1. פרופיל דיגיטלי- עד לא מזמן דירוג האתרים על ידי גוגל, היה מתוך הסתכלות רק על העולם של גוגל עצמה, זאת אומרת שמנוע החיפוש היה שואב את כל המידע הרלוונטי אליו מתוך העולם הגוגלי ומחליט אילו אתרים יותר רלוונטיים לגולש שמחפש שאילתה מסוימת, בהתאם לכך הוא היה מציג לו תוצאות.
כדי להסביר עוד קצת לעומק, ניתן להגיד שגוגל הסתמך על קישורים בין אתרים הקיימים בגוגל, על מנת לדרג אתרי אינטרנט. הקישורים מהווים מעיין המלצות של אתר אחד על משנהו. אם אתר מסוים מקבל הרבה מאוד קישורים בביטוי מסוים, כנראה שהוא באמת רלוונטי לביטוי הזה ומגיע לו להיות מדורג גבוה מאוד לביטוי הזה.
כך עבד מנוע החיפוש תמיד, השיטה הייתה בהחלט לא טובה כי הביאה למצב שבו אתרי אינטרנט השייכים לילדים או לאנשים שהם עסק של אדם אחד על פני אתרי אינטרנט ששייכים לחברות מסחריות אמיתיות ומאוד רציניות. מסתבר שבתחום קידום אתרים בגוגל, אין לחברה גדולה שום יתרון על פני אדם פרטי עם הרבה מאוד נחישות ואמביציה לקדם את האתר שלו. לכאורה טוב ויפה, דמוקרטיה.
אך גוגל החליטה שהמצב הזה לא יכול להימשך, היות והוא פוגע באיכות תוצאות החיפוש שלה, הרי לא הגיוני בכלל שאדם המחפש בגוגל את הביטוי ביטוח רכב, יקבל הרבה אתרי אינטרנט שאין מאחוריהם שום דבר חוץ מהאתר עצמו, מאשר חברות אמיתיות שעוסקות בביטוח רכב. מה דעתכם על כך?
היות וזו הייתה ההחלטה, נוצר מצב שבו חייבים לבדוק עד פרמטרים שכולים להצביע על חברה גדולה ולא על אתר בודד, הפרמטרים הם: פרופילים רבים באתרים אחרים, פייסבוק, לינקדאין, פורומים, בלוגים, תקציב גבוה של פרסום באדוורדס וכל מיני גורמים אחרים שלדעת גוגל יצביעו על חברה אמיתית שקיימת גם מחוץ לאינטרנט.
2. חסימת אתרים- תופעה שנייה שצוברת תאוצה היא מה שאנחנו קוראים לו חסימה של תוצאות לא רצויות. יצא לכם לחפש משהו בגוגל, לסגור את האתר על ידי הקשה על "חזור" ולראות ליד המקום שבו לחצתם כדי להיכנס לאתר את השורה: "לחסום תוצאות מאתר זה", כאשר גוגל בעצם מזמינים אתכם לחסום לגמרי את האתר הזה מכל תוצאות החיפוש העתידיות שלכם. מצד אחד לכאורה זה באמת נחמד, מקל על החיים מעט, אך מצד שני יש כאן בעיה אמיתית- יכול להיות שבפעם הבאה שתחפשו משהו- האתר הזה יהיה רלוונטי מאוד, אך זה כבר יהיה מאוחר מדי כי הוא חסום מכם.
בנוסף, האתר לא יכול למעשה להשתפר- הרי ברגע שחוסמים אותו, לא נותנים לו הזמנות לתקן את הדברים שלא אהבתם. אולי בעל האתר עשה הרבה דברים חדשים כדי לחדש את האתר ועכשיו הוא מעולה באמת? לא תהיה לכם אפשרות לבדוק כי חסמתם אותו לתמיד.
בנוסף, האתר עלול לסבול מירידה במיקומים אם מספר גולשים כזה או אחר יסגור אותו ויחסום אותו. זה מצב הכי גרוע, יכול להיות שבעלי האתר בחרו להשקיע הרבה כדי לעשות קידום אתרים גוגל, שינו את העיצוב, החליפו את כל המוצרים, אך האתר עדיין יסבול בגלל טעויות בתחילת הדרך שלו, בהחלט מצב לא נעים בכלל.
3. פרסונליזציה- בניסיון נואש להתחרות ברשת החברתית השנואה פייסבוק, גוגל עושים הכול כדי להכריח גולשים להשתמש ברשת החברתית שלהם. הם מוכנים ללכת כל כך רחוק עד שהכניסו את ההעדפה החברתית כחלק מהדרך שבה הם מדרגים אתרי אינטרנט בתוצאות החיפוש שלהם. האם הבנתם את הנקודה? היום תוצאות השייכות לעסקים או אנשים שהם חברים שלכם בגוגל + יוצגו אוטומטית בין הראשונות אצלכם בתוצאות החיפוש שלכם.
אם זה נשמע לכם הגיוני או לא, זה מה שהולך להיות מהיום. הדרך הנכונה להתמודד עם זה, היא ככל הנראה לפתוח הרבה מאוד אתרי אינטרנט וכמה שיותר פרופילים בגוגל פלוס. בהנחה שאתם לא יכולים לפתוח כמה אתרים או לנהל כמה פרופילים, לכל הפחות אתם צריכים לדאוג לכמה שיותר חברים לעסק שלכם ברשת החברתית של גוגל, עולם מוזר מחכה לנו בבית של גוגל.
הכותב הוא מרטין בוקסדורף, מנכ"ל חברת בול קידום אתרים http://www.boool.co.il