לראשונה בכנסת ישראל הושקה אתמול אחר הצהריים שדולה, שתעסוק בקידום ובהעלאת המודעות לאורח חיים בריא. בראש השדולה עומדים במשותף, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (מחנ"צ), ח"כ רחל עזריה (כולנו), וח"כ הרב ישראל איייכלר (יהדות התורה). את פתיחת השדולה כיבד במעמדו שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה), מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב, וכן ח"כים רבים וגורמים רבים במגזר הרפואי ובמגזר השלישי, כמו: פרופ. ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), פרופ. בשארה בשאראת, יו"ר החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית בישראל בהר"י. כדורסלן העבר, נדב הנדפלד, הדיאטנית, דר' מאיה רוזמן, מזכיר הממשלה בעבר עובד יחזקאל המעורב אישית בקידום המלחמה בסוכרת, אשת הכושר ענת הראל ורבים אחרים.

כלים
ליצמן: "אני מברך על הקמת השדולה לאורח חיים בריא בכנסת. זהו מהלך פרלמנטרי חשוב ביותר ,שיהווה כלי נכון במאמץ הלאומי שלנו להוביל שינוי בתזונה נכונה לאזרחי ישראל. צילום: נועם מוסקוביץ
ליצמן: "אני מברך על הקמת השדולה לאורח חיים בריא בכנסת. זהו מהלך פרלמנטרי חשוב ביותר ,שיהווה כלי נכון במאמץ הלאומי שלנו להוביל שינוי בתזונה נכונה לאזרחי ישראל. צילום: נועם מוסקוביץ

בכינוס הוחלט שהשדולה תעסוק בסוגיות המרכזיות העומדות לסדר היום של משרד הבריאות, בכל הנוגע לאורח חיים בריא, וכן תקדם את הנושא במשכן הכנסת. מאחורי היוזמה להקמת השדולה עומדת עמותת "מהיום" – הפורום לאורח חיים בריא, הפועלת להנחלת אורח חיים בריא ברמה הלאומית, העירונית והאישית. בסוף השדולה חתמו שר הבריאות ורשימה ארוכה של חברי כנסת על אמנה לקידום אורח חיים בריא, במסגרתה התחייבו לקדם סדרה פעולות לעידוד אורח חיים בריא, תזונה בריאה יותר ופעילות גופנית.

אמר בשדולה שר הבריאות, יעקב ליצמן:

"אני מברך על הקמת השדולה לאורח חיים בריא בכנסת. זהו מהלך פרלמנטרי חשוב ביותר ,שיהווה כלי נכון במאמץ הלאומי שלנו להוביל שינוי בתזונה נכונה לאזרחי ישראל. השלב הראשון הוא העלאת מודעות הציבור לסכנות הכרוכות במזון לא בריא, ובהמשך גם לעודד צריכת מזון ראוי ובריא. כשר הבריאות אני רואה בחברי השדולה, ובראשם יו"ר השדולה ח״כ איתן כבל וח"כ ישראל אייכלר, שותפים לדרך למניעת תחלואה ולהבאת שינוי הרגלי התזונה בקרב הציבור. נתונים בינלאומיים מצביעים על כך שישראל מובילה בצריכת סוכר פר נפש. משרד הבריאות נחוש למגר את התופעה, לשמירה על בריאות הציבור ומניעת תחלואה.

אנו שוקדים ליישום המלצות וועדת האסדרה במזון, בשיתוף כל הגורמים בתעשיית המזון, ויחד עם חברי השדולה נביא לשינוי המיוחל לטובת אזרחי ישראל."

ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה יוזם חוק המיסוי על משקאות ממותקים: "החוק למיסוי משקאות ממותקים יעבור! ישנם תהליכים שאתה לא יכול לעצור אותם. זה בדיוק כמו עם החוק לאיסור על עישון במקומות ציבורים. הלחצים הם אותם לחצים והטיעונים נגד הם בדיוק אותם טיעונים, שהמדינה לא צריכה להתערב, אבל אני אומר שזו חובתנו ואחריותנו. מעבר לאבדן העצום בחיי אדם שזה הדבר הכואב ביותר יש פה השלכות עצומות על כלכלת ישראל במיליארדי שקלים. מדינות רבות בעולם, כמו: הונגריה, מקסיקו, צרפת ומדינות שונות בארה"ב, הבינו את הסיכון הבריאותי שבמשקאות הממותקים, וכבר הטילו מיסוי על משקאות אלה. אני אניח את הצעת החוק - היא תיפול ואני אניח אותה שוב ושוב עד שהיא תעבור. אני מיניתי את עצמי להיות חוד החנית במאבק הזה. אין בי מורא מאף אחת מהחברות ואני מצפה שהמדינה, שיש לה כוח גדול, תסייע בהעברת החוק."

הוסיפה ח"כ רחל עזריה (כולנו), יוזמת חוק לפיקוח על ההרכב התזונתי בארוחות הצהריים בצהרונים: "הילדים שלנו אוכלים כל יום ארוחה עיקרית בצהרון ובבית הספר, המערכת מכתיבה מה הילדים יאכלו, והאוכל הזה לא בריא. במהלך החקיקה לפיקוח ההרכב התזונתי, גיליתי פער גדול בתפיסה מה האחריות של המדינה לבריאות של האזרחים. יש אמירה שאומרת: שצריך כפר שלם כדי לגדל ילד, מסתבר שצריך מדינה שלמה כדי לגדל ילד בריא. ילד שלא יהיה ב-20% של עודף משקל בכיתה א', ו-30% בעודף משקל בכיתה ז'. נוסף לבעיה המערכתית, כיום ממש צריך להתאמץ כדי להישאר בריא ולהיות בכושר. פעם הילדים הלכו ברגל לבית ספר, והיום ההורים מסיעים אותם, וזה פוגע בבריאות שלנו ושל הילדים לאורך זמן. צריך כאן עבודה מאומצת ומשותפת של משרד הבריאות, החינוך, הכנסת והעיריות, כדי שהמודעות לאורח חיים בריא תגיע לכל אזרח ואזרחית".

לדברי ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "יש מי שיגידו שתכנית האוכל הבריא של שר הבריאות הרב ליצמן היא כפייה דתית, אבל כבר הרמב"ם, בהלכות דעות, מזהיר מאוכל לא בריא ומלמלא כריסו עד שבעה. הרמב"ם גם מחייב הליכה לפני האוכל. שמירת בריאות הגוף, היא שמירה על בריאות הנפש, להבין ולדעת את ה'. בעבר אנשים הלכו ועמלו לפני האוכל, והיום אנו רובצים. לכן צריך להיזהר מהאבסת הגוף ולעודד ארגונים נגד הסוכרת כמו "מתוקים בדרך" למען ילדים חולי סוכרת".

אמר בשדולה פרופ. איתמר רז, נשיא עמותת 'מהיום - הפורום לאורח חיים בריא' ויו"ר המועצה הלאומית למלחמה בסוכרת‎: "סוכרת זו מגיפה. 1,200 קטיעות הגפיים בישראל, מתוך 1,400 קטיעות- הן כתוצאה מסוכרת, 50% מחולי הדיאליזה הם סוכרתיים, רוב מקרי העיוורון הם כתוצאה מסוכרת. אנחנו חייבים לעשות שינוי, והמפתח הוא: הילדים שלנו. כמו שהטמענו בילדים בעבר הרגלים כמו חגורות בטיחות באוטו, לא לקטוף פרחי בר ולא להשתזף, ככה אפשר לחנכם לאורח חיים בריא. הכלי העיקרי הוא לא ההורים, אלא בתי הספר ומערכת החינוך. חייבים בבתי הספר ללמד את הילדים על אוכל בריא, על חשיבות הפעילות הגופנית. דרך הילדים נחנך גם את ההורים ונעצור את רכבת ההרים הזו של הסוכרת".

התייחס לדברים יו״ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים ויו״ר ויסוצקי, התעשיין שלום זידלר: ״אני מייצג 1,700 מפעלי מזון בישראל, מהם 80 אחוז מפעלים קטנים ובינוניים, אני אומר שהתעשייה היא השותפה הטובה ביותר של השדולה לאורח חיים בריא ושל משרד הבריאות. לכן גם הלכנו יד ביד עם ועדת האסדרה של משרד הבריאות, שכן אנו מכירים בחשיבות הגדולה של הנושא. גם המפעלים מכירים במגמת אורח החיים הבריא, וכבר מספר שנים משקיעים רבות בפיתוח מזון דל סוכר ודל נתרן ותחליפי סוכר טבעיים״.

רקע להקמת השדולה:

מדינת ישראל סובלת מעלייה מהירה בהיקף ההשמנה ובמחלת הסוכרת. בישראל חיים כ- 500,000 אנשים החולים במחלת הסוכרת, והתחזיות מראות כי עד שנת 2030 יוכפל מספרם. מימדי התחלואה במחלה מעוררים דאגה וצריכים להדליק נורה אדומה לכל הגורמים הנוגעים לנושא. נכון להיום הדרך הבריאה והבטוחה למניעת סוכרת והשמנה, או לירידה במשקל, היא אימוץ אורח חיים בריא, המשלב פעילות גופנית ותזונה נכונה. בנוסף, הקדשת זמן ומחשבה לאורח חיים בריא יתבטאו בהימנעות מעישון או הפסקתו וכן התייחסות לגורמי סיכון אחרים שטיפול בהם בזמן ימנע מחלה קשה בהמשך. נוסף לכך, במערכות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות החלו לאחרונה להבין כי יש לקדם אורח חיים בריא במסגרתם. הדבר בא לידי ביטוי בהוצאת חטיפים מבתי הספר והפיכת ארוחות הצהריים המוגשות לילדים במסגרות האלו לבריאות יותר.