חודש יולי האחרון היה החודש החם ביותר שנמדד אי פעם בכל העולם. במהלך החודש הזה שררו טמפרטורות שיא והתחממות הרסנית שגרמה לנזקים ופגעה בטבע, ברכוש ובבני אדם. כך קיבלנו שריפות ענק במקומות רבים ואסון רדף אסון.

במקביל לכל אלה, פורסם הדוח המקיף ביותר של צוות מחקר של האו"ם על מצב האקלים העולמי, בו יש קביעה שההתחממות הגלובלית היא מעשה ידי אדם וזאת על סמך מחקר מקיף. בנוסף, יש בדוח קריאה לכל העולם לפעול מיידית להקטנת פליטת הפחמן שמזיק לאוויר, כדי למנוע את ההתחממות עד כמה שניתן.

צילום: Ralph Hutter
צילום: Ralph Hutter

 

זו אמנם קריאה עולמית, אך יש מי שכבר פועלים במשך כמה שנים להקטנת הזיהום ופליטת הפחמן ומדובר לא פחות מיצרניות הרכב הגדולות. כן, מי שהיו אחראים לזיהום האוויר במשך עשורים, משנים את התוכניות וענף התחבורה כולו עובר טלטלה. מדובר במעבר מרכב מזהם לרכב חשמלי ללא פליטה מזהמת וזהו הצעד האמיץ אך המתבקש ובכל העולם זה נעשה בקצב מהיר יותר ויותר.

אז מה בעצם עושות יצרניות הרכב? בשנים האחרונות, כל אחת מהן החלה לייצר יותר מכוניות חשמליות, פתחה עוד מפעלים חדשים והסבה פסי ייצור קיימים לחשמליים. מדובר בהשקעות אדירות של מיליארדים שמתפרסים לאורך שנים ותכנון להגיע לאחוזים גבוהים יותר של ייצור והגדלת המכירות של רכבים חשמליים בכל העולם.

חוץ מייצור הרכבים עצמם, חברות הרכב משקיעות רבות גם בתשתיות חשמליות. הכוונה היא לעמדות טעינה שאליהן מחברים את הרכב בעזרת כבל חשמלי שמתחבר לשקע ייעודי וכך הרכב נטען. בשנים האחרונות, ההתמקדות היא בפיתוח של עמדות טעינה מהירות יותר, כך שניתן יהיה לטעון את הרכב בזמן קצר ולהמשיך בנסיעה, ארוכה ככל שתהיה.

חברת פולקסווגן, למשל, הפכה לאחת היצרניות הגדולות של רכבים חשמליים והשאיפה שלה היא להיות מובילה בתחום. החברה קבעה יעד של מכירת כשבעים אחוזים מהרכבים החשמליים באירופה עד לשנת 2030 וכמחצית מהמכירות בסין ובארצות הברית. זהו יעד שאפתני ופולקסווגן משקיעה מיליארדים בעניין. בין היתר, החברה מתחייבת להוציא דגם חשמלי חדש בכל שנה והתכנון הוא להגיע לסך מכירות של למעלה מעשרים מיליון רכבים חשמליים בשנים הקרובות.

חברת אאודי, הולכת גם היא לקראת עתיד חשמלי והכריזה שבשנת 2026 החברה תפסיק להציג דגמים חדשים של רכבים מזהמים. בנוסף, עד שנת 2033 היא תפסיק לייצר דגמים עם מנוע בעירה ותהפוך לחברה שמייצרת רק רכבים חשמליים.

כך גם בחברת ג'נרל מוטורס, שהודיעה על התחייבות להוצאת כשלושים דגמים חשמליים עד שנת 2025, כשמנכ"לית החברה צוטטה אומרת: "שינוי האקלים הוא אמיתי ואנחנו רוצים להיות חלק מהפתרון על ידי מתן רכב חשמלי לכל אחד". זו הצהרה נועזת ומרשימה אבל מדובר בחברה ששואפת להיות חשמלית לגמרי בתוך עשור וחצי ולכן הנכונות וההשקעה הגבוהה בייצור רכב חשמלי, מתבקשת.

ישנן עוד חברות רכב רבות אחרות שיש להן תוכניות לייצר רכבים חשמליים בלבד בשנים הבאות וכל אחת משקיעה כספים ומשאבים אדירים לקראת המהלך, אך יש חברה כמו טסלה, שכבר מראשיתה החלה לייצר רכבים חשמליים בלבד והפכה לאחת המובילות בתחום. בטסלה השקיעו וממשיכים להשקיע בתכנון וייצור הרכבים כך שללקוח יהיה משתלם מכל הבחינות. מדובר על רכב אמין, חזק, בטיחותי, מעודכן טכנולוגית ובעיקר- שקט ולא מזהם.

כל המהלכים של החברות הללו והרכבים החשמליים שכבר נוסעים בכל העולם, הם צעד לקראת הפחתת הפליטה המזהמת. אמנם מדובר בתהליך שייקח כמה שנים, אבל ישנן מדינות שכבר רואים אצלן שינוי גדול. מדובר בעיקר על מדינות מערב אירופה וסקנדינביה, בהן הצריכה של רכבים חשמליים גבוהה.

אם מסתכלים על העתיד, המגמה היא של שימוש הולך וגובר בתחבורה חשמלית לא מזהמת והפחתה נוספת של זיהום האוויר כל הזמן. במקרה הזה, נוכל לעזור לסביבה ולאקלים העולמי להתייצב ולחזור להיות טבעי עד כמה שניתן.