הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) במשרד הפנים החליטה בישיבתה היום, להעביר להערות הועדות המחוזיות והשגות הציבור את התוכנית לתוואי מסילת הרכבת המזרחית. בנוסף למסילת קו החוף הקיימת אושרה הקמת מסילה מזרחית (תת"ל 22) שתהווה את עמוד השדרה הרכבתי במרכז הארץ . במסגרת התוכנית המוצעת ובהתאם לתוואי המופיע בתמ"א 23, יתווספו לקטעי המסילה באזור ראש העין חלקים נוספים, כך שתהיה נגישות תחבורתית ברכבת מפרדס חנה בצפון ועד לוד בדרום

המסילה משתרעת לאורך כ-65 ק"מ במזרח שפלת החוף, ממסילת החוף באזור פרדס-חנה בצפון, ועד לעיר לוד בדרום, ובדרכה עוברת בחדרה, טירה, כפר-סבא, קרית שדה התעופה בנתב"ג.

התכנית, שהינה ביוזמת רכבת ישראל, מציעה התוויה מחודשת של מסילת ברזל כפולה בקטע מחדרה ועד תחנת רכבת ראש העין צפון, והוספת מסילה שנייה לאורך תוואי מסילת הברזל הקיים, בקטע מתחנת ראש העין צפון ועד תחנת רכבת לוד, תוך שיפורים גיאומטריים ושדרוגה למהירות תכן של 160 קמ"ש.

בתכנית מוצעות שמונה תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, אחיטוב – עמק חפר, טייבה-קלנסווה, טירה – כוכב יאיר, כפר סבא צפון, אלעד, תעופה, לוד צפון, בנוסף לשתי תחנות קיימות (ראש העין צפון, וראש העין דרום המיועדת להרחבה).

עוד כוללת התכנית 30 הפרדות מפלסיות, 10 מבני דרך נוספים וחיבורים מסילתיים עם מסילות ברשת הארצית: מסילת החוף, מסילת הירקון, מסילת שער הגיא ומסילת לוד-ת"א, ובכך יוצרת חיבור בין ארבעת המטרופולינים הראשיים.