מאז ומעולם נושא הבריאות הוא נושא רגיש המצריך תשומת לב מוקפדת ומדויקת. כולם שומעים על תופעות לוואי ומקבלים אותן כמובן מאליו, כמשהו שפשוט קיים. אבל אם נתמקד לעומק המושג של תופעות לוואי וננסה להבין כיצד הן שומרות עלינו נגלה עולם שלם שפשוט לא הכרנו. מהן תופעות לוואי, מדוע הן מגיעות, באילו מצבים הן מגיעות ובכלל איך מטפלים בהם והאם כדאי? מיד תגלו את כל התשובות במאמר זה.

תופעות לוואי
תופעות לוואי

 

תופעות לוואי – כדאי להכיר

תופעת לוואי היא תגובה שאינה רצויה וישנן פעמים שהיא אף מזיקה. תופעה זו מתרחשת בעקבות נטילת תרופות במינון רגיל או גבוה מדי ולכן כאשר נוטלים תרופות יש להקשיב להנחיות ובמידה ומרגישים תופעות לוואי קיצוניות או בהחמרה, חשוב לפנות לטיפול הרפואי הקרוב והדחוף ביותר.

מחקרים שנעשו בשנות התשעים בארצות הברית הראו שאשפוזים רבים קורים בשל תופעות לוואי קשות כתוצאה מנטילת טיפול תרופתי, ואחוז האשפוזים עומד על 6.7 אחוזים. תופעות לוואי קטלניות מהוות 0.32 אחוזים מהאשפוזים בבתי החולים.

ערכים אלו דווחו גם במחקר נוסף שנעשה בממלכה המאוחדת, ותופעות לוואי אלו כאשר הן חמורות ומסוכנות מביאות לתמותה באחוזים גבוהים. על פי ד"ר יואל קסלר למרות שישנן תופעות לוואי קלות הנעלמות עם הפסקת שימוש בתרופות אלו ואחרות או עם שינוי מינון אלו עלולות להתפתח לחמורות ולהימשך זמן רב בד בבד לכך. ישנן גם תופעות לוואי הקיימות בשל שימוש בתרופות כבר בתחילת טיפול, וישנן אלו המופיעות לאחר זמן של שימוש בתרופה.

כיצד משרד הבריאות מגדיר תופעות לוואי באופן פורמלי?

על פי משרד הבריאות תופעת לוואי היא תופעה לא רצויה ולא מכוונת כתוצאה משימוש בתכשיר זה או אחר או כתוצאה משימוש בתרופות אלו ואחרות. תופעות הלוואי מחולקות למספר סוגים, ומשרד הבריאות מייחס אותן לתוספי מזון, מכשור רפואי, תכשירים וביניהם גם תכשירים תרופתיים.

תופעות לוואי חמורות הפיכות או בלתי הפיכות יכולות לגרום למוות, סכנת חיים, נכות, מוגבלויות קשות או ממושכות ואף לתחלואה ממושכת וקשה. לעיתים ישנו גם צורך באשפוז או אשפוז מוארך. אם מדובר על נשים בהריון, ישנו לעיתים גם סיכון להריון.

כאשר מדובר על אירוע רפואי משמעותי המסכן מטופלים חשוב לערב גורמים רפואיים דחופים ומקצועיים על מנת למנוע מצבים המסכנים חיים באופן מיידי.

עד לשנות השישים עולם הרפואה לא היה כלל מודע לכך שקיימות תופעות לוואי. תרופות שמטופלים נטלו שהיו גורמות לטשטוש ועייפות עברו מחקרים, ורק בתחילת שנות השישים החלה תופעה של דיווחים משמעותיים וחמורים על השימוש בתרופות ועל תופעות לוואי אלו ואחרות.

האם תופעות הלוואי טובות לנו?

עם הזמן עולם הרפואה התקדם והבין שתופעות הלוואי הן למעשה הדרך של הגוף להגן על עצמו ולשמור עליו. ישנן תופעות לוואי מאד נפוצות וישנן אלו החריגות יותר ולכן חשוב לשים לב מהן הטובות, ומהן החריגות.

תופעות לוואי מגיעות בשל מערכת חיסוני מורכבת. חיידקים ונגיפים שנכנסים כגוף זר אל תוך המערכת, הגוף, מסכנים את הגוף ותוך כך הגוף מתחיל לשדר אותו המגנות ושומרות על המערכת החיסונית. מאותו הרגע שאותו המצוקה משודרות תאי דם לבנים מטפלים בגופים הזרים, לוקחים דוגמית קטנה ולומדים את הנגיף על מנת שכך ניתן יהיה לייצר נוגדנים במערכות החיסוניות. הגוף לומד את הגוף הזר ומתחיל להילחם בו באמצעות אותן תופעות לוואי השומרות עלינו.

הנוגדנים הם הנשק של הגוף, הגוף מצליח לייצר אותם על מנת להילחם בנגיפים ולנטרל את הנגיף. הנוגדנים מורכבים מחלבון ומנטרל את הנגיפים עוד לפני שאלו מצליחים לגרום לנזקים, ומשם ה'מלחמה' הקטנה הזאת מביאה לתופעות הלוואי שכולנו מכירים.

יואל קסלר מסביר - מהן תופעות הלוואי הנפוצות ביותר?

אין מי שנהנה מתופעות לוואי. חשוב לדעת שהיות ולגוף אין נוגדנים באופן טבעי אלו נועדו להגן על הגוף מפני חיסונים ומחלות ולכן הם מיוצרים לאחר קבלת חיסונים או תרופות וטיפולים במחלות אלו ואחרות.

תופעות הלוואי קיבלו מודעות אפילו גבוהה יותר מהרגע שהקורונה נכסה לחיינו לפני כשנתיים. אמנם תופעות הלוואי עצמן לא השתנו ברמה מהותית אך ההשלכות שלהן בהחלט כן. בקורונה התווספו לתופעות הלוואי לא רק תופעות רגילות של צינון, אלא גם איבוד חוש הריח, חוש הטעם ועייפות מוגברת.

הבעיה האמיתית מתחילה שכשהמערכת החיסונית של הגוף לא משתלטת על הנגיפים, כך נוצרים זיהומים שלא תמיד אפשר להתגבר עליהם ואלו מפרישים רעלנים הגורמים לקריסת מערכת כללית. בין אם תופעות לוואי מופיעות בגלל חיסונים ובין אם בגלל תרופה או מחלות, חשוב מאד לטפל בהן. לא לסבול מהן, ולהבין שאלו לא רק מזיקות אלא גם שורות על הגוף ומאפשרות לו את הנשק הנכון להתמודד עם המחלות.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר הן חום בינוני או גבוה, נזלת, שיעול, כאבים בשרירים, חולשה כללית, כאבי ראש חזקים, סחרחורות ושינויים בלחץ הדם. ככלל, תופעות לוואי אלו כאשר הן חמורות ומונעות תפקוד נכון רצוי כמובן לטפל בהן ברמה הדחופה הרפואית המיטבית ביותר.

למה תופעות הלוואי קיימות בעצם, ולמה צריך לשים לב?

תופעות לוואי וקיומן היא שאלה מהגדולות ביותר הקיימות. מהרגע שאנחנו מבינים למה הן קיימות חשוב שנשים לב לסיטואציות השונות בהן אלו מופיעות, גם כאשר מדובר על תופעות לוואי נדירות מאד.

ד"ר יואל קסלר אומר שיש לתת את הדגש לתופעות הלוואי כבר באבחון רפואי, מעקב ובדיקות מקיפות. דיווח על תופעת הלוואי נכנס אל הרישום הייחודי המרכז את תופעות הלוואי וזאת בהתאם לתרופה או לטיפול הרפואי עליו אנחנו מדווחים ותהליך זה מאפשר מעקב אחר התפתחות התופעות וטיפול בהן במצב מיטבי להקלה על תסמינים ובכלל לגרום להן לחלוף.

כמובן שכאשר מדובר על אוכלוסיות רגישות יש לתת יותר תשומת לב. תינוקות, אנשים מבוגרים בעלי מחלות רקע או אנשים צעירים בעלי מחלות רקע. כל תופעה ותופעה נבחנת על ידי הרופאים ובעיקר בשל העובדה שהמערכות החיסוניות של אוכלוסיות אלו הן מאד חלשות ועלולות להביא לקריסת מערכות במהירות.

לא מתפשרים על בריאות

כשיש ספק, אין ספק. על פי ד"ר אופיר חביב הטיפול חייב להיות הטוב ביותר כי כאשר מדובר בבריאות חייב לטפל ברמה הגבוהה והאיכותית ביותר.

אין להקל ראש על תופעות לוואי המשפיעות על הגוף בפרט כאשר מדובר באוכלוסיות רגישות ויש לבחון היטב מי הרופא המטפל ולקבל את ההכוונה הכי מפורטת וטובה.

כאשר מדובר באנשים מבוגרים הדגש הוא על חום גבוה, קושי בנשימה, לחץ דם המשתנה במהירות ודופק. אם מדובר על אנשים צעירים בעלי מחלות רקע יש לציין את כל מחלות הרקע ואם מדובר בתינוקות חשוב להיוועץ עם הרופאים על כל מקרה חירום, או כל מקרה שיש לכם ספק שהוא לא תקין.

כך או כך, הבריאות שלכם היא הכי חשובה וחשוב שאתם והיקרים לכם תהיו בידיים הטובות ביותר. אל תקלו ראש בשום תופעת לוואי ודאגו להיות מעודכנים וערים לכל סיטואציה. הרפואה הישראלית היא מהטובות בעולם וטובי הרופאים כאן לרשותכם לטיפול אדיב, סבלני מכיל ומקצועי. כי הבריאות שלכם חשובה לנו.