כלים

מספר רופאי השיניים בישראל, הוא בין הגבוהים בעולם המערבי. אך למרות האינפלציה בכמות הרופאים הפועלים בשוק, כאשר מדובר במומחים ברפואת שיניים – פשוט אין מספיק, במיוחד באזור הצפון.

IMG_9496מספר רופאי השיניים במדינה הולך וגדל בשנים האחרונות ובדירוג העולמי, נחשבת ישראל למובילה ביחס שבין רופאי השיניים לאוכלוסיה. אולם, בניגוד לצפוי, אחוז קטן מאוד מהעוסקים ברפואת השיניים מחזיקים במומחיות כלשהיא. ברפואה הכללית, עומד אחוז הרופאים המומחים על 50%, לעומת 8% באוכלוסיית רופאי השיניים. נתון זה הולך ומחמיר כשבוחנים את פריסתם של המומחים בתחומי רפואת השיניים בארץ, ונוכח בדיקה זו בולט במיוחד המחסור במומחים באזור הצפון. מול הצורך הגדול בהכשרת מומחים נוספים, אושרו לאחרונה, בזו אחר זו, שתי תוכניות בביה"ס להתמחויות ברפואת שיניים ברמב"ם: התמחות באורתודנטיה (יישור שיניים ולסתות) והתמחות באנדודונטיה (מחלות שורש השן-טיפולי שורש).

בשנת 1977 נכנס לתוקפו חוק ההתמחות ברפואת שיניים, שהדגיש את חשיבות הידע הספציפי שרופאי השיניים צריכים לרכוש באחד משמונת התחומים הקיימים בענף הרפואי הזה. למעלה מ-30 שנה עברו מאז נכנס החוק לתוקפו, אך בישראל של 2010 מתריעים על מחסור חמור ברופאי שיניים מומחים. לפני כחודשיים דיווח משרד הבריאות על שישה תחומי התמחות, בהם מורגש המחסור במיוחד: רפואת הפה, אורתודנטיה (יישור שיניים), פריודונטיה (מחלות חניכיים), אנדודונטיה (טיפולי שורש), פרוסתודונטיה (שיקום הפה) וברפואת שיניים לילדים.

נתון זה פורסם, בד בבד עם קבלת אישור פתיחת התוכניות ברמב"ם. האישור ניתן ע"י המועצה המדעית של ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל וסגן שר הבריאות, הח"כ יעקב ליצמן, ובכך, הפכו היחידה לאורתודנטיה ומומי פנים מולדים ברמב"ם, בניהולו של ד"ר דרור איזנבוד, והיחידה לאנדודונטיה וטראומה דנטלית, בניהולו של ד"ר שאול לין, למחלקות המוכרות להתמחות. מהלך זה מאפשר לרופאי השיניים בצפון להתמחות בתחומי רפואת השיניים היוקרתיים, ההתמחות שעד כה התאפשרה רק במרכזים ללימוד רפואת השיניים בירושלים ובת"א.

"המחשבה מאחורי הקמת ביה"ס, הייתה להפוך את רופאי השיניים למומחים ולא להכשיר רופאי שיניים כלליים נוספים", מסביר ד"ר איזנבוד, "משימת הקמת ביה"ס הייתה פרויקט לא פשוט, אך בפרק זמן של פחות משנתיים, הצלחנו לפתח את ביה"ס על מחלקותיו. לפני כשנתיים, רפואת השיניים ברמב"ם התרכזה בשתי מחלקות פעילות, ומאז חנכנו בזו אחר זו תוכניות התמחות מגוונות ויחידות חדשות וייחודיות לרמב"ם".

יתרון נוסף, הבא לידי ביטוי, דווקא במודל הלימודי בביה"ס החדש ברמב"ם, הוא ניצול מסגרת ביה”ח, והקרבה למחלקות השונות, כמסגרת לימודית. "שת"פ בין ביה"ס ברמב"ם למחלקות כגון כירורגית פה ולסת ופלסטיקה, מאפשרות לרופאים להתנסות בטיפול של ממש ולצבור ניסיון מעשי", מציין ד"ר איזנבוד, "היתרון הזה, מאפשר לנו לפתח את תוכנית הלימודים ביעילות ובמהירות.

למשל, בתוכנית ההתמחות שאושרה לאחרונה בתחום האורתודנטיה, שילבנו תת-התמחות במומי פנים מולדים, תחום שהמחלקה שבניהולי, צברה בו ניסיון רב. התפיסה של שילוב התחומים מתפתחת בישראל, אך בארה"ב כבר קיים מסלול דומה. במילים פשוטות, תוכנית ההכשרה באורתודונטיה, במתכונת הנהוגה ברמב"ם, מהווה פריצת דרך אקדמית ברפואת השיניים בישראל. נקודה נוספת שאנו מתמקדים בה במסגרת הלימודים היא תחום המחקר-המתמחים מחויבים לעסוק במחקר, כחלק מתוכנית הכשרתם. כך מהווה בית הספר לרפואת שיניים ברמב"ם, נדבך חשוב, התורם לביסוס וחיזוק רמב"ם כמרכז אקדמי מחקרי. אנו מקווים שהשימוש בידע הזה, בשירות הרפואה הציבורית, תוך ניצול יתרון הקרבה למחלקות, ישאיר חלק מהרופאים המוכשרים בצפון הארץ ויחזק את יכולת קבלת השירות הדנטאלי ברמה גבוהה גם בפריפריה".

פיתוחו של ביה"ס ברמב"ם, הוא פיתוח תחום רפואת השיניים בארץ, אומר פרופ' אלי מכטיי, מנהל ביה"ס להתמחויות ברפואת שיניים ברמב"ם. "פתיחת תוכניות ההתמחות ברמב"ם תפתור בעיה אקוטית של אזור חיפה וצפון הארץ, אבל באותה מידה בעיה כלל ארצית של מחסור חמור במומחים בתחום זה. אנו עושים מהלכים שיאפשרו את הכשרתם של הרופאים בהקדם. התוכנית האקדמית של ביה"ס לשנת 2014 אושרה למעשה כבר עכשיו, שלוש שנים לפני המועד, ואנו מתפנים לעסוק בתוכניות עתידיות, שיתמקדו בעיקר בתחום רפואת השיניים בילדים".

לפני כשנתיים, נפתח ברמב"ם ביה"ס להתמחויות ברפואת שיניים, השלישי בארץ (אחרי י-ם ות"א) והיחיד בצפון. ביה"ס, שבראשו עומד פרופ' אלי מכטיי, נפתח בשת"פ עם הפקולטה לרפואה בטכניון, ופועל כמרכז להוראת מתמחים וסטודנטים ברפואת שיניים ורפואה, וכן כמרכז מחקרי בין מחלקתי, ארצי ובינלאומי, ומקיים, בין היתר, שיתופי פעולה עם אוניברסיטת הארוורד. ההתמחות בפריודונטיה (מחלות וניתוחי שיניים), במסגרת ביה"ס ברמב"ם, הוכרה ע"י האיחוד האירופאי כאחד מ- 11 המרכזים היחידים באירופה המוסמך להעניק לבוגרים תואר מומחה אירופאי.