להזכירכם, כל שנה מתים בישראל בטרם עת כ-2,500 איש מפגעי זיהום אוויר, כאשר רוב התרומה לזיהום האוויר היא זיהום אוויר מתחבורה. לכן, אנחנו רואים בחומרה רבה את רמות הזיהום האוויר הגבוהות שהתגלו בתחנות הרכבת השלום ויוספטל שמאיימות על בריאות הציבור, במיוחד על האוכלוסיות הרגישות. חובתנו מצד אחד להזהיר את הציבור ומצד שני לצאת למאבק נחוש מול רכבת ישראל, על מנת למצוא פתרונות לבעיית זיהום האוויר בתחנות אלו. החיים של כולנו והבריאות של כולנו אינם בני ערובה של אף חברה תחבורתית - גדולה וחשובה ככל שתהיה"
המשרד להגנת הסביבה, בהתייעצות עם משרד הבריאות, מתריע בפני ציבור הנוסעים, ובמיוחד אלה הנמנים עם האוכלוסייה הרגישה (חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון), לצמצם למינימום האפשרי את זמן השהות ברציפים בתחנות רכבת השלום בתל אביב ויוספטל בבת ים.
בתחנות השלום ויוספטל קיים חשש לבריאות הציבור לאור חריגות חוזרות ונשנות של חלקיקים נשימים עדינים (חלקיקי דיזל) וחנקן דו-חמצני (סמן לזיהום אוויר מכלי-רכב אך גם מקטרי רכבת), המנוטרים בתחנות. קיימות כיום עדויות לכך שחשיפה לרמות גבוהות של מזהמי אוויר, כפי שנמצאו בתחנות, מגדילות את הסיכון לבריאות הציבור.
יצוין, כי חוק אוויר נקי אוסר על גרימת זיהום אוויר חזק או בלתי סביר ומטיל על רכבת ישראל לדאוג בתחנותיה לאיכות אוויר נאותה, העומדת בתקנים. בשנים האחרונות, פעל המשרד להגנת הסביבה מול רכבת ישראל להפחתת זיהום האוויר בתחנות ולעמידה בערכי סביבה (הערכים המחייבים לפי החוק). בין היתר, חייב המשרד את הרכבת לנטר את איכות האוויר בתחנות, ובנוסף דרש מהרכבת לנקוט בפעולות לצמצום זיהום האוויר ולעמוד בהוראות חוק אוויר נקי.
המשרד הנחה את הרכבת לבחון ולנקוט בשורה של צעדים לשיפור איכות האוויר בתחנות ולצמצום חשיפת הנוסעים לזיהום. אלא שהבחינה שערכה הרכבת, במהלכה נבדקו פתרונות שונים, לא הביאה לתוצרים מספקים והפעילות של רכבת ישראל עד כה בנושא לא שיפרה את איכות האוויר המנוטר בתחנות, והיא עדיין אינה עומדת בערכי סביבה.
לאור זאת, ומאחר שלא יושמו פתרונות הולמים שיפחיתו את רמת זיהום האוויר ברציפי התחנות, נקט המשרד בהליך אכיפה כנגד הרכבת, במסגרתו נשלחה התראה למנהלי הרכבת והם זומנו לשימוע במחוז תל אביב של משרד להגנת הסביבה בשבוע הבא כדי להשמיע את טענותיהם בעניין.
בנוסף, חייב המשרד את רכבת ישראל לבצע ניטור תקופתי בתחנות נוספות על ציר האיילון – ההגנה, וולפסון וקוממיות, בנוסף לניטור בתחנת "השלום". המשרד עוקב אחר ממצאי הניטורים.