למרות הלחצים מצד חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות היום נכנסו לתוקף תקנות שהכינה הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן הקובעות בין היתר כי צרכן יוכל לבטל עסקה לרכישת טיסה שנעשתה באופן פרונטלי (למשל במשרדי החברה) תוך 14 ימים מיום הרכישה ועד 18 יום לפני הטיסה. הצרכן רשאי גם לבטל טיסת המשך הנרכשת מישראל וחזרה אליה ובתנאי שטיסת ההמשך ניתנת ע"י אותה חברת תעופה היוצאת מישראל

כלים

בטיוטת התקנות שהוכנה על ידי הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס הוצע כי צרכן יוכל לבטל עסקה לרכישת טיסה תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ועד 14 יום שאינם ימי מנוחה לפני מועד הטיסה, אולם נציגי סוכנויות הנסיעות וחברות התעופה, התנגדו לכך וביקשו להרחיב את מסגרת הימים כך שצרכן לא יוכל לבטל עסקה לרכישת טיסה 30 ימים לפני מועד הטיסה, בטענה כי לא יוותר להם די זמן למכור את הכרטיסים בשנית.

לאחר דיון שהתקיים בוועדת הכלכלה אושרה לבסוף הצעת הפשרה של יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שמא הכהן כך שהצרכן יוכל לבטל עסקה לרכישת טיסה עד 18 ימים שאינם ימי מנוחה, לפני מועד הטיסה וזאת כהוראת שעה עד ליום 1/1/13. לאחר מועד זה אם לא יוצע תיקון אחר לתקנות יחזור המצב המשפטי להיות כפי שהציעה הממונה על הרשות, היינו 14 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד הטיסה.

עוד נקבע בתקנות כי לא ניתן יהיה לבטל עסקה לרכישת שירותי תיירות חוץ המתחילים והמסתיימים במלואם מחוץ לישראל, כגון מלון בחו"ל טיסה מחו"ל או טיסת המשך הניתנת על ידי חברת תעופה אחרת וכד' וזאת לאור העובדה כי עוסק בחו"ל ממילא אינו מחויב לחוקי מדינת ישראל ולא יכולה לחול עליו החובה להשיב לצרכן הישראלי את כספו.

יודגש כי התקנות האמורות חלות רק על עסקאות שנעשו באופן פרונטלי (למשל במשרדי החברה) בין הצרכן לעוסק ואולם עסקה לרכישת טיסה שנעשתה במכר מרחוק, היינו באמצעות האינטרנט, טלפון וכדו', המצב החוקי נותר בעיינו והוא שצרכן רשאי לבטל את הטיסה תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ועד 7 ימים לפני מתן השירות.

תיקון נוסף שנעשה בתקנות הוא הקביעה כי ניתן לבטל עסקה לרכישת חוגים וקורסים, תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ובלבד שלא ייעשה 14 ימים לפני תחילת הקורס או החוג, מאחר ונטענה טענה שחוגים וקורסים רבים נפתחים על בסיס מספר נרשמים וכשצרכן מבטל ברגע האחרון, לא תמיד ניתן לאייש את מקומו באחר.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס אומרת כי זכות ביטול לגבי טיסות הינה הישג נוסף בהגנה על ציבור הצרכנים במדינת ישראל, שיאפשר לצרכן לבטל עסקה שאינו רוצה בה או שאין לו בה צורך.

בתוך כך, מובילה בימים אלה הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן פרויקט "שולחן עגול" במסגרתו מקיימת הרשות דיונים מול נציגויות ענפיות במשק במטרה להבהיר סוגיות מורכבות העולות מהחקיקה הצרכנית - עליה אמונה הרשות - ומהנחיות הממונה בתחום הצרכנות.

מטרת ה"שולחן העגול" היא לקדם את יישום הוראות החוק ולהוביל את המשק לתחרות הוגנת ולסחר הוגן. במסגרת הפרויקט כבר נפגשה הממונה על הרשות, עו"ד פינקוס, עם "התאחדות סוכני הנסיעות והתיירות בישראל", המייצגת כ-80% מהפעילות בענף, בהשתתפות נציגים ממספר רב של סוכנויות נסיעות מהמובילות במשק.