מפעל החיים של בני משפחת אדרעי מתחיל בסיפורו של בן המשפחה רפי אדרעי אשר נהרג בזמן מלחמת יום העצמאות, ועורר בבני המשפחה השראה ליצור ולקדם שורה של תוכניות חברתיות. למעשה, כמי שראו בסיפור של רפי אדרעי ז"ל כסיפור השראה מחזק ומעורר, אין ספק כי העשייה החברתית של עמותת אחינועם שבראשותה עומדים איל אדרעי, רפי אדרעי וכן משה אדרעי היא מרגשת ומבורכת. אז מהו הסיפור של רפי אדרעי ז"ל וכיצד הוא השפיע עמוקות על בני משפחתו גם שנים רבות לאחר מותו?

 

כלים

 

רפי אדרעי ז"ל – חייו ופועלו

רפי (רפאל) אדרעי הוא בן למשפחה שורשית בת 10 דורות מהעיר צפת. בגיל צעיר בחר רפי אדרעי להשתתף בפעילות חברתית שנועדה לסייע ולתמוך, ועדות לכך ניתן למצוא בהשתלבות שלו בתנועת הנוער העובד והלומד, שבה התנדב כמדריך. סיפור גבורתו הגיע לידי ביטוי עוד בגיל צעיר בעת מלחמת העצמאות, כאשר בחר לעבור מבית לבית מתוך מטרה לחפש דגל ישראל. הוא מצא את הדגל המאולתר ועלה על גג של בניין כאשר מסביב היו יריות אשר סיכנו את חייו, ובכך עורר ההשראה ביהודים אשר התגוררו בצפת, בייחוד על רקע רוחות המלחמה שהלכו וגברו. כמי שראה בגיוס לצבא כחלק בלתי נפרד מחייו, גם כאן הוא הצטיין והפך למ"כ וללוחם אמיץ, וכך לקח חלק בקרבות ופעולות רבים, כולל התבצרות בבית נטוש ביחד עם חיילו. הוא נפל בשנת 1948 בגיל 24 לאחר קרבות עזים, ונקבר לבקשת בני המשפחה בעיר ראש העין. מאז ועד היום פועלת בני המשפחה לטובת הנצחה של זכרו, וזאת על ידי פעילות חברתית של עמותת אחינועם.

 

עמותת אחינועם – משנים את תרבות הנתינה במדינת ישראל

עמותת אחינועם שאותה הקימו האחים רפי אדרעי, משה אדרעי וכן איל אדרעי מתמקדת בחיזוק הפריפריה ובקידום של תוכניות חברתיות. בין התוכניות הבולטות ניתן למנות בין היתר את תוכנית הליווי האישי המיועדת לנוער בסיכון. משפחת אדרעי תורמת לקידום התוכנית הזו מתוך מטרה לחזק את דור העתיד באמצעות איתור של בני נוער ובנייה של תוכנית פעולה אישית המותאמת לצרכים שלהם. המטרה של התוכנית הזו היא ליצור שינוי משמעותי בחייהם המגיע לידי ביטוי בליווי ארוך טווח המתבצע החל מגיל 16 ונמשך עד לגילאים בוגרים יותר. ברבות השנים הצליחו בעמותה לקדם שורה של תוכניות חברתיות פורצות דרך שהפכו לחלק בלתי נפרד מהמרקם החברתי, ועליהן אפשר לקרוא באתר הרשמי של העמותה.

 

לסיכום

סיפורו מעורר הגבורה של רפי אדרעי ממשיך לפעום ולשנות את מציאות החיים של אלפי בני נוער מאזור הפריפריה, כל זאת כחלק מיצירה של מעטפת מקצועית שאותה מספקת העמותה. כמי שרואים בשינוי חברתי ובצמצום פערים כמשימת חיים, אין ספק כי היכולת של העמותה לקדם את המטרות שלה לצד שיתוף פעולה מלא עם הרשויות הוא זה שהופך אותה לעמותה בולטת ובעלת חשיבות עצומה לחברה בישראל. כמו כן, באתר ניתן לקרוא מידע נוסף אודות הפעילות של העמותה ואף לקחת בה חלק, כמו למשל במסגרת של מבצע חלוקת מחשבים לבני נוער מכל רחבי הארץ.