כשהקטנים שלנו לא מרגישים טוב, אנחנו מוכנים לעשות הכול ובלבד שלא יכאב להם, שלא יסבלו ושרק ימשיכו לשחק, להשתולל ולצחוק. כשאנחנו המבוגרים מרגישים לא טוב, אנחנו מוצאים את הדרך שלנו להתגבר על המחלה ולהמשיך הלאה.

יש משפחות שיעדיפו טיפול קונבנציולי הכולל ביקור אצל רופא הילדים או המשפחה ונטילת תרופות בהתאם להמלצתו, ויש כאלו שיעדיפו להיצמד דווקא לטיפול טבעי הכולל חליטות מסוגים שונים, בחירת מזונות מותאמים לטיפול בבעיה ועוד.

מה הם ההבדלים בין שתי הגישות? מתי כדאי לפנות לכל אחת מהן? מה השיטה הטובה ביותר? הינה כמה נתונים שיעזרו לכם לבחור.

קרדיט תמונה: Pexels
קרדיט תמונה: Pexels

רפואה קונבנציונלית – בעד ונגד

תחום הרפואה בכלל והרפואה הקונבנציונלית בפרט, הוא נרחב מאוד וכולל בתוכו מגוון עצום של רופאים, טיפולים, תרופות ופרוצדורות רפואיות. כאשר מגדירים רפואה קונבנציונלית מתייחסים לרופאים בתחומי ההתמחות השונים אשר לימודיהם מתבססים על ספרי מדע ורפואה, יש להם תחומי התמחות שונים ואף תתי התמחויות קטנות יותר.

בביקור אצל הרופא נעשית בדיקת המטופל ותשאולו בנוגע למצבו הרפואי, לסימפטומים אותם חש, למדדי הגוף השונים וכדומה. בהתאם לתשובות מתקבלת האבחנה הרפואית שאחריה מומלצות למטופל דרכי פעולה שונות שיכולות לכלול תרופות כימיות שונות, טיפולים ופרוצדורות מתאימים ומעקב רפואי אם יש צורך בכך.

הטיפול הקונבנציונלי מתמקד בסימפטומים הרפואיים המוצגים וברצון להעלימם או לפחות למתן אותם. כך למשל אדם אשר מתלונן על עצירות ממושכת יקבל מרשם לתרופה משלשלת או הפניה לייעוץ כירורגי, תלוי במידת החומרה.

 

רפואה אלטרנטיבית – בעד ונגד

הרפואה האלטרנטיבית דוגלת בשילוב שבין גוף ונפש. נקודת הפתיחה בטיפול באדם היא שחסימה רגשית או נפשית כלשהי, היא אשר גורמת לבעיה הגופנית, ולכן רק טיפול המשלב בין שני התחומים הללו, יצליח להתגבר על הבעיה עליה מדווח המטופל.

בעוד שרפואה קונבנציונלית מתמקדת בסימפטומים שעליהם מתלונן המטופל, היא מטפלת בהם ומכוונת להורדת המינון שלהם או להפחית בעוצמתם, מטפלים אלטרנטיביים מעוניינים למצוא את שורש הבעיה הנפשית או הרגשית אשר גרמה לסימפטומים. בזמן שבתחום הרפואה הקונבנציונלית הפנייה לרופא נעשית בהתאם לתחום התמחותו המדויק, המטפלים האלטרנטיביים אינם נבדלים זה מזה באזור הגופני שבו הם מטפלים כי אם בסוג הטיפול אותו הם מציעים, כגון רפלקסולוגיה, הומאופתיה, דיקור, שיאצו וכדומה.

 

טיפול משולב, אינטראקטיבי

שתי גישות שונות אלו נדמה כי הן מנוגדות זו לזו, אך המציאות מלמדת כי גישות אלו משלימות זו את זו ואף תומכות זו בזו.

כאבים, חולשה, חוסר נוחות ותסמינים אחרים שאדם מרגיש ושמונעים ממנו לתפקד בצורה האופטימלית במהלך היום, הם מוחשיים ואמתיים ויש להתייחס ולטפל בהם. יחד עם זאת, נפש האדם, מחשבותיו, רגשותיו, חולשותיו וחזקותיו, כל אלו משפיעים על יכולתו להתקדם בעבודה, לטפל במשפחתו, לתחזק חברויות וקשרים אישיים שונים, ולכן זה אך הגיוני שישפיע גם על מצבו הרפואי.

למשל, אדם אשר עליו להעביר הרצאה חשובה מתרגש וחש באי נוחות, עשוי לחוש פתאום כאב גרון חמור שימנע ממנו לדבר או שלשול שיצריך אותו להישאר קרוב לשירותים וכך יימנע ממנו להעביר את ההרצאה שממנה הוא חרד.

גוף האדם הוא כלי מופלא שיש ביכולתו לעשות כמעט כל דבר שירצה. לטפס על הרים, לצלול למעמקים, ללמוד שפות חדשות, לנגן בכלי נגינה שונים, לרוץ, לקפוץ, לשיר ועוד. יחד עם יכולותיו אלו, הוא עדין ושברירי ומועד לפגיעות ולמחלות במגוון דרכים שונות שחלקן אינן בשליטתו אך רובן כן.

השילוב בין רפואה טבעית הרואה את האדם כמכלול שלם, לבין רפואה קונבנציונלית היודעת לתת מענה לבעיה מסוימת, הוא שילוב נכון והגיוני, כאשר כל אחד יכול להחליט עבור עצמו מהם המינונים המתאימים לו.