שאול אלבז

נוצר ב-04.06.2010 07:06
(דעות)
חלמתי חלום. ראיתי איש רם ונישא עומד בראש מורכן ומדבר אל העם. את האיש לא זיהיתי אף כי היטב הכרתיו. כך הם החלומות. מדברים בסמלים ומתעתעים. יהיה האיש אשר יהיה, כך הוא אמר:
(דעות)

אתם באמת רוצים "רפורמה"? אני אתן לכם רפורמה, הפעם רפורמה בלי מירכאות, רפורמה אמיתית שעשויה להיות צעד קטן לקראת שינויה של מציאות שהכל מצקצקים לשון בגנותה, אך אין איש שעושה לשנותה. נתחיל עם משהו מאד אלמנטארי: "מבנה שנת הלימודים"

(דעות)

הכותרת בהחלט הרשימה אותי: " חשיפה: מהפכה במערכת החינוך תחזיר את התלמידים לבית הספר בחופש הגדול" . עוד בטרם החלתי בקריאה, עיניי אורו ולבי התרחב. בעיני רוחי כבר ראיתי את חצרות בתי הספר הומות אדם ב"חום יולי אוגוסט", את הכיתות הממוזגות רוחשות תלמידים צמאי דעת, ובחדר המורים שוררת שמחת היצירה. התמונה הקסומה הזאת הרחיבה כל כך את דעתי עד שלא התאפקתי מלשאת את כפות ידיי אל על, ולצעוק בהתלהבות מובנת: "אשרי העם שככה לו"

נוצר ב-30.04.2010 02:04
(דעות)

"יום השואה" מאחורינו. הטכסים כבר תמו. המשלחות מפולין כבר חזרו, ובשנה הבאה שוב יהיה לנו "יום שואה" חדש. אני יודע...אני יודע.. "לא רק שואה, גם גבורה". המורים שוב יספרו, המחנכים שוב יחנכו, ושוב תצאנה המשלחות לפולין המתקראת "בית הקברות הגדול ביותר של העם היהודי". שוב נוכל לראות את "הילדה התורנית" בוכייה, שוב נראה אותה נופלת ומתייפחת על כתפיה של המחנכת או של היועצת בתום הטכס המרגש, ושוב נצקצק אז בלשוננו, ואחרי שנשיר בקול נוגה את "אלי אלי שלא ייגמר לעולם" נשאל את עצמו בהבעת יגון מרצינה: איך דבר כזה היה יכול לקרות? תשובה על כך, לא נקבל

(דעות)

קחו למשל את הנגר, או הנפח, או אפילו הטבח. האם יעלה בדעתנו ללמדם כיצד לבצע מלאכתם? האם נעז ללמד את הנגר כיצד עליו לשייף את העץ ואיך הוא אמור לקשור אגודה לאגודה? מובן מאליו שלא. הלא מדובר במקצוע וברור לכל בר דעת שאין אומרים לבעל מקצוע כיצד עליו לבצע את מלאכתו

נוצר ב-13.04.2010 02:04
(דעות)

במערכת החינוך שגורה האימרה: "יותר משהעגל רוצה לינוק הפרה רוצה להניק". בכך רוצים לאמר שיותר ממה שהילד רוצה ללמוד, המורה רוצה ללמד. האם ניתן לעשות שזה יהיה הפוך, כלומר ש"העגל ירצה לינוק יותר, או לפחות באותה מידה שהפרה רוצה להניק"? מערכת החינוך מתחבטת לא מעט בשאלה הרת גורל זו, ולדאבון הלב היא לא מצאה לכך פתרון, ורק מורים שהם יחידי סגולה מצליחים באמת לטעת בתלמידיהם את הסקרנות להשכיל ולדעת, לא "כקרדום לחפור בו" ולא כמצוות אנשים מלומדה

(דעות)

בטור דעה מיוחד ל- Thepulse כותב שאול אלבז, מנהל כפר הנוער החינוכי "מאיר שפיה", על הסטריאוטיפ המלווה את החינוך הפניימתי וכפרי הנוער החקלאיים, טוען כי כפרי הנוער החקלאיים מייצגים למעשה את החינוך האליטיסטי ביותר, ותוהה: באמת עדיפה המשפחה הגרועה ביותר על הפנימייה הטובה ביותר? אם המצב כל כך גרוע, מדוע 90 אחוז בוחרים להישאר?