיתוח במקום. כמובן שפתיחת תיק הבקשה וההיתר יותנו ב3 חתימות חיצוניות חשובות – הג"א, כיבוי אש וחישוב זכויות הבנייה המותרות.

קיצור ההמתנה להיתרים, יכולים להוריד את מחירי הנדל"ן באמת, כיוון שקבלן טוב שהוא גם יזם וגם הקבלן, עובד על רווח של 15% מהעלויות בגין עבודה על פרויקט של 5-6 שנים. לכן, כאשר הרווח פר שנה יגדל, הקבלנים יוכלו להוזיל את המחירים ובו בעת גם לבנות יותר פרויקטים.

הטור נכתב ע"י רוני מזרחי, מנכ"ל קבוצת מזרחי

קרא עוד...

שנת 2014 הגיעה לסיומה ונראה שגם השנה לא נפתרה בעיית הנדל"ן בישראל. אז מה היה לנו בשנת החולפת ומה מצפה לנו בשנת 2015? כל התשובות לפניכם.

בשנה האחרונה שוק הנדל"ן עבר תהפוכות רבות. השוק התאפיין בחוסר יציבות שנבעה בגלל חוסר ודאות. הרבה פרמטרים שאינם בשליטת חברות הבנייה השפיעו ישירות על השוק. בראש ובראשונה מזה חודשים ארוכים דיברו על חוק מע"מ 0 ותוכניות מחירי המטרה שהשר לפיד ניסה לקדם אבל כל תהליך החקיקה הזה נכון לרגע זה כידוע הוקפא עמוקות לאור פיזור הממשלה. הרוכשים היו מבולבלים ולא ידעו האם החוק יעבור ואם כן באיזה מתכונת ומה הוא יכלול ולכן כל המהלכים המקודמים ע"י נבחרי הציבור שלנו הובילו לחוסר ודאות שגרם לשוק להתנהל בחוסר יציבות.

הסוף ידוע לכולנו. כל הקריאות של מרבית העוסקים בתחום הנדל"ן שהחוק לא יועיל ולא יפתור את מצוקת מחירי הנדל"ן, לא סייעה לקהל הרוכשים שעמד וציפה לבהות. כל אותם "היושבים על הגדר" יאלצו כרגע לספוג עליית מחירים נוספות שחלו ותחול גם בהמשך למחירי הדירות.

הביקושים הקשיחים הקיימים ממילא בשוק הנדל"ן בנוסף לכל אותם הזוגות הצעירים ואלה שהיו צפויים לעמוד בקטגוריה של חוק מע"מ 0 – יהוו מסה לא קטנה של דורשי דירות שיאלצו להיתקל בהיצע דירות יחסית קטן ביחס לרמות לביקושים. כל אלה יביאו מיידית לעליית מחירים בענף.

ההמתנה לחוק מע"מ 0 הכניסה לחוסר ודאות גם את ענף דירות יד שנייה כיוון שמשפרי הדיור התקשו למכור דירות יד שנייה והמשמעות היא שכל משפרי הדיור ישבו גם הם על הגדר בציפייה שחוק מע"מ 0 יעבור.

פרמטר נוסף שהשפיע עלינו בשנה החולפת הוא מבצע "צוק איתן". המבצע השפיע לא מעט על פעילות משרדי המכירות, בעיקר בפרויקטים שנבנים בפריפריות הדרומיות כמו באר-שבע ושדרות ששם היו לא מעט מטחי טילים אשר מנעו מהרוכשים הפוטנציאליים לצאת ולבקר במשרדי המכירות. גם

בפרויקטים במרכז הארץ הרוכשים פחות התפנו לבצע רכישת דירה ודחו את התהליך בגלל האזעקות והצורך להישאר עם הילדים בממ"ד בבית.

גורם נוסף שהשפיע על שוק הנדל"ן בשנה האחרונה הוא הורדת הריבית. גם הריבית במשק ירדה ואיתה גם הריבית למשכנתאות ולכן נטילת משכנתא הפכה למאוד אטרקטיבית שיכלה בהחלט לסייע לרוכשים. במצב נורמאלי, שבו חוסר הוודאות לגבי חוק מע"מ 0 לא היו מעכבים את הרוכשים וצוק איתן לא היה מתרחש, הורדת הריבית הייתה בהחלט מעלה את הביקושים לדירות.

בשנת 2015 כאמור אני לא צופה שמחירי הדיור בישראל ירדו. להפכך – מחירי הדיור רק יעלו וצפויים לעלות משמעותית. ההיצע נמוך והביקושים יגדלו. אני צופה שמצוקת הדיור תעסיק רבות את קברניטיי הציבור הן במהלך תקופת הבחירות והן בממשלה שתיבחר. אני מאמין שנושא הדיור הינו אחד הנושאים הבוערים בשיח הציבורי ויהוו משקל רב איך החברה שלנו תיראה בשנים הקרובות.

אנחנו ב"ארזים" המשכנו להתנהל בכל התקופה האחרונה ששררה בה חוסר הוודאות, בכלל הפרויקטים שלנו, באופן רגיל ובחלק מהפרויקטים שלנו אף העלנו מחירים עקב התקדמות בקצב הבנייה.

הכותב הוא גל קסטל, מנהל השיווק של חברת הבנייה 'ארזים' (ג.י.א)

תמ"א 38 היא תכנית ארצית שהוכנה על ידי ממשלת ישראל. מטרתה לחזק בניינים ישנים, כך שיעמדו בפני רעידת אדמה חזקה שצפויה בעתיד בארץ, לדעת מומחים. לפיכך מדובר בתכנית שמכוונת להציל את חייהם של הדיירים המתגוררים בבניינים הישנים. תוך כדי התפתחות התכנית ומימושה נתבררו גם יתרונותיה הנוספים של תמ"א 38. התכנית מייצרת ממ"דים בכל הבניינים הישנים ונותנת מענה הגנתי משמעותי ביותר לעורף מפני נפילות טילים. בנוסף, נותנת התוכנית מענה למחסור החמור בדירות ובשטחי בנייה באזורי הביקוש, ממתנת את מחירי הקרקע ובעקבותיו את מחירי הדיור. כמו כן, מסייעת תוכנית התמ"א 38 לשיפור מעמדן הסוציואקונומי של המתגוררים בדירות הישנות וגורמת לצמיחה והתחדשות עירונית, לחידוש בניינים ופיתוח מקומי, לרבות שיפור משמעותי ברמת חייהם של התושבים.

מימון עלויות החיזוק מתבצע באמצעות תמריצים כלכליים כגון זכויות בנייה נוספות על הקיימות ופטורי מס הניתנים לבעלי הדירות הישנות, כך ש"כוחות השוק" יממנו את החיזוק בלי להעמיס על בעלי הדירות או על התקציב הלאומי.

תוכנית תמ"א 38 מתירה לכל רשות מקומית לקבוע כללים מיוחדים למימוש התמ"א אשר יתאימו את הוראותיה לתנאים המיוחדים של הרשות ויאפשרו את ישומה של התכנית. (סעיף 23 לתמ"א 38).

הרשות המקומית רמת גן הייתה חלוצה בהשכילה לפעול בשיתוף פעולה עם ארגון הקבלנים מחוז דן, שחבריו הינם המוציאים לפועל של תכניות הבנייה במחוז, לזהות ולתחום את שעור התמריץ הנכון למימוש התכנית ולתת לו ביטוי. כתוצאה מכך זכתה העיר לתנופת התחדשות עירונית חסרת תקדים בארץ ובהסטוריה הלאומית והפכה ל"אבן שואבת", מודל לחיקוי בכל הארץ. למעשה, תיקון 3 לתמ"א 38 הלאומית, מתאפיין בעיקר בחיקוי ואימוץ של התמריצים  שנתנה הרשות המקומית ר"ג, ואכן מתן תוקף לתיקון גרם גם הוא לתנופת התחדשות עירונית מיידית כמעט בכל הארץ.

תכנית רג 53 היא תכנית מפורטת, בעקבות תיקון מס' 3 לתמ"א 38, ומכוח סעיף 23 לתמ"א 38. התכנית קובעת כללים מקומיים לאפשר את מימושה של תמ"א 38 במסגרת הריסה ובנייה מחדש בעיר רמת גן. תכנית רג 53 קובעת כללים אשר יאפשרו מצד אחד כדאיות כלכלית ליזמים ומן הצד השני מגבילה את הזכויות על מנת שלא לפרוץ את גבולות יכולת הנשיאה של התשתיות הקיימות בעיר ר"ג: מים, חשמל, ביוב, דרכים, מקומות חנייה, שירותי חינוך, שירותים קהילתיים וכו'. לתכנית, כמו ליוזמות ותכניות קודמות של הרשות המקומית רמת גן בעניין זה, יש מתנגדים. המתנגדים רובם המכריע הם בעלי הדירות החדישות, אשר בתיהם עומדים בתקן רעידות אדמה, מצויידים בממ"דים ואין הם נהנים מפירות התכנית.

אותם מתנגדים מעלים על נס את נוחיותם האישית הצרה על פני הצרכים הבסיסיים, הביטחוניים והבטיחותיים של אחיהם תושבי העיר. 

חשוב לציין כי למתנגדים יש נציגים במועצת העיר ובוועדות התכנון והרישוי השונות, אשר משיקולים פוליטיים פופוליסטיים תוקפים נאמנה את התכנית. המתנגדים, באמצעות נציגיהם כאמור, מנסים לקבוע סדר יום וסדר עדיפות המעמידים בראשם את הנוחיות הזמנית של התושבים המבוססים, על פני שלל היתרונות שמנינו מעלה ובראש וראשונה לפני הזכות והחובה לעשות הכל על מנת להציל את חייהם של תושבי הבניינים הישנים במקרה של רעידת אדמה או אירוע מלחמתי מורכב. למצער, יש ואותם נציגי מתנגדים אינם בוחלים באמצעים ומסמים את עיני הציבור, תוך שהם מציגים את התכנית כתכנית שבבסיסה אין אלא להיטיב עם קבלנים, פגיעה במרקם העירוני ובמנהל התקין, תוך שיסוי, ליבוי יצרים ושנאת אחים מיותרת שאינה במקומה. 

ארגון הקבלנים מחוז דן תומך בתכנית, כפוף להערותיו המקצועיות אשר יוגשו לגורמי התכנון המאשרים המוסמכים, משלל סיבות. התכנית מייצרת מלאי קרקע זמין לבנייה מחוז דן, מסדירה מבהירה ומעגנת את זכויות ופוטנציאל הבנייה בכל העיר ובכך מפחיתה את פוטנציאל ההימור והסיכון של הקבלנים. בנוסף, כחלק מהרקמה הציבורית הישראלית, הארגון תומך בתכנית מצילת חיים, התומכת באוכלוסיות חלשות, ומחדשת את פני העיר.

 הארגון גאה בזכות להיות חלק ממחולליה. לסיכום ולהבהרה: הארגון תומך בקברניטי העיר רמת גן בפרט ובקברניטי הערים בכלל המקדמים באומץ, בתבונה ובנחישות תכניות תמ"א 38 בתחומם.

הכותב הוא משה נחום, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז דן

רוכשי הדירות מחפשים אחר הדירה המושלמת תקופה ארוכה ומבצעים סקר שוק אחר המשכנתא המשתלמת ביותר, אלא שלעתים רבות, למרות הניסיון לחסוך בהוצאות אלה, רוכשי הדירות שוכחים בדרך אל הדירה מספר דברים מאוד חשובים, שעלותם עלולה להגיע לעתים לכדי עשרות אלפי שקלים. 

גל קסטל, מנהל השיווק של חברת ארזים (ג.י.א), מציג את הדברים הכי נשכחים בעת רכישת דירה.

  1.  מס רכישה – רוכשים רבים שוכחים בעת רכישת דירתם, את מס הרכישה. לעתים הם לא לוקחים את מס הרכישה בחשבון ובמידה ובבעלותם דירות נוספות התשלום בגין מס הרכישה עלול להגיע לכ- 5-6% ממחיר הדירה ולמאות אלפי שקלים. 
  2. שכר טרחת עו"ד – כבר חישבתם את התשלום החודשי של המשכנתא, אלא שפתאום, לאחר חתימת החוזה, נזכרתם שעליכם לשלם גם בעבור שכר הטרחה של עורך הדין שלכם. עבודה עורך הדין לא מסתיימת ברגע חתימת החוזה אלא נמשכת עד לסיום רישום הדירה בטאבו. שכר טרחת עו"ד נע בין 1-1.75% ממחיר הדירה.
  3. חיבורים – רוכשי דירה חדשה פעמים רבות אינם מודעים כי עליהם לשלם בעבור חיבורים. מחירי הדירות בפרויקטים החדשים אינם כוללים את תשלומי החיבור לגז, חשמל ומים אשר עלולים להגיע לעשרות אלפי שקלים. חיבור למונה חשמל למשל, עומד על כ- 5,000-6,000 שקלים, חיבור לגז נע סביב 2,000 שקלים וחיבור למים עולה בממוצע כ-500 שקלים.
  4. תשריטים בטאבו – גם עלות התשריטים בטאבו, הם תשלום הנעלם לעתים רבות מעיני רוכשי הדירות ואינו נכלל במחיר הדירה. בדירה חדשה עומדים מחירי התשריטים על כ-600 ש"ח לחדר ו2,400 שקלים בעבור תשריטים של דירה בת 4 חדרים.
  5. דמי תיווך – במידה ורכשתם דירה מיד שנייה באמצעות שירותי תיווך, תצטרכו לקחת במחיר הדירה גם את התשלום בעבור דמי התיווך. דמי תיווך תמורת דירה יד שנייה עומדים על כ-2% ממחיר הדירה, לא כולל מע"מ. ורכשתם דירה
  6. חדשה מקבלן באמצעות שירותי תיווך, תשלמו דמי תיווך בסך של כ-1-2% בתוספת מע"מ. 
  7. היטלי השבחה –  דבר נוסף, אשר נשכח לעתים ע"י רוכשי נדל"ן הם היטלי השבחה. מדובר בהיטל אותו נדרשים לשלם רוכשי מגרשים תמורת פיתוח והשבחת הקרקע. תשלום דמי ההשבחה כאמור לא תמיד נלקח בחשבון אך עלול להגיע לסכומי עתק.
  8. עלויות תוספות ושדרוגים – רבים חושבים שרכישת דירה חדשה מקבלן מבטיחה להם את מטבח החלומות שלהם, התריסים שתמיד רצו, דלתות מפוארות ועוד שלל פינוקים. אלא שלרוב, המפרט בדירות החדשות הוא מפרט בסיסי או בלשון העם "סטנדרט". לפיכך, במידה ובחרתם לשדרג למטבח של חברה מוכרת כגון "רגבה", דלתות יוקרתיות של חברת "פנדור" או החלטתם לשדרג את התריסים לתריסים חשמליים, לריצוף מפואר יותר או לברזים מתוצרת גרמנית, הרי הוספת סכום נכבד למחיר הדירה אותו כלל לא הבאתם בחשבון בזמן שחישבתם את עלות הדירה.
  9. ביורוקרטיה – קטגוריה זו כוללת מגוון רחב של תשלומים שבכלל לא העלתם על דעתכם כאשר החלטתם לרכוש דירה. כך למשל, נכלל בקטגוריה תשלום בגין הערת אזהרה בטאבו בסך 150 שקלים, שמאות בסך של כ-500 ש"ח, מכתב מנוטריון בעלות של כ-250 שקלים, משכון הכנס העולה כ-160 ש"ח, עמלת פתיחת תיק משכנתא בסך של כ0.24% מגובה המשכנתא. כמו כן, מחכות לכם שנים ארוכות של תשלומי ביטוח חיים וביטוח הנכס הנדרשים לצורך קבלת משכנתא.  
  10.  מדד תשומות הבנייה – מדד תשומות הבנייה מתפרסם ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יחד עם מדד המחירים לצרכן. פעמים רבות, מצמידים הקבלנים את התשלומים בעבור הדירה לממד זה. עלייה במדד תשומות הבנייה עלולה לגרום לעלייה משמעותית בתשלומי הדירה ועלולים להצטבר לעשרות ואפילו מאות אלפי שקלים.  במקרים אחרים, התשלומים בעבור הדירה מוצמדים למדד המחירים לצרכן או למדד הדולר וגם במקרים אלה, במידה והמדדים יעלו עלולים רוכשי הדירה לעמוד בפנים תשלומים שלא נלקחו כלל בחשבון. 

הטוקבקיסטים באתרי האינטרנט השונים טוענים כבר תקופה ממושכת כי רק ירי טילים יצליח לפוצץ את בועת הנדל"ן ולהוריד את מחירי הדירות. אך האם המלחמה באמת פגעה בשוק הנדל"ן או שמא דווקא להפוך? אני טוען כי מיד כשהתותחים מפסיקים לרעום שוק הנדל"ן ממשיך להתנהל כהרגלו.

קרא עוד...

מבצע "צוק איתן" שהפתיע את כולנו הקיץ מוכיח כי כאשר חוזקו של העורף הישראלי הוא נכס הגנתי אסטרטגי. ללא כיפת ברזל והמשמעת של התושבים, היינו עלולים לראות מאות נפגעים וחלילה גם הרבה יותר הרוגים. על מערכת כיפת ברזל דובר כבר הרבה, אך אין לזלזל גם בחשיבותו של הממ"ד. ראינו מספר רב של מקרים, בהם טיל פגע פגיעה ישירה בבית, אך לא היה למזלנו נפגע אחד, שכן דיירי הבית נכחו בזמן הנפילה בממ"ד. לכן, חשוב להבין כי מעבר לעובדה כי התחדשות עירונית מהווה פתרון מוצלח להתמודדות עם בעיית הדיור, היא חשובה להגנה על תושבי ישראל. אני לא מדבר כרגע על רעידות אדמה שגם עליהן צריך לחשוב, אלא על ירי הטילים אשר ע"פ הסטטיסטיקה, מהווה סכנה גדולה יותר, לפחות נכון לעכשיו, מאשר רעידת אדמה.

המבצע הנוכחי גם מוכיח כי ממבצע למבצע טווח הירי של החמאס מתרחב ואין למעשה אזור גיאוגרפי החסין בפני ירי הרקטות. יתר על כן, תושבים וותיקים שאין בדירתם ממ"ד, נאלצים לרדת פעמים רבות במדרגות בניין המגורים שלהם כדי להגיע למרחב מוגן. ביניהם ישנם רבים הסובלים מקושי בתנועה או מנכות ולכן חובה על המדינה לדאוג לקידום תוכניות שיקדמו בנייה מאסיבית של דירות בעלות ממ"ד. זאת ועוד, ראינו במבצע זה כי לעתים קרובות, אזרחים נפגעים דווקא בעת הריצה למקלט או מרחב מוגן ולאו דווקא מירי הטילים ויש לשים את הדעת גם לסכנה זו, העלולה לייצר מצב בו קשישים, ילדים, בעלי מוגבלויות או פשוט אזרחים שנלחצו בעקבות האזעקה נפגעים בדרך אל המרחב המוגן.

עם זאת, עדיין אחוז היישום בשטח של פרויקטים מסוג תמ"א 38 או פינוי בינוי נמוך מאוד ועל אף ההקלות הנוספות שאושרו לתוכניות התחדשות עירונית בתקופה האחרונה, התוכנית אינה ממריאה ואינה גורמת לגידול במספר הפרויקטים.   

בישראל נבנו למעלה ממיליון בתים לפני שנת 1980 הזקוקים לחיזוק. מתוכם 200 אלף דירות נמצאות באזור המרכז המבוקש בערים כמו ר"ג, חולון, בת ים, תל אביב ופתח תקווה.

הבעיה היא שרק בהן יש כדאיות כלכלית לבצע את החיזוק.בחלק גדול מהמקרים תהליך התמ"א 38 אינו כלכלי ורווחי ליזם ולכן הופך ללא ישים.

מצב זה נוצר בעיקר באזור הפריפריה שם היכולת למכור את הדירות החדשות שנבנו על הגג במחיר רווח לעומת ההשקעה בחיזוק הבניין היא נמוכה. לכן, על המדינה לקדם ככל שניתן תוכניות התחדשות עירונית, בין אם בקידום פרויקטים של פינוי בינוי ובין אם ביוזמות לקידום תוכניות תמ"א 38. תוכניות פעולה מסוג זה מסוגלות ליצור מהפכה נדל"נית אמיתית לה מצפים אזרחי ישראל ובו בזמן למגן את אותם התושבים המתגוררים בדירות ללא ממ"ד.

הכותב הוא איתן אפוד, סמנכ"ל חברת ארזים (ג.י.א)