דוח ביניים לשינוי שיטת לימוד הנהיגה של רכב דו- גלגלי יוגש בקרוב לשר כץ. בעקבות גל התאונות האחרון של רוכבי אופנועים החליט שר התחבורה על מספר צעדים לצמצום מעורבותם של כלי רכב אלה בתאונות הדרכים. הועדה דנה במכלול הצרכים והתנאים הנדרשים מנהג חדש ברכב דו- גלגלי, במטרה להגביר את הידע, המקצועיות והבטיחות של רוכבי האופנועים בישראל

הועדה לשינוי שיטת לימוד הנהיגה ברכב דו- גלגלי צפויה להגיש בקרוב לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, "ישראל כץ">ישראל כץ דוח ביניים, הכולל תוכנית חדשה לשינוי שיטת לימוד הנהיגה של רכב דו- גלגלי בישראל.

בראש הועדה עומד מנהל אגף נהגים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, דרור שפירא וחברים בה הממונה על בתי הספר לנהיגה במשרד התחבורה, ציון בוריה מנהל מחוז רישוי באר שבע והדרום רב בוחן, חנניה אפנג'ר, מורים לנהיגה ומומחים לרכיבה על רכב דו- גלגלי מועדון האופנועים הישראלי.

הועדה המקצועית מגבשת בימים אלה תוכנית חדשה ללימוד נהיגה על רכב דו-גלגלי שעיקרה העמקת מיומנות הרכיבה של תלמידי הנהיגה והארכת שעות לימוד הנהיגה של תלמידי הרכב הדו- גלגלי. כמו כן פועלת הועדה לשנות את שיטת המבחנים הנהוגה כיום ולשדרג את קורסי החובה של מורי הנהיגה.

מדובר בין השאר בקביעת מספר שיעורים מינימלי לדרגות הרישוי השונות של רכב דו- גלגלי, הנהגת שיעורי חובה במגרש ההדרכה ובדרכים עירוניות ובינעירוניות, ורכיבה בתנאי דרך משתנים כמו לילה, גשם או ערפל. עבודת הועדה כוללת גם המלצות למבחן חדש ("טסט"), הכשרה חדשה למורי הנהיגה.

במסגרת פורום הבטיחות של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ התקיים דיון מיוחד בנושא מעורבותם הגוברת של רכב דו- גלגלי בתאונות הדרכים, בהשתתפות נציגים של משטרת התנועה הארצית (מתנ"א), הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, החברה הלאומית לדרכים ונציגים של מועדון האופנועים הישראלי .

בדיון גובשה תוכנית פעולה משותפת עם כל הגופים הרלוונטיים שנועדה לצמצם את מעורבותם של כלי רכב אלה בתאונות דרכים. מתחילת השנה נהרגו בכבישי הארץ 23 רוכבי אופנוע, לעומת 8 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד.

מנתוני אגף התנועה במשטרה מתברר כי כלי הרכב דו -גלגלי מעורבים ב- 8% מהתאונות הקטלניות בעוד שחלקם במצבת כלי הרכב בישראל עומד על 4% בלבד וחלקם בנסועה (קילומטרז') מסתכם ב-2% בלבד.

הסיבות העיקריות לתאונות של רכב דו- גלגלי: מהירות (23%) סטייה מנתיב (15%) אי ציות לרמזור (10%) אי שמירת רווח (10%) עקיפה שלא כחוק (7%) התנהגות הולכי רגל (6%) ליקויי בדרך (3%) שיכרות (3%) אי מתן זכות קדימה (3%) ואי ציות לתמרורים (2%).

בעקבות הנתונים המדאיגים החליט השר כץ על נקיטת צעדים מיידים בטווח הקצר וצעדים נוספים לטווח הארוך יותר שנועדו לצמצם את מעורבותם של נהגי הרכב הדו- גלגלי בתאונות דרכים.

הטווח הארוך כולל את שינוי שיטת לימוד הנהיגה לרכב דו- גלגלי. ובטווח הקצר מדובר בין השאר על טיפול מיידי במוקדי סיכון של רכב דו- גלגלי שאותרו על ידי החברה הלאומית לדרכים(מע"צ לשעבר). בשלב הראשון יטופלו 20 מוקדי סיכון של רכב דו- גלגלי, בהם ארעו תאונות דרכים קטלניות של רוכבי אופנוע.

מומחי כבישים של החברה הלאומית לדרכים איתרו 20 כבישים מסוכנים המחייבים טיפול דחוף ומהיר. מדובר בין השאר בעקומות מסוכנות, שוליים צרים, סדקים מסוכנים בכבישים והסרת מפגעים שונים.

משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יחלו בקרוב בקמפיין תקשורתי נרחב להגברת מודעות רוכבי אופנועים והנהגים לסכנות שבכביש. במקביל לכך תקיים המשטרה מבצע אכיפה ארצי כנגד נהגי הרכב הדו- גלגלי המעורבים בעבירות תנועה חמורות והמסכנים את עצמם ואת הסובב אותם.

נציגי מועדון האופנועים הישראלי הודיעו בישיבה כי יפעלו בקרב רוכבי האופנועים בכל הארץ להגברת מודעותם של נהגי הרכב הדו- גלגלי לנושא הבטיחות בדרכים ולעלייה החדה במעורבותם של רוכבי האופנועים בתאונות דרכים.

שר התחבורה ציין כי בכוונתו לפנות לשר האוצר, יובל שטייניץ בבקשה להוזיל את המיסוי על אביזרי בטיחות וציוד מיגון של כלי הרכב הדו-גלגלי, במטרה לעודד אותם להשתמש באמצעי מיגון חיוניים ולהפוך את הרכיבה על האופנוע לבטוחה יותר.