בעלי אוטיזם בתפקוד גבוה הם ילדים או מבוגרים שיש להם הפרעת התפתחות מולדת, אשר ידועה כאחת ההפרעות הקיימות על הספקטרום של ההפרעות האפשריות והמשויכות לאוטיזם. למי שאובחן כסובל בכך יש כמה אפיונים כמו לדוגמה העובדה שהוא אדם או ילד בעל אינטליגנציה רחבה ביותר שהיא במקרים רבים גבוהה מהממוצע, כולל זיכרון פנומנלי ומסוגלות לפתרון מהיר של בעיות שונות בתחומי המתמטיקה והמדעים.

אוטיזם
אוטיזם

 

אף על פי שמדובר באדם או בילד חכם מאד, הוא בעל קשיים ביצירת חברויות עם חבר אחד או למעלה מכך, אינו מסוגל לנהל תקשורת תקינה עם הסובבים אותו כמו בני המשפחה הקרובים אליו.

אוטיזם בתפקוד גבוה הוא אחד מתוך הקטגוריה של הפרעות אוטיזם אשר נכלל במכלול 5 – DSM של בעלי אוטיזם.

מבוגרים בלי אוטיזם

מבוגרים רבים מגיעים לצומת מסוים בחייהם שבו הם או קרובי המשפחה שלהם מחליטים לקחת אותם לאבחון כדי לראות אם יש להם אוטיזם בתפקוד גבוה במבוגרים. יש מצבים רבים שבהם הנושא לא אובחן בגיל צעיר ולכן בגיל מבוגר מבצעים עבורו עדכון כדי לעלות על בעיה, אם היא קיימת ולבצע פעולות שונות כדי לעזור לאדם זה.

במהלך האבחון אפשר לעלות על כמה כשלים שמעידים כי לאדם זה יש אוטיזם בתפקוד גבוה ולכן עליו לבצע טיפולים שונים שיסייעו לו לתפקד ביום יום.

קשיים של בעלי אוטיזם:

  • לא יוצר קשר עין עם אדם אחר ואינו מתנהל חברתית עם חבריו באופן המקובל.
  • אינו מסוגל לפתח קשר חברי או בין אישי עם חבר או עם כמה חברים במקביל. הוא לא יצליח לשחק במשחק שמשחקים בו כמה חברים כיוון שהוא לא יכול להשתלב כאשר משחקים כמה ילדים יחד. או אם מדובר באנשים מבוגרים, תרחיש זה קורה במקומות העבודה ובמסגרות הלימודיות. הוא אינו מספר על דברים שהוא חווה, לא יוזם ולא מקדם מהלכים של מעורבות חברתית וגם לא מביע רגשות באופן נרחב אלא רק פה ושם.
  • יש לו מוטיבים שחוזרים על עצמם כמו העובדה שהוא חוזר על דבריהם של דוברים אחרים, תנועתיות בגופו כמעט ללא הפסקה, מחווה קולית ועוד.
  • קשה לו לבצע שינויים בדפוס ההתנהלות המקובע שלו והוא מבקש תמיד לפעול על פי הנוהל הקבוע שלו.
  • התמקדות בתחומי עניין ספציפיים וחוסר התעניינות מוחלט בכל נושא אחר כיוון שהוא פוסל אותו ומגדיר אותו בין הנושאים אשר אינם מעניינים כלל.