איזו מכונית משפחתית מומלצת לרכישה ב-2022? אספנו עבורכם את הטובות ביותר – סקודה אוקטביה, יונדאי איוניק, טויוטה קורולה ורנו גרנד קופה. מי מצטיינת באיזה תחום ואיך בוחרים את המתאימה עבורכם? בכתבה הבאה

קרדיט תמונה: Shutterstock
קרדיט תמונה: Shutterstock

אורן הדר

שוק המשפחתיות הישראלי גדול ואין זה מפתיע כי הדגמים הנמכרים ביותר בארץ משתייכים לקטגוריה זו כבר מזה שנים. עם זאת, רבים לא מכירים אותו לעומקו ואינם יודעים למשל, האם קיים הבדל מהותי בין סקודה אוקטביה חדשה או מיד שניה, במה טובה יותר הטויוטה קורולה משאר מתחרותיה בקטגוריה בטווח הארוך או למה משפחתיות בתצורת האצ'בק אמנם נראות ספורטיביות, אך פחות תתאמנה למשפחה הישראלית?

מדריך זה יציג לכם זווית ראייה חדשה על ענף הרכב המשפחתי בישראל, כדי שתוכלו להחליט איזה דגם יספק לכם מקסימום ערך, לזמן הממושך ביותר.

מה הופך מכונית משפחתית לטובה ומומלצת?
תחילה, ננפץ מיתוס: לא כל רכב שהוגדר בידי היצרן כמשפחתי אכן יתן לכם את מבוקשכם כשזה מגיע למבחן המציאות. מכונאים, מומחי מימון לרכב וסוקרים מסכימים כי צרכיה של משפחה ממוצעת שונים מאלו של זוג או אדם בודד. מה הופך אם כן מכונית למשפחתית ברמת הפונקציונליות המצופה?

  • בטיחות מקסימלית, אקטיבית ופסיבית כאחד. כדי לשמור על המשפחה במקרי חירום, נדרש רכב משפחתי להשיג תוצאות טובות במבחן ריסוק רשמי ולכלול מערכות המסוגלות לזהות איומים בכביש ולחמוק מהם. כמו כן, עליו לאפשר נטרול של כריות האוויר, למקרים שבהם נוסעים עם סלקל המחובר למושב הקדמי.
  • תא מטען גדול ומרווח. ככלל, תא שנפחו גדול מ-500 ליטר מומלץ יותר. עליו להיות מסוגל להכיל צידנית, עגלת ילדים וגם תיקים אם יוצאים לפיקניק, או עגלה וארבעה תיקים גדולים כשיוצאים לנופש.
  • חיסכון מקסימלי בדלק. בממוצע, מכונית משפחתית נוסעת יותר מכזו המשרתת אדם בודד או זוג בלבד שכן היא נדרשת, בין היתר, להסיע את הילדים לחוגים, מסגרות חינוך וחברים – מתאר נסיעה בזבזני מבחינת דלק. בנוסף, בכל נסיעה שכזו יש יותר נוסעים מה שמעמיס על הרכב ומאמץ יותר את המנוע. מכאן שעל מכונית משפחתית להיות חסכונית ויעילה במיוחד, בין אם היא בעלת מנוע בעירה פנימית, היברידי או חשמלית לחלוטין.
  • נוחות ומרחב במושב הקדמי. ילדים יכולים להוות לעתים אתגר בנסיעות ארוכות, אך כאן נכנסת לתמונה סביבת המושבים הקדמיים: תאים גדולים שיכילו את כל החפצים הנדרשים לרבות צעצועים ומגבונים, כדי שההורה שלצד הנהג לא יצטרך לשבת עם תיקים בין הרגליים או על ברכיו, מה שיקשה עליו להסתובב לאחור אם ידרש לכך.

אם כן, אין זה מפתיע לגלות כי המשפחתיות הטובות יותר מבחינה פונקציונלית הן דווקא אלו שבתצורת סדאן. אלו בתצורת האצ'בק אמנם נראות ספורטיביות ולעיתים שוקלות פחות – אך מתאימות לזוג עם ילד אחד ולא למשפחה עם שלושה ילדים. אין ברשותן תא מטען מרווח דיו והן נמוכות בחלקן האחורי, מה שמקשה על הכנסת עגלות והוצאת תיקים. אז מהם הדגמים המשפחתיים המובילים בישראל?

האלופה הצ'כית: סקודה אוקטביה
במדד הפונקציונליות של רכב משפחתי, סקודה אוקטביה מסתמנת כטובה מכולן: מערכות הבטיחות שלה מתקדמות במיוחד – עוד משנתון 2017 הציעה בלימה אוטומטית במקרה חירום, ניטור של שטחים מתים, אזהרה מפני סטייה מהנתיב ואף השבה אוטומטית של הרכב לנתיבו, זיהוי הולכי רגל ועוד. כמו כן, זכתה לחמישה כוכבים במבחן הבטיחות והריסוק האירופי NCAP.

בנוסף, תא המטען שלה גדול משמעותית מזה של המתחרות – יותר מ-560 ליטר, מלא בנקודות עגינה, ווים ותאורה טובה. צריכת הדלק של הדגם ההיברידי הבסיסי עומדת על יותר מ-20 ק"מ לליטר, גבוה משמעותית מהממוצע, ויש בה תאי אחסון רבים. כמו כן, היא מציעה מושבים נוחים ורחבים המזכירים את אלו של מכוניות יוקרה גרמניות. לאור כל אלו, אין זה מפתיע שמגזין אוטו בחר את הסקודה אוקטביה למשפחתית (סדאן) השנה, גם ב-2022.

נתוני המסירות מראים כי האוקטביה היא המכונית השלישית הנמכרת בישראל בקטגוריה שלה ב-2021, ונראה שגם בשוק המשומשות היא מבוקשת מאוד. לפי דיווחיהם של סוכני ליסינג, הלומדים את השוק ומנטרים עסקאות מימון לרכב יד שנייה, לא מעט משפחות בוחרות במשפחתית מובילה אחרת רק לאחר שלא מצאו אוקטביה מתאימה. האוקטביה שומרת על ערכה טוב יותר ממכוניות אירופיות מקבילות ויש לה יתרון חשוב כרכב משומש: בגלל הביקוש הגבוה, היא נמכרת בממוצע מהר יותר מכל רכב יפני או קוריאני מקביל.

האלופה היפנית: טויוטה קורולה
בין אם בזכות ציי רכב, שחקנים ממשלתיים או פשוט שילוב טוב של יכולות ומחיר לצרכן – הקורולה סיימה את 2021 כמכונית הנמכרת ביותר בארץ, ולמעשה, היא גם זו הנמכרת ביותר בעולם. אבל איך היא בתור משפחתית? מערכות הבטיחות שלה מעולות וכוללות תיקון סטייה מנתיבים, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי הולכי רגל ואפילו יכולת זיהוי תמרורי מהירות. מכאן שאין זה מפתיע שהיא קיבלה חמישה כוכבי בטיחות.

הדגם המומלץ שלה, היברידי בעל מנוע 1.8 ליטר, הגיע לצריכת דלק של כ-23 ק"מ לליטר, נתון גבוה מהממוצע – הודות לטכנולוגיית הנעה מתקדמת. יתרון נוסף שלו הוא היותו מאבד כחצי מהערך היחסי שמאבדת מכונית ממוצעת בקטגוריה.

עם זאת, בשאר הפרמטרים נראה כי היא פחות אופטימלית למשפחה: תא המטען שלה קטן יחסית וגודלו פחות מ-500 ליטר, סף ההעמסה שלו קצת נמוך ואין בו כלל תאורה.

האלופה הקוריאנית: יונדאי איוניק
היונדאי איוניק היא אחת מהמכוניות ההפופולריות מסוגה בעולם, המתהדרת באבזור עשיר ועיצוב אלגנטי – שגם נראה מעט יותר קשוח ואגרסיבי בסדרות האחרונות שלה, מה שקוסם בפרט לצעירים. במבחן הפונקציונליות למשפחה, מציגה האיוניק תוצאות מעורבות.

נפתח במערכות הבטיחות שלה, שהן לעילא ולעילא: שבע כריות אוויר, בלימה אוטומטית, עמעום אורות אוטומטי, אזהרת סטייה מנתיב ובנוסף, היותה מצויידת במערכת בקרת שיוט לנסיעה איטית, שיכולה לזחול במקומכם בפקקים. כנדרש, קיבלה האיוניק חמישה כוכבי בטיחות במבחן NCAP האירופי, כשהבדיקה האחרונה נערכה ב-2016.

תא המטען של האיוניק אמנם גדול – 550 ליטר, אך לא מאוד נוח לשימוש; שפת התא מעוגלת בחזיתה, מה שאומר כי יש להכניס חפצים גדולים פנימה ורק אז לדחוק אותם לדפנות. המרחב הפנימי טוב מאוד ולא יחסרו לכם בה תאי אחסון, אך היא קצרה יותר ממתחרותיה – המציעות יותר מקום. יונדאי איוניק נולדה מראשיתה כמכונית היברידית ודגם ה-1.6 ליטר מספק צריכת דלק מעולה של 23 ק"מ לליטר.

שוק המשומשות של האיוניק חי ובועט, אך יעבור בקרוב שינוי משמעותי. כבר במהלך השנה הנוכחית צפויה יונדאי להחליף את האיוניק באלנטרה החדשה – מכונית כמעט זהה אך בעלת תא מטען מעט יותר נוח, שגודלו דומה, ושיפור קל במערכות הבטיחות. כהכנה לשינוי, הצטיידו חברות הליסינג באיוניקים רבים ככל שיכלו, במטרה לענות על הביקוש מבלי להתחיל לדחוף לחזית את האלנטרה על חשבון אחותה.

לסיכום, לא כל מכונית משפחתית אכן פונקציונלית למשפחה. אפשר למצוא בארץ דגמים נוספים המתאימים לדרישות כמו למשל הרנו גרנד מגאן קופה, אך שוק המשומשות שלה אינו מזהיר, שכן יש פחות מהן על הכביש ולכן, גם פחות הזדמנויות לרכישה. בשורה התחתונה, חשוב לבחון תחילה מהם צרכי המשפחה ולחשוב על תרחישי הקיצון בנסיעות הארוכות ביותר. כך תוכלו לבחור את המכונית שתקלע לטעמכם, בין אם כזו חדשה או משומשת.