מבחר מרישומיו של יהודה בקון הנער [נולד 1929, מתגורר בירושלים] יוצגו החל מיום השואה במוזיאון בית לוחמי הגטאות. רישומיו של בקון משתייכים לקבוצה מצומצמת של רישומים, ורישומים בלבד, שנעשו בשנים המיידיות שלאחר תום מלחמת העולם השנייה [1945 – 1950] בידי קומץ משורדי אושוויץ-בירקנאו [מחמש מחנות ההשמדה האחרים שפעלו על אדמת פולין היה אך קומץ שורדים וביניהם לא היו אמנים]. חלקם היו נטולי הכשרה אמנותית, אחרים היו אמנים פעילים קודם לכליאתם

כלים
מה שהפעיל אותם, מיד עם שחרורם, היה דחף למסירת עדות ראייה שלאחר מעשה, מסירה באמצעים בסיסיים של נייר ועיפרון. מעשה הרישום המיידי תפקד עבורם במקרים רבים כתחליף מאוחר לצילום "שלאחר האירוע", כל עוד היה הזיכרון טרי, בידיעה שלא ניתן היה ליצר תיעוד מפליל כזה, ודאי שלא בצילום, במחנות ההשמדה עצמם, ודאי שלא על ידי הקרבנות.

לבקון לא מלאו עדיין 16 שנים כששוחרר ממחנה מאוטהאוזן, אוסטריה, אליו הגיע לאחר "צעדת מוות" מבירקנאו. בקון העיד כי היה כה חלש עד כי אצבעותיו בקושי יכלו לאחוז בעיפרון, כאשר, פחות מחודש לאחר השחרור, יצר את קבוצת הרישומים החד פעמית שלו, הן מצד העדות שבהם והן מצד איכותם האמנותית, ודאי לגבי נער בן גילו. המוקדמים שבהם – מהם מוצגים שלושה במבחר הנוכחי – נעשו בבית מחסה לנערים יתומים, יהודים ובני נאצים, בצ'כוסלובקיה.

רישומיו מתקופה זו – השמורים כיום בבית לוחמי הגטאות וב"יד ושם" – חושפים מתח בין דחפים סותרים: בין צורך למסירה פרטנית, מדויקת, של מה שראה, כעדות ראייה (כאלה הם רישומי תאי הגזים מבפנים, שהוצגו כראיות במשפט אייכמן ואשר אינם מוצגים כאן), לבין דחף להבעה אישית, לירית, פואטית של נער רך בעל נטיות רומנטיות מובהקות.

מבחר זה מרישומיו של בקון משיק מקבץ של שש תצוגות מיוחדות מאוספי האמנות של בית לוחמי הגטאות, שיוצגו ברצף, ארבעה חודשים כל אחת. היצירות יוצבו בתאים ייעודיים בארכיון הממוחשב המהווה חלק מחלל ההתייחדות במוזיאון [חדר "יזכור"]. בסך הכול יוצגו במסגרת פורמט תצוגה זה כ- 120 רישומים מכלל 4,000 הרישומים שבאוספי בית לוחמי הגטאות. מבחר זה יוגדר בסופו של המהלך כ"קובץ הקשיח" באוסף האמנות של המוזיאון, ויוצג באופן מחזורי מדי שנתיים.